ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-03-28, 13:16

Jimmieboy

Nykomling
Jimmieboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till Jimmieboy
Standard
Nån som vet om Liseberg gjort nåt nytt till denna sässongen?
Svara med citat

Gammal 2006-03-28, 14:23

Sagodrottningen

Medlem
Sagodrottningen är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Hej..

Har varit i Göteborg en hel del gånger, men bara på Liseberg.. Är lite nyfiken.. Vad är Paddan för något?

Förresten är skånska inte EN dialekt, utan massor. Trelleborgska, helsingborgska, malmöitiska, lundensiska, ude på lannet-uttal, etc. Gick några månader på en turistkoordinatorutbildning, och där fick jag minsann lära mig att skånska av en del språkforskare räknas som ett eget språk, bland annat pga sina många variationer och egenheter. Det är inget skämt alltså!

Sen finns det de skånebor som klart hävdar att de är mer danska än svenska, och vi har ju en viss gemensam historia med grannlandet med smörrebröden.. Men de danskar jag träffat har konstigt nog tyckt att rikssvenska är lättare att förstå än skånska. De har ju fel förstås

Personligen tycker jag nog att det finns något fult i alla svenska dialekter.. Skånska är ok ända tills jag hör någon tala det på tv, då låter det mest barnsligt och dumt. Norrländska är litegrann för lata - avklippta halva ord och med snigelfart. Småländska är bara konstigt och mer tillvridet än ett pilträd. Göteborgska är för "brett" - så där lite dialekternas charter.. Stockholmska är tillgjort. Gotländska fattar jag inte ett ord av. Moooomindaalens förfärliga finlandssvenska är det gräsligaste som kan uppstå när två länder möts.

Fast det är klart, kommer jag någon gång i en situation där jag under hot om våld tvingas rösta (för det är ju ett troligt scenario...)

.. så tar jag väl skånska då - man e väl nationalist. Ska jag vara helt ärlig så vinner helsingborgskan i mina öron. Men nu är det ju inte dem jag ska vara lojal mot så.. Haur do sitt malmo haur do sitt varden.. Det är allt jag säger

Ha ha.
Svara med citat

Gammal 2006-03-28, 18:24

hea

Medlem
hea är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Standard Paddan
Paddan är en guidad turistbåt som tar dig runt i Göteborg(på vattnet)under ca en timme.
Svara med citat

Gammal 2006-03-29, 01:59

Sagodrottningen

Medlem
Sagodrottningen är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Åh.. ok. Får testa det nästa gång jag är i Göteborg!
Svara med citat

Gammal 2006-03-29, 16:22

Maja79girl

Medlem
Maja79girl är inte uppkopplad
Medlem
Maja79girls avatar

Skicka ett meddelande via ICQ till Maja79girl Skicka ett meddelande via MSN till Maja79girl
Standard
I göteborg har man varit i ganska mycket. Älskar den staden. Liseberg har man varit på både på sommaren och vintern. Så mysigt där på vintern med alla lampor tända.
Att festa i Göteborg är kul. Hittat en hel del bra ställen.
Svara med citat

Gammal 2006-04-13, 08:35

ammi

Medlem
ammi är inte uppkopplad

Standard lisebergs nyhet
Tittade in på Lisebergs hemsida och fann att detta är årets nya attraktion:
http://www.liseberg.se/Liseberg/Sven...ionUnpublished

Tyvärr verkar det inte finnas något nytt för oss vuxna åkfantaster.
Svara med citat

Gammal 2006-04-20, 16:20

juskus

Globetrotter
juskus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Standard
Att köra bil i Göteborg är fruktansvärt de första gångerna, men det lossnar efter ett tag tycker jag....kan inte ens räkna alla gånger jag kommit äckligt nära spårvagnarna, men man lär sig att bli uppmärksam....men om aj skulle på semester med familjen och barn skulle jag åka tåg dit å ta spårvagnen eller buss, helt omöjligt att hitta om man aldrig varit där....och planka inte på spårvagnen, det lyckas inte alla gånger och 800 kronor svider ganska rejält tycker jag
Svara med citat

Gammal 2006-04-21, 03:38

Ines

Medlem
Ines är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Har hört att Liseberg har en isbar i år!
Svara med citat

Gammal 2006-04-21, 09:57

juskus

Globetrotter
juskus är inte uppkopplad
Medlem

Standard
vilka ställen gillar du där då?
Svara med citat

Gammal 2006-04-28, 21:54

mia_bira

Medlem
mia_bira är inte uppkopplad
Medlem
mia_biras avatar

Skicka ett meddelande via MSN till mia_bira
Standard spårvagn
Jaa, Götet e underbart! Min familj valde tyvärr att bo kvar i Halland (Vi kommer alla -utom 15-åringen- här från götet från början men flyttade -88.) så jag har bara några vänner att umgås med här.
Men det finns inget som kan få mig härifrån ändå!
Göteborg e inte värre på vintern än nån annan stad i Sverige (norrland räknas inte i detta statement för där har jag aldrig varit). Hoppas den här global-warmingen kommer igång ordentligt snart, här e fasen för lång vinter nowadays i detta landet!

Citat:
Ursprungligen postat av anko

går man på var som helst i vagnen, måste man betala eller kan man tjyvåka?
Man går på vart man vill, man betalar om man vill, men tjuvåker man och åker fast kostar det typ 800 spänn. inge kul. Håll utkik efter de gröna jackorna i grupp, om de går på när du tjuvåker så gå av innan dörrarna stängs. Hinner du inte, så dra ut på tiden när du låtsas leta efter ditt månadskort och gå av nästa hållplats. De kommer försöka ställa sig i ring runt dej, men spring! som faan!

cheers!

Gammal 2009-12-07, 15:58

speltoken

Medlem
speltoken är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
göteborg måste man ju besöka och liseberg på somman
Svara med citat

Gammal 2009-12-07, 16:10

890106

Medlem
890106 är inte uppkopplad

Standard
Göteborg är verkligen fint! På sommaren är det en fin kuststad och på vintern en mysig julstad. Jag och min pojkvän var på jul på liseberg förra året, men tyvärr hinner vi inte åka i år. Är ju så mysigt! Fast man får ha tålamod, hehe man är ju inte direkt ensam där
Svara med citat

Gammal 2009-12-08, 17:28

matkyl

Medlem
matkyl är inte uppkopplad

Standard
Jag bor i Göteborg och måste säga att det är en väldigt trevlig "liten" stad. Mycket att hitta på och göra, speciellt på somrarna. Man behöver aldrig gå runt och känna sig sysslolös. Det finns shopping eller natur/nöjes-upplevelser så att det räcker och blir över.
Svara med citat

Gammal 2009-12-08, 23:02

lillsariz

Medlem
lillsariz är inte uppkopplad

Standard
liseberg är ju det första man tänker på helt klart, om jag inte minns fel brukar
man ju dessutom få kuponger för en billigare tripp i bl.a. buffé och coops
alternativ. annars finns ju kulturkalaset i mitten av augusti, mer städat än det
tidigare "göteborgskalaset" om jag har förstått rätt.
Svara med citat

Gammal 2009-12-09, 15:46

anluk

Medlem
anluk är inte uppkopplad

Standard
Eftersom maken är från Göteborg så är ju den staden min andra hemstad så att säga. Älskar stan och kan riktigt längta upp när jag ser bilder därifrån. Alla härliga caféer - Fröken Olssons är favoriten. Älskar också Haga med alla härliga små caféer och mysiga små affärer. Suck nu vill jag åka upp direkt.
Svara med citat

Gammal 2009-12-13, 20:18

Travel.Agent

Nykomling
Travel.Agent är inte uppkopplad

Standard
Man måste bara älska Göteborg! Finns ett café där dem serverar gigantiska kanelbullar och inte kostar det så mycket heller! Finns andra stora saker där ochså, men bullen tar jag som mest där.

Bild bevis!

Sen måste man ju se Frölunda Indians spela ishockey i Scandinavium och speciellt på Ullevi nu 12/28! Fy fan vad grymt det ska bli att gå i marschen från Götaplatsen och sen in på Ullevi!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8