|
|
Ett minne för livet!
Nu har jag varit hemma i snön och kylan i mer än tre veckor men det händer fortfarande att jag letar efter myggnätet på kvällen, att jag vaknar av en avlägsen bön som egentligen inte existerar.
Trots att jag bara var borta två veckor så sitter spåren kvar...
Den 29 januari klockan 03.45 åkte jag tillsammans med en grupp elever från min skola till exotiska Tanzania, en helt ny värld. Flygresan kändes som en evighet det enda man ville var att kliva av planet, in i värmen, in i Afrika.
Det är någon speciellt med att landa på kvällen i ett varmt land, de som gjort det vet vad jag menar... Att kliva av planet genom att gå ner för en trappa, in i friheten och sätta sina första synliga fotspår i ett främmande land. Samtidigt slås man av en varm bris på 30 grader med en ny doft och det enda man vill är att skrika ut sin lycka...
Våra glädjeskrik var troligen de högsta och lyckligaste jag någonsin hört och så var resan igång.
Vi startade i Arusha där vi endast stannade i några dagar för att sedan ta vägen genom Tarangire nationalpart till Babati. Vi lämnade chauffören Haruna och vår kära buss för tre jeepar. Med dessa for vi genom parken med elefanter, giraffer, zebror och babianer som grannar. Utanför parken fick jag uppleva mitt värsta toalettbesök hittills. Jag kunde acceptera att det var ett hål i golvet men flugorna och stanken fick mig att kasta mig ut så fort jag hade tagit första steget in. Men, måste man så måste man och efter att ha laddat upp psykiskt tog jag ett djupt andetag, gick in och for ut illa kvickt. Det borde nämnas att jag kan ha tagit sönder haspen i farten ut…
Tips nr 1: Gå inte på toa utanför Tarangire nationalpark, håll dig!
"Mzungu, mzungu!!" ropar barnen efter oss. Vi svarar med ett tveksamt "Jambo, habari gani", det enda orden vi hittills kunnde. Alla ser med frågande ansikten på en mycket vis Mr. Kessy som berättar att det betyder viting och är ett konstaterande, inte ett skällsord. Vår resa var ingen vanlig solsemester utan en möjlighet att få uppleva ett u-land, träffa ungdomar i vår egen ålder och se hur baksidan av ett land som detta ser ut. Därför färdades vi genom byar där inga vita tidigare vistats. Gladast över att se oss var troligen barnen som flockades kring oss så fort en digitalkamera kommit fram och några skratt uppstått. Vissa människor minns man bättre än andra som den 80-åriga mannen som illa kvickt for uppför bergsslutningar och den lilla kille i Mamire med drömmen om att bli hiphop-artist.
Jag kan fortfarande inte förstå att jag helt utan förvarning ställde mig framför 500 elever på en skola och sa "Hello, my name is Malin and I study natur. I'm also very happy to be here". Eller att jag sedan gick in i ett klassrum och räknade sannolikhetslära framför ungdomarna. Allt med ett stort leende på läpparna för att inte nervositeten skulle skina igenom.
Tips nr 2: Är du i Tanzania ät Ugale, majsgröt, inte gott men ett måste!
Efter en veckas tid i Tanzania lämnade vi Babati, de söta barnen och flodhästarna för att ta oss till Moshi. En sex timmars lång bussresa som hjärntvättade oss alla med låten "Jambo" konstant spelandes på bandspelaren.
Shoppingen i Tanzania är att rekommendera, att pruta är ett måste! Ner till hälften och sen lite till. Köpte mig bland annat en trumma för 3000 shilling vilket är drygt 25 kronor.
Sista stoppet på vår resa var Dar es Salaam, resan dit blev ett till försök till hjärntvättning, denna gång var bussresan 9 timmar.
I Dar fick vi chansen att leka turister, en tripp till fantasiön Bongoyo med kritvit sand och snorkling för 2000 shilling. Förstå glädjen att efter två veckor i ett land vid ekvatorn få bada i havet! Den lyckan var snudd på lika stor som den då vi klev in i landet.
Jag grät på flygplatsen, aldrig förr har en upplevelse varit så givande som denna.
Nu är jag åter tillbaka i kylan, hoppet svek mig om att snön skulle vara borta. Tomheten när man var hemma igen, allt var som vanligt. På andra sidan ekvatorn, 600 mil hemifrån, i en helt annan värld, bor afrikanska barn, gatuförsäljare och elefanter.
Drömmen blev till verklighet...
|