ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-07, 19:18

Zombie88

Medlem
Zombie88 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard Blekinge
Hej!

Själv bor jag i Blekinge men man blir ju lätt hemmablind. Min fråga er utanför Blekinge är vad som ni uppskatter med Blekinge, vad ser ni som fint samt trevligt att besöka. Ge tips till andra samt gärna hemsidesförslag om det finns.

Zombie88
Svara med citat

Gammal 2009-12-07, 19:50

morriis

Medlem
morriis är inte uppkopplad

Standard
Hejsan.
Nu bor jag ju tyvärr inte utanför Blekinge, men som vi märkt när vi haft vänner på besök så har Brunnsparken i Ronneby varit väldigt uppskattat och attraktivt. Sedan så finns ju både Blekingemuseet och Marinmuseet att besöka. Vi har flera gånger varit uppe i Kristianopel och gått och det är väldigt vackert - fast just den här årstiden kanske det är lite mycket blås precis vid vattnet :/
Svara med citat

Gammal 2009-12-07, 19:58

Zombie88

Medlem
Zombie88 är inte uppkopplad

Standard
Morriss, har tidigare hört om detta med Kristianopel men aldrig besökt, tyvärr men ska göra...
Svara med citat

Gammal 2009-12-07, 20:16

morriis

Medlem

Standard
Har du inte? Nu antar jag att det är ganska grått där uppe. Men till våren/sommaren är det helt underbart. Campingen är full av folk till senhösten och de brukar ha aktiviteter där uppe. Om du åker dit så måste jag rekommendera dig att ta en promenad runt muren - vilken vy!
Svara med citat

Gammal 2009-12-07, 20:26

morriis

Medlem

Standard
Kom på en sak till - som är fin under sommaren när det blomstrar men även under vintern när snön har lagt sig - Wämöparken! Mer kommer jag dessvärre inte på.
Svara med citat

Gammal 2009-12-08, 12:51

Romana

Nykomling
Romana är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Zombie88 Visa inlägg

Hej!

Själv bor jag i Blekinge men man blir ju lätt hemmablind. Min fråga er utanför Blekinge är vad som ni uppskatter med Blekinge, vad ser ni som fint samt trevligt att besöka. Ge tips till andra samt gärna hemsidesförslag om det finns.

Zombie88
Jag är visserligen Blekingebo själv men tar mig friheten att tips;
Tjärö, Hanö och Castellet samt Östra Bokö är en del öar man bara måste uppleva. Nakenbad och bastu i Nytorpet utanför Karlshamn. Gourme grön....underbar restaurang. After work på Karlmans uteservering med havsutsikt.
Svara med citat

Gammal 2009-12-09, 22:58

chrijon

Medlem
chrijon är inte uppkopplad

Standard Sveriges trädgård
Citat:
Ursprungligen postat av Zombie88 Visa inlägg

Hej!

Zombie88
jag är också född och uppvuxen i Blekinge. Jag anser att ett besök i Blekinge är ett måste! Vilken underbar natur med all skog och alla sjöar och havet.
Jag kan varmt rekommendera ett besök i olofström med halen, där man kan ströva och paddla kanot och enbart njuta och kanske sätta sig ner och grilla en korv över en öppen eld. Här finns tillgång till en familjevänlig badplats med härlig strand och bryggor. Vill man utforska lite mer och ge sig i väg på äventyr så kan man ta en kanot och paddla ut en runda.
Här kan man hyra stuga, ta med sig husvagnen eller tälta för den som vill. Möjligheterna är många. Vill man lyxa till det riktigt så finns det first hotell inne i centrum av olofström. Blekinge har många härliga platser att njuta av på sommaren. Varför inte göra ett besök på östersjöfestivalen i Karlshamn och passa på att ta en tur med skärgårdsbåten ut i skärgården. Här finns en turistbyrå som gärna ger mer information om både sitt eget lilla karlshamn och hela Blekinge. Välkommen att besöka denna härliga pärla!
Svara med citat

Gammal 2009-12-10, 12:40

anluk

Medlem
anluk är inte uppkopplad

Standard
Blekinge är mitt andra hem eftersom föräldrarna kommer därifrån och vi var där mycket när jag var barn. Själv gillar jag ju brunnsområdet, Även Karlskrona skärgård är ju helt underbar. Marinmuseet i Karlskrona. Blomstergården. Ja det var väl det jag kommer på så här på stört.
Svara med citat

Gammal 2009-12-14, 22:38

feliciaA

Nykomling
feliciaA är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Standard
Konstigt att bara folk med anknytning till Blekinge svarar - jag sällar mig till högen ... har bott här i tolv år nu.

Jag tycker att Trossö i Karlskrona är ganska häftigt, den marina miljön och det faktum att staden ligger mitt i skärgården på en ö. En rundtur på marinbasen är fantastiskt, liksom länsmuseet och det mycket barnvänliga marinmuseet. (Sedan finns ju Barnens gård strax utanför stan ..)

Det går ju också att öluffa i skärgården här.
En sjysst kombi för en prisvärd semester är svensk allemansrätt, dvs tält och länstrafikens sommarkort, vilket gäller på båtarna ut till öarna. Är själv väldigt förtjust i Stenshamn, det går att promenera över till Utlängan. Utklippan är såklart också väldigt speciellt. Att stanna till vid Göranssons gamla båtvarv och gå på museet där eller att fara till Flakskär och gå runt kring de gamla husgrunderna (här fanns en by fram till femtiotalet men nu är allt utom husgrunder, trädgårdar, stigar och inhägnade hagar borta) Just till Flakskär vet jag inte om det får att ta sig med allmänna kommunikationer. Att se Drottningskär och Kungsholms fort är också häftigt. Arpö är en av många andra trevliga öar.
Senast redigerad av feliciaA den 2009-12-14 klockan 22:42.
Svara med citat

Gammal 2009-12-15, 14:11

recon1

Medlem
recon1 är inte uppkopplad

Standard
Öarna utanför Karlskrona. Wienercafét var ju en favorit innan det brann ner. Gillar också loppmarknaden i Ronneby som brukar vara på somrarna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8