ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-02, 23:54

Gäst

Standard Frågor om Oslo!
Hej!
Jag och en kompis har tänkt flytta till Oslo och jobba några månader i höst (sept-okt) men har några frågor om nån vänlig person vill hjälpa?

1.Vilka områden i Oslo är okej att bo i?

2.Hur länge innan bör man börja leta lägenhet?

3.Hur gör man för att få tag i lägenhet?är det svårt?behöver man åka dit och gå på visningar?

4.Hur ska man gå tillväga med jobb och boende, några tips?

Dumma frågor kanske men vore väldigt tacksam för svar!!
kram Lina
Svara med citat

Gammal 2008-08-04, 21:36

SofieW

Nykomling
SofieW är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 0

Standard
Hej!
Bra beslut att flytta till Oslo! Väldigt trevlig stad.

1. Jag bodde 1,5 år på Majorstua, väldigt trevligt område, centralt också. Många bra uteställen och fin shopping. Annars är Frogner och Briskeby bra. Alla tre ligger i Oslo Vest. Vet att Grünerlökka är väldigt populärt.

2 & 3. Jag skulle börja titta nu (finn.no), men det är relativt lätt att hitta boende tycker jag. Men har ni lite krav så börja nu. Ofta har de som hyr ut visningar och väljer då av dem som varit där.

4. Jobbannonser kan ni även hitta på finn.no, annars är företag som Manpower och Stepstone ett bra ställe att börja på. I mina ögon är det rätt lätt att hitta jobb, även mer kvalificerade sådana.

Glöm inte att ni måste skaffa skattekort och norskt personnummer (finns både "riktigt" och tillfälligt) vilket ni gör på skattekontoret på Hagegata 23, Töyen sentrum.
Nu vet jag ju inte hur länge ni tänkt stanna, men kolla bland annat här: skatteetaten.no.

Lycka till och ha en fantastisk tid i Oslo!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8