ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-04-11, 19:40

Rickard

Standard Att lifta. Hur gör man?
Jag tänker ge mig ut och lifta runt i Sverige i sommar, så jag söker tips om hur man skall gå tillväga.

En tumme och en skylt med önskad destination, sedan då? Vad ska man tänka på? Vad bör man ha med sig om man ska vara ute flera veckor? Går det att vara ute så länge och faktiskt komma någon vart? Bok- eller internettips? Alla tips och förmaningar är till hjälp.

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2006-04-28, 22:12

mia_bira

Medlem
mia_bira är inte uppkopplad
Medlem
mia_biras avatar

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till mia_bira
Standard
Det bästa tips jag har är att lifta med lastbilar. Ring eller besök lastcentraler och fråga om någon kör mot din destination. Det är säkert; de har ju ett jobb och ett rykte att tänka på, och bekvämt (man sitter högt upp och ofta finns air condition) och himla kul. Många av dem är ensamma när de kör o uppskattar sällskap att snacka med, eller börjar sjunga med till radion eller har tävlingar med andra chaffisar i comradion.
Jag åkte 97-98 mellan halland och stockholm o västerås ett gäng gånger och har bara positivt att säja om lastbilsliftning. De är otroligt hjälpsamma oxå, kommer ibland o hämtar en långt ifrån sin egentliga rutt.

Om du åker med personbilar hoppas jag du har goda instinkter om människor för det finns gott om weirdos ute på vägarna...

har du ett tält eller annan sovplats att sikta mot så tycker jag absolut att du ska köra på några veckor. inte bäst för hälsan att sova på parkbänkar eller för plånoken med hotell ju

Ta med:
plåster för skoskav, salubrin och helosansalva för blinningbett etc, kartbok o kompass?, mobiltelefon, pengar, kläder för varmt, kallt o regn. solskyddsfaktor å hatt/keps mot sol, viktigast: vatten. Har liftat i portugal på vintern, ungefär samma klimat som här på sommarn, och vatten var ju livsviktigt!

Hoppas jag kunde hjälpa till med något iaf!
lycka till, hör gärna av dig om du har fler undringar!

mvh Mia.

Gammal 2006-05-04, 09:44

fjallblomman

Medlem
fjallblomman är inte uppkopplad
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till fjallblomman
Standard
Viktigt att ta med sig då man liftar i Norden ær TÅLAMOD!
Ibland får man vænta længe på lift...
Men fram kommer man alltid till slut, men hastigheten ær ganska varierande. Jag brukar inte anvænda mig av skyltar då jag liftar før att lættare kunna tacka nej till en lift om chafføren verkar skum eller otrevlig.

Jag har liftat runt på Nya Zeeland i 2 månader, liftat lite i Australien (med roadtrains) Och i Finland och hemma i Sverige. Senast mellan Umeå - Piteå.

Jag tar æven upp de flesta liftare jag møter. Senast var det en rumænsk antropologi student! =)

Gammal 2006-05-04, 23:24

Sagodrottningen

Medlem
Sagodrottningen är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Tänk på var du står! På en del ställen kan du få vänta i timmar på lift, på andra ställen kan du bli erbjuden lift av tre personer inom loppet av 5 minuter. Naturliga "stopp"-ställen är bra - rastställen, mackar etc. Där samlas ju en del bilister. Ofta finns där bra ställen för dem att stanna till och plocka upp dig också. Självklart är det värdelöst (och olagligt) att lifta längs med motorvägen..

Det där med lastbilar är ju idealiskt. Tyvärr är de bolag jag ringde till för några år sedan inte lika hjälpsamma som de var "en gång i tiden". Har du tur kan du få tillstånd att komma och tala med chaufförerna personligen - men då gärna samma dag eller dagen innan du ska åka. Så det är ett lite osäkert tips. Men en lastbil kan ju alltid plocka upp dig på vägen också, och då är det toppen, för de kör oftast en längre sträcka. Liftade en gång till Stockholm och fick skjuts av en jättetrevlig chaffis halva vägen.

Skylt tycker jag ändå är en bra grej. Det sparar tid och energi, och lockar folk att stanna. Nämn något personligt på skylten, som att du är student eller liknande, så får bilisterna en bra känsla. (Många drar sig ju för att plocka upp liftare för att de är rädda, inte för att de inte vill ge skjuts.)

Det var väl allt jag kunde komma på just nu. Lycka till!

Gå dock ALLTID på magkänslan - även om du får en varningssignal som du misstänker kan vara "överdriven". Better safe than sorry!
Svara med citat

Gammal 2006-05-14, 14:28

Future

Nykomling
Future är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2006

Standard
Fixa bara en tåg eller ett flyplan bara.
Svara med citat

Gammal 2006-05-15, 16:51

ewamic

Globetrotter
ewamic är inte uppkopplad
ewamics avatar

Standard
Jag tror ffa att du inte ska ha för många väskor,e lelr för stora, då många tänker "orka plocka upp honom, han har ju massa packning vi måste lasta in också".

Lastbilsidén verkade rolig, den skulle jag köra på om jag var du

lycka till
Svara med citat

Gammal 2006-06-12, 15:55

ontario

Standard lifta
'

Visst går det bra att lifta i Sverige. Jag har tidigare liftat runt såväl
i Sverige som i Europa. Numera har jag bil men reser ganska mycket
Har Du körkort erbjud Dig att köra, bra är att stå vid motellen Skriv
på Skylten att Du gärna avbbyter chauffören. Har Du inte körkort
prata med ensamma bilister som fikar och fråga om Du kan åka med
Du tjänar på att vara aktiv. Jag liftade en gång med en ensamstående
pappa med 2 småbarn från Stockholm till Malmö, det var lite tungt för
jag erbjöd mig att läsa sagor för barnen, men det var det värt.
Lycka till
Svara med citat

Gammal 2006-06-13, 18:25

frankie-lee

Standard
hur är det att lifta två? fattar att man kanske inte bör vara så många och att det är absolut lättast om man är ensam, men funkar det om man är två? någon som har erfarenhet?

jag är också lite intresserad av tips på guider om hur man lever billigt runt om landet, typ som "sverige på 50kr/dygn" eller vad de heter de där guiderna. där brukar det väl stå mycket om hur man kan hitta gratis käk och sånna tips.
Svara med citat

Gammal 2007-01-19, 14:09

sasori

Nykomling
sasori är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jan 2007

Standard
Att lifta två kan vara aningen svårare, men det går absolut! I somras liftade jag med min pojkvän från Nässjö till Göteborg, och det gick hur bra som helst: både från Nässjö till Jönköping och från Jönköping till Göteborg fick vi lift inom några minuter (från Jkpg-Gbg tog det kanske två sekunder från det att vi tog fram skylten tills att en bil stannade). Jag skulle absolut rekommendera att använda skylt; det ger ett mycket trovärdigare intryck.
Svara med citat

Gammal 2007-04-04, 00:43

bleckan

Standard lifta
Hej. ska försöka ta mig från sthlm till malmö på söndag och kontot skaver. Bra ide` att lifta med lastbilar men vilka lastcentraler kan man ringa?. Har sökt å lastcentraler och lastkajer i stockholm utan resultat. NÅgra särskilda företag som med säkerhet kör lastbilar långa sträckor från stad till stad?
Svara med citat

Gammal 2007-05-22, 11:48

kristin

Standard lastcentraler?
hallå.
jag är ocskå på gång att lifta. var hittar jag lastcentralerna runtom i landet?
undrar kristin
Svara med citat

Gammal 2007-06-05, 01:04

Sagodrottningen

Medlem
Sagodrottningen är inte uppkopplad
Medlem

Standard ..
En gång var vi tre tjejer som liftade, och det var inte några problem alls. Därför tror jag inte att två ska vara något problem heller. Möjligen skulle en grupp män ha lite svårare att få lift än en grupp kvinnor. I sådana fall kan man dela på sig, ställa sig på olika ställen, och bestämma vid vilken mötesplats man ska mötas upp på slutdestinationen - fast då bör man ha en bred tidsmarginal. Ett par kanske är framme på morgonen, och ett annat par på kvällen..
Svara med citat

Gammal 2008-06-01, 09:22

Gäst

Standard "lastbilscentral"
är vad du ska söka på. I Sthlm finns det bl.a i Västberga och Tumba. Industriområden är väl i allmänhet bra att leta lastkajer i. Vill man lifta neråt södra Europa kan frukt- och grönt-företag vara smarta att kolla upp, men chaffisarna gå oftast via Tyskland eller Holland för att få tag på last att köra hem med (de vill ju inte gå tomma).
Svara med citat

Gammal 2008-06-02, 21:56

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard Se hel och ren ut
Jag plockar upp liftare när det finns möjlighet, och om de ser hela och rena ut.

Jag tror det är få som vill få in skitiga människor som luktar illa i sin bil. ETT bagage som inte är jättestort är också att föredra. Då blir det lätt att stuva in och ut ur bilen.

Det är att föredra om man kan pratas vid lite innan man sätter sig i bilen, så att det känns bra för bägge parter. Kanske över en kaffe och bulle på macken där man står och liftar.

Bra ställen att lifta på är vid mackar/vägkrogar med gott rykte om sig, gärna där stora vägar korsar varandra. Har de dessutom ett tankställe för lastbilar och långtradare så är det många att bearbeta. Där finns ingen lokalbefolkning som tankar, utan alla skall vidare.

Har du bra social kompetens och är lite rolig och trevlig så kommer den som plockar upp dig att få ett bra intryck, och våga ta upp liftare fler gånger.
Svara med citat

Gammal 2009-06-11, 13:38

Gäst Robin

Standard Sthlm - berlin
Väldigt bra tips från alla här.
Tänkte bara kolla om någon ska resa söderut från stockholm denna helg (13-14 juni 2008).
Jag och min polare Alvaro ska ner till Berlin och skulle behöva lite hjälp på traven.

Ha det gött.
Robin
Svara med citat

Gammal 2009-11-02, 04:09

Niklasjon

Medlem
Niklasjon är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Standard
Nu blev man ju själv sugen på att lifta, det får nog bli mitt sommarprojekt. Sverige runt på ett par veckor (det går säkert att komma runt snabbt fast man vill ju kolla läget på lite olika ställen).
Svara med citat

Gammal 2009-12-04, 02:46

Gäst Nobigdeal

Standard Lifta Sverige runt.
Jag och en kompis liftade Iggesund - Tomelilla sommaren 88. Det tog 3 Dygn á 13 bilar, vi var 16 år gamla. Det var en erfarenhet som vi ofta snackar om än idag.

Vi mötte väldigt mycket olika människor, blev bjudna på mat, utskälld av polisen pga att vi liftade där bilar inte fick stanna, Kent svarade - MEN NI STANNADE JU!?, då for dom.

Se glad ut när bilarna passerar, vissa billister funderar innan dom bestämmer sig för att plocka upp någon, de kanske tom vänder för att komma tillbaka för att plocka upp dig, har man då pekat finger eller fulat sig så är det skeppet bränt.

Att tänka possitivt är alltid bra att kunna, tex - ju fler bilar som passerar, desto närmare borde jag komma den bil som slutligen stannar.

Att stå där bilarna ännu inte hunnit fått upp sån hög hastighet är ett tips, stå tex 25-50 meter bort från en utfart eller korsning. Sunt förnuft och ett jäääääädra tålamod.

Jag långpendlar iom mitt jobb och saknar många ggr nån att snacka med, jag tar alltid upp liftare men man ser sällan några numer. Lycka till.
Svara med citat

Gammal 2009-12-06, 20:37

taggen76

Medlem
taggen76 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Nobigdeal Visa inlägg

Jag och en kompis liftade Iggesund - Tomelilla sommaren 88. Det tog 3 Dygn á 13 bilar, vi var 16 år gamla. Det var en erfarenhet som vi ofta snackar om än idag.

Vi mötte väldigt mycket olika människor, blev bjudna på mat, utskälld av polisen pga att vi liftade där bilar inte fick stanna, Kent svarade - MEN NI STANNADE JU!?, då for dom.

Se glad ut när bilarna passerar, vissa billister funderar innan dom bestämmer sig för att plocka upp någon, de kanske tom vänder för att komma tillbaka för att plocka upp dig, har man då pekat finger eller fulat sig så är det skeppet bränt.

Att tänka possitivt är alltid bra att kunna, tex - ju fler bilar som passerar, desto närmare borde jag komma den bil som slutligen stannar.

Att stå där bilarna ännu inte hunnit fått upp sån hög hastighet är ett tips, stå tex 25-50 meter bort från en utfart eller korsning. Sunt förnuft och ett jäääääädra tålamod.

Jag långpendlar iom mitt jobb och saknar många ggr nån att snacka med, jag tar alltid upp liftare men man ser sällan några numer. Lycka till.
Jag skulle gärna ta upp liftare och med fördel 2 st, skulle kännas bättre på något sätt. Sist jag såg liftare hade jag tyvärr bilen full. En ensam äldre man skulle jag nog inte våga plocka upp förstås.
Svara med citat

Gammal 2009-12-15, 20:58

sugarplum92

Nykomling
sugarplum92 är inte uppkopplad

Standard Lifta
Jag skulle aldrig våga lifta med någon om det inte var ett seriöst företag eller liknande som körde. Så jag håller med föregående talare, kolla med företagen och lifta inte med några privatpersonen! Då vet man aldrig vad som kan hända..
Svara med citat

Gammal 2009-12-15, 21:49

nynewe

Medlem
nynewe är inte uppkopplad

Standard ?
Jag har hört att många lastbilsföretag o dyl inte längre vill ha med liftare för att deras försäkringar inte gäller ordentligt då. Någon som vet om det stämmer?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8