ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-01, 22:49

MickeBengtsson

Medlem
MickeBengtsson är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Rykte: 0

Standard Kebnekaise
Hej på er!

Någon som kan bjuda på lite erfarenheter kring Sveriges största sten?

Jag som planerar besöka området har ingen erfarenhet utav uthållighet eller klättervana. Gillar natur och utmaningar men saknar fys-test om man säger så

Kebnekaise - Sveriges vildaste bergskedja

Gammal 2008-06-01, 23:27

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Behövs ingen som helst klättervana för att komma upp på toppen, det går en stig hela vägen. Däremot ska man ha en hel del kondition. Man ska nog träna en del innan man ger sig iväg.
Svara med citat

Gammal 2009-12-18, 15:54

karin60

Medlem
karin60 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Det är otroligt vackert där. Jag gick med familjen mot Kebnekaise men fram kom vi inte haha. Vi stannade vid ett ställe som hette "lap dånald's" fikade, tittade på Kebnekaise och så gick vi tillbaka. Ett tips till alla som inte orkar/vill gå hela vägen till berget.
Svara med citat

Gammal 2009-12-18, 23:11

Dalarna

Medlem
Dalarna är inte uppkopplad

Standard
vad spänade att besöka Kebnekaise!! Vart exakt ligger de? Micke skriver att vem som helst kan nå toppen stämmer de? Jag har inte den bästa konditionen men de skulle vara en häftig semester. Men finns de annat kring Kebnekaise som är värt att se?
Svara med citat

Gammal 2009-12-31, 18:47

EGIT

Medlem
EGIT är inte uppkopplad

Standard
Tag inte med för stor packning 10-12kg max, då behöver du inte ha så bra kondis. Träffade på en med 25kg, han var väldigt trött. Du behöver inte gå hela vägen från Nikkaloukta till Kebnekaise, man kan åka båt drygt en halv mil.
Man kan gå den östra leden över glaciären med guide eller den västra leden på egen hand upp till toppstugan. Den västra leden tar mycket längre tid, men är lättare att gå. Från fjällstationen kan man fortsätta västerut och gå Kungsleden.
Svara med citat

Gammal 2009-12-31, 20:02

Hillefille

Medlem
Hillefille är inte uppkopplad

Standard
Hur hög är toppen nu? Hörde något om att sydtoppen var högst med 2117 meter men att den hade smält ner till cirka 2111 kan det stämma??

Hur lång tid bör man vara i krokarna för att få ut så mkt som möjligt av resan?
Angående packning, är det för mkt att ta med sig 20-25 kg ?
Svara med citat

Gammal 2009-12-31, 20:41

EGIT

Medlem
EGIT är inte uppkopplad

Standard
Det tar en dag att gå mellan Nikkaloukta och Kebnekaise fjällstation. Att bestiga Kebnekaise tar också en dag. Om vädret inte tillåter så kan den guidade turen vara inställd. På den guidade turen, östra leden, klättrar man bl.a. 150 meter uppför en bergvägg, som lutar 80 grader alldeles innan man når toppstugan på c:a 1900m. Jag hade med 13 kg, vi bodde i STF:s stugor så vi hade inte med tält. 25kg tycker jag låter väldigt mycket.
Svara med citat

Gammal 2010-01-04, 00:46

EGIT

Medlem
EGIT är inte uppkopplad

Standard
Sydtoppen är ju en glaciär, så den smälter på sommaren och växer på vintern.
Den lär ha varit lägst för cirka 3 år sedan, nästan nere på 2100 meter, tror jag.
Svara med citat

Gammal 2010-03-16, 19:38

lena87

Medlem
lena87 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard
Tänk på att ha kondition innan! Men också bra ifall du är stark i knäna... annars får man träna upp musklerna innan. När jag gick upp dit för första gången hade jag bråttom på vägen ned. Otränad som jag var gick det rejält in i knäna. Hade ont ett halvår, och jag är inte den första. Jag har hört att det är fler som kan få ont i knäna inte bara dagen efter utan även de närmaste månaderna. Så ta det försiktigt på vägen ned.
/ Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8