Reg.datum: apr 2006
Rykte: 0
|
Reseberättelse: Delfinyoga och ungdomsbiljetter i Norrköping
Fredag 28/4
Jag och sambon har varit på ”kärlekssemester” i Norrköping.
Kärlekssemester skriver jag eftersom jag vann en hotellweekend i en internet-tävling på alla hjärtans dag. Tävlingen gick ut på att hitta synonymer till orden kärlek, hjärta och post-it. Mina förslag var:
Post-it: valllat papper, minnesprotes(t)
Hjärta: biologisk bälg, kärlekssymbol
Kärlek: Partnerpassion, amourkidnappad
Första pris var en vistelse på vildmarkshotellet i Norrköping i två nätter med frukost,
3-rättersmiddag, bad och yoga med delfiner.
När vi skulle gå ombord på tåget mot Norrköping frågade min engelske sambo Andy om inte jag skulle försäkra mig om att det var rätt tåg (Han minns fortfarande den gången vi kulle ta tåget till Göteborg och jag tvärsäkert ledde honom in i ett tåg i helt motsatt riktning).
Andy: -Ask so we enter the right train.
Cory: -We do.
...men det gjorde vi inte...som tur var fanns det tågpersonal som ledde oss rätt.
I Nässjö bytte vi tåg till första klass vilket innebar att man fick gratis kaffe, frukt och karameller. Sambon ville bara ha kaffe så jag tog en frukt och ett par karameller för hans räkning också.
Han sa: ”Unlike you I don’t feel the need to fill my pockets with free stuff”.
Ha! Och det ska man höra från en man som har påbrå från både Mexiko och Yorkshire (yorkshire-bor antas vara lika snåla som skottar och dessutom ficktjuvar...och mexikanare...tja..).
I Norrköping gick vi affärer som inte finns i hemma i Värnamo. Nu låter det kanske som om att jag påpekar det självklara? För N-a-t-u-r-l-i-g-t-v-i-s finns inte Norrköpings affärer i Värnamo.
(Det hade onekligen varit ett märkligt lokalval av Norrköpings köpmän.)
Vad jag menade är att det i större städer finns utrymme för mer udda specialaffärer. Vi var
bl a inne i en affär där de flesta hyllorna var fyllda av katter i trä och en annan som sålde te, kaffe och engelska kakor. Sedan ville sambon kolla i alla riktiga mäns drömställe, (Nej, inte Playboy mansion), Claes Olsson. Det var jättetråkigt. Mest för att han bara ville kolla på supertrista prylar, typ datakablar och liknande.
Efter det kom jag på att jag hade glömt att få med baddräkt så vi gick till Intersport. Jag tyckte att baddräkterna var jättedyra (särskilt med tanke på att jag redan hade en hemma i garderoben) så istället köpte jag ett par bikinitrosor som jag kunde ha med ett linne.
När vi shoppat klart besökte vi världens kanske tråkigaste museum,”Arbetets museum”, som dock hade ett otroligt fint läge omgärdat som det var av vattenfall.
[pic:ce0afce351]766[/pic:ce0afce351]
Utställningarna var inget att hurra för (inte för att jag brukar hurra på museum då men...). Deras utställning om ”Hjärnan” som jag hoppats skulle vara intressant bestod mest av dataskärmar med fakta. Är detta framtidens utställningar? Då man ju faktiskt lika ”hjärna” stanna hemma *gäsp*
Det enda som var roligt med dem var att testa reaktionstid och arbetsminne (Det roliga bestod i att jag enligt statistiken hade bättre värde än de flesta av deras tidigare museebesökare).
Museets restaurang var mycket bättre än själva museet. För 75:- fick man flera rätter med husmanskost, ett helt långbord av grönsaker, efterrätt, frukt, kaffe. Allting var dessutom jättegott.
Efter lunchen skulle vi åka buss till hotellet och då utspelar sig följande konversation mellan mig och busschauffören:
Cory: - 2 tack.
Chaufför: - Vart?
Cory: - Vildmarkshotellet.
Chaufför: - 2 vuxna?
(Förbluffad undrade jag när folk egentligen blir vuxna i Norrköping...När de fyller 40?)
Cory: - Öh...ja...vuxna...ähm.
När jag satt mig ner smygkollade jag busstabellen och läste att man tydligen är ”ungdom” ombord på Norrköpings bussar tills man fyller 26. Jag undrade om busschauffören (som kom från Beirut) hade ungdomsfrågan som en slags insmickrande öppningsreplik för sedan pladdrade han nästan hela vägen till hotellet. Bland annat fick jag reda på att alla pizzaägare i Norrköping jobbar svart och det är därför som de har råd med så fina bilar medan han själv som ärlig, skattebetalare ägde en gammal skrothög... Han muttrade (obekymrad om sin egen mörkare hy och tydliga brytning) ” invandrare...fan..va?”
Jag som är totalt ovetande om krig, nyheter och andra kriser ute i världen frågade honom om han tyckte Beirut var finare än Sverige (det tyckte han)...Sambon kommenterade detta med ”yeah if you like bombsites”...som tur var _efter_ vi stigit av bussen.
När vi checkat in simmade jag några längder i hotellets pool, åt lite fruktbuffé och fick ryggen masserad av varma vattenstrålar i jacuzzi.
[pic:ce0afce351]765[/pic:ce0afce351] [pic:ce0afce351]764[/pic:ce0afce351]
Rock och tofflor (som man fick ta med sig) och fin utsikt från rummen.
Lördag 29/4
Idag var vi inne i Norrköping och shoppade...igen.
Bl a tittade jag på skor och vid ett tillfälle förvirrade jag mig in i skoaffärens herravdelning....sambon sa.”You can see that´s men’s shoes...They are all sensible and plain”.
Vi var också på O’Learys pub och såg på matchen mellan Manchester United och Chelsea medan vi åt lunch. Eftersom de bägge lagen är sambons fotbollslags (Leeds) värsta rivaler så måste det varit som att välja mellan pest och kolera när det gäller utgången av matchen. I alla fall verkade det göra sambon glad att Chelsea vann över Man U med 3-0 så jag antar att han hatar Manchester United mer än Chelsea.
När vi kom tillbaks till hotellet led jag av koffeinbristrelaterad trötthet och jag sov en stund innan vi skulle på vinprovning.
Vinprovningen hölls av en yuppieliknande man i kostym som såg ut som om han hade plockat fram vinflaskorna direkt ur aktieportföljen. Han lät lika inspirerande som han såg ut (dvs inte alls) och direkt efter informationen gick han medan man själv kunde stanna kvar och dricka ur resten ur glasen, vilket bara jag och sambon gjorde. De andra vinprovarna gick och lämnade resten av vinet...vilket slöseri.
Efter en god middag gick vi på nattklubb Zanzibar. Eftersom jag trots kaffe efter maten inte orkade engagera mig i barens utbud lät jag sambon beställa en drink. Den hette bumbi och innehöll bland annat baccardi apple. Man kunde även beställa drinkar med namn som ”Orgasm” och ”Sex on the beach”. Det gäller visst att inte vara pryd när man beställer drinkar på Zanzibar.
Trots mycket sköna sängar drömde jag en mardröm om bitska rödmyror. Det betyder säker något, men vad vet jag inte. Känn dig fri att ge mig din tolkning.
Söndag 30/4
På morgonen kunde man ha yoga i delfinariet.
Vad det gäller att yoga skulle vara att sitta i obekväma ställningar så är det bara fördomar. Yoga innebär att sitta, ligga OCH stå i obekväma ställningar. Själv tycker jag att yoga kan stå för
Y som i Ynka sig
O som i Obarmhärtig
G som i Giktbefrämjande
A som i Akrobat
Yoga är alltså mer obekvämt än avkopplande oavsett vad entusiastiska, osminkade människor i bomullskläder säger...
Men...jag ville se delfinerna och då gällde det att låtsas att man andas med magen och att man låter stressen försvinna genom att koppla av i stortår och skulderblad.
Efter yogan kunde vi äntligen hälsa på delfinerna genom att trycka näsan mot akvarieglaset medan de tryckte sin delfinflasknos mot glasrutans andra sida. Se bilden:
[pic:ce0afce351]763[/pic:ce0afce351]
Innan vi checkade ut från hotellet var på tropikarium och kollade på djur. Roligast var en
papegoja som härmade vad man sa och när man sedan skrattade åt det så härmade den även skrattet. En sådan sak skulle förstås bli rysligt störande i längden så det är tur att vi har katter och inte papegojor. Butiken sålde som vanligt mjukdjur och överdyra muggar som turister köper som minne (sambon köpte bägge delarna till mig... med apmotiv eftersom han fått för sig att det är gulligt att kalla mig Chimp, monkeygirl, primate och liknande saker).
Innan vi tog tåget hem frågade jag sambon vilket platser vi hade.
Cory: - Which numbers on the seats?
Andy: - Number 11….and 452…as requested.
Hm, han är SÅ lustig.
Just nu sitter jag på tåget (på säte nummer 12) och skriver detta och snart är vi hemma..