Hej,
Är nyligen hemkommen efter en 2½ veckas underbar rundresa i Sydafrika som jag i stort sätt fixat själv. Dock har Svenska Afrikakompaniet hjälpt mig med några saker. Dels bokade de hyrbil i Kapstaden åt mig för några dagar i vindistrikten (Franschhoek får inte missas!) och dels en bil som jag hämtade i Johannesburg och lämnade i Durban efter att ha besökt Blyde River Canyon och Krugerparken i Mpumalanga och därefter styrt kosan genom Swaziland ned mot Durban.
Dessutom bokade de två viktiga övernattningar åt mig i Kapstaden och i Salt Rock vid kusten 5 mil norr om Durban.
Jag är supernöjd med Svenska Afrikakompaniet! Allt funkade klockrent betr bilar och boende och bemötandet var väldigt trevligt. Snabba, informativa och trevliga mail från Sara, som var min kontakt.
Övernattningen i Kapstaden var på Villa Cape Adventures (
Upptäck Kapstaden med Cape Adventures), ett fräscht och helmysigt pensionat som ligger så centralt man kan komma. Det ägs av ett trevligt ungt svenskt par, Kenneth och Anna, som även ordnar utflykter och safaris. Den andra övernattningen i Salt Rock var på ett pensionat som heter The Saffron House (
The Saffron House - Ballito, Salt Rock, North Coast, South Africa, Guest House, Accommodation). Mycket fint och prisvärt det också.
Överhuvudtaget är det ganska praktiskt att bo i eller omkring Salt Rock om man ska besöka Durban. En snabb o fin motorväg (alla större vägar i Sydafrika håller mycket hög kvalitet) för en in till Durban på nolltid. Ett hotell som jag också rekommenderar där är Salt Rock Hotel, hög standard, bra priser, egen strand och en fantastisk utsikt mot Indiska Oceanen från hotellrummen.
Min erfarenhet efter den här härliga resan med så många upplevelser, är att man kan boka så mycket själv hemma via internet. T ex flygresan (min blev ca 1 000 kr billigare än den som en resebyrå föreslog), resvägar (Google Earth, kartor o resehandböcker) och en hel del av boendet (även här är Google Earth superbra). Men ibland kan man förstås behöva någon utifrån som har mer kunskap om platserna man ska besöka. Och i det här fallet är jag jättenöjd med Svenska Afrikakompaniet.
Hälsningar!
Anders