ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-19, 23:38

Micke&Sandra

Nykomling
Micke&Sandra är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 0

Standard September 2010
Western Cape -kapstaden, Gansbaii och sedan en sväng till Gondwana Game Reserve.

Tio dagar i slutet på september 2010.

Vår första resa utanför Europa och vi har fått riktigt fin support och hjälp av Destination Sydafrika att sätta ihop reseförslaget.

Nu när vi byggd upp en bild av resan och kostnaderna kring den tänkte vi höra med er som varit i Kapstaden och dess omnejd...

Vad kostar ett normalt restaurangbesök? Inget exklusivt - utan ren utfodring.
Vi kommer att boka hyrbil - Är det som att köra bil i Sverige? Eller är det kaos (som i ex. Rom?)

Någon som har en liten lathund för priser för läsk, bensin, och annat man kan behöva?

Någon som kan inflika med tips om flyg från Sverige till Kapstaden?
Senast redigerad av Micke&Sandra den 2009-07-19 klockan 23:40.
Svara med citat

Gammal 2009-09-25, 11:28

tatiana

Medlem
tatiana är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Standard
hej!

jag har googlat i all oändlighet på restauranger i sydafrika (mestadels kapstaden) eftersom jag själv ska dit och har käk som största intresse! De dyraste restaurangerna är nog NOBU och Gordon Ramsays hak MAZE. Där kostar en huvudrätt ca 200-250 spänn! (betalade det 4-dubbla i london...) kollade även vinlistan från dessa, ca 50 spänn glaset. Man kanske inte får chansen att käka så flott igen, så varför inte lyxa till det en kväll?

"normala/vanliga" restauranger ligger på ca 100 spänn. En lunch går på ca 40-60 SEK när ja kollade upp lite andra sjyssta ställen. Sedan finns det ju härlig snabbmat som kostar typ inget! De säger att allt i SA är ca en tredjedel billigare än i sverige, att man ska ha det som en tumregel. Och det verkar ju stämma när jag gjort mina check ups. Många restauranger har tom det ljuvliga nöjet att man som gäst får ta med sitt egna vin! (man kan lätt köpa ett sjysst i affären för ca 50 kr) då betalar man bara en korkavgift.

Jag tycker att trafiken i SA är förfärlig. Vänstertrafik....och de kör som galningar på vissa ställen. Var försiktiga!

Flygresan..... förhoppningsvis åker ni på kvällen. Jag tar alltid med xtra strumpor och nya underkläder i handbagaget. Man känner sig lite fräschare när man kommer fram. Försök att sova så gott det går på flyget när ni landar, då det inte är någon tidsskillnad, lättare att "ställa om" och undvika förfärlig jetlag. Kolla in några filmer på eran miniskärm på planet, oftast visar de sånt som inte släppts på biografen än. MEN FÖRSÖK ATT SOVA PÅ NATTEN!!!!! och.....jag brukar köra med stödstrumpor från apoteket. Låter helt galet och bisarrt, men eftersom fossingarna befinner sig i viloläge så länge är risken större att drabbas av proppar. (been there done that) bara ett litet tips från syster T....

hoppas ni får en kanonresa! maila mig om ni vill ha fler tips!

mvh
tatiana
Svara med citat

Gammal 2009-09-25, 11:37

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Restaurang Baia vid Waterfront kan jag verkligen rekommendera!
Hej!
Tror du o jag haft kontakt tidigare, kul! Ja vi var ju i Sydafrika förra året när maken fyllde jämnt. Åt bara jättegod vackert upplagd mat överallt - och billigt! Som jag skrivit på min blogg desires var vi också i Kapstaden när maken fyllde år. Vi var då vid Waterfront som vi tyckte hade flera fantastiska restauranger som var otroligt prisvärda.
Restaurangen vi förbokade när maken fyllde år heter "BAIA". Där åt vi en underbar middag, med skaldjur, fisk till varmrätt + god efterrätt och gott vin därtill. Har för mig att vi betalade totalt bara 200:- för detta. När vi gick därifrån såg vi att Lionel Richie också var på samma restaurang med ett gäng. BAIA-restaurangen hade vi själva blivit rekommenderade av ett annat svenskt par som vi träffade i Stellenbosch.
Hela min reseberättelse från Sydafrika kan ni läsa här desires
Senast redigerad av desires den 2009-09-26 klockan 09:35.
Svara med citat

Gammal 2009-10-07, 18:31

Samira & Björn

Standard Restauranger i Kapstadens Vindistrikt
Hej,
Vi bor sedan 5 år tillbaka i Kapstadens vindistrikt och fulkommligt älskar landet, människorna, kulturen, vinet och för att inte tala om restaurangerna med den högklassiga maten, och ändå är det ju såååå billigt! Vår upplevelse har varit så fantastisk att vi skrivit en guidbok om restaurangerna och Kapstadens vidistrikt. Dessutom skriver vi en blogg om vad som är aktuellt och vad som händer i Western Cape. Kolla in där så hittar ni även referenser itll vår Sydafrikabok. Samira och Björns Sydafrikablogg
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8