ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-17, 15:40

jenval

Medlem
jenval är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard
Jag skulle personligen aldrig våga lifta. Men jag tror aom många andra att det man ska ringa till lastcentralar och så vidare.
Svara med citat

Gammal 2009-12-17, 22:00

_Calle_

Nykomling
_Calle_ är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Red face Hmm..
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg

Jag tänker ge mig ut och lifta runt i Sverige i sommar, så jag söker tips om hur man skall gå tillväga.

En tumme och en skylt med önskad destination, sedan då? Vad ska man tänka på? Vad bör man ha med sig om man ska vara ute flera veckor? Går det att vara ute så länge och faktiskt komma någon vart? Bok- eller internettips? Alla tips och förmaningar är till hjälp.

Tack på förhand!
man sträcker ut tummen, viker in de andra fingrarna.. skämt och sido. jag säger som de andra det bästa är lastbilschaförerna och gärna det svenska. De känns vad jag tycker lite tryggare
Svara med citat

Gammal 2010-01-07, 23:42

Gäst

Thumbs up rädsla
Vad månge det är som är rädda för att lifta med privatpersoner samt rädda att plocka upp liftare... Alla är inte våldtäktsmän, seriemördare och terorrister på den här planeten! Hoppas inte forumet avspeglar verkligheten för då verkar det vara riktigt svårt att lifta här i Sverige. Själv har jag bara liftat några få ggr nu i sommar (2009), och varenda gång gick det väldigt snabbt att få lift. Tänker fortsätta lifta nästa sommar också, för att det var riktigt kul att träffa sånt folk som man vanligtvis inte träffar.
Svara med citat

Gammal 2010-01-26, 18:15

Silverjuggler

Standard Lifttips
Jag har liftat några gånger om året sedan 2003 och har otaliga härliga erfarenheter, men det kan också bli misärnätter vid öde trafikplatser.

STRATEGI
Helt avgörande är att stå på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det ska inte vara för få fordon!

Enklast tycker jag är att prata med folk vid bensinmackar och sånt, men det går också att stå direkt vid vägen - OM det är en bra plats. Fordonen ska inte köra för fort, ska ha tid att se dig, kunna stanna utan risk att bli påkörda.

Det är förmodligen värt det att lägga en extra timme på att hitta en bra plats än att ställa sig på en sämre. Det senare kan leda både till att man blir stående i ett helt dygn (har hänt mig i Örebro) och att man får korta liftar.

Se upp med var du kliver av! En kort lift längs en motorväg där du får kliva av vid en öde trafikplats kanske du ska tacka nej till. Gå förmodligen också hellre av längs huvudvägen än att följa med in till någon mindre stad, som det kan bli svårt att ta sig ur.

UTRUSTNING
Grundtipset från mig är att göra skylt och ha med tält och sovsäck om du inte startar tidigt på morgonen och inte ska så långt. Du behöver också en bra karta.

TRADARE
Vill man vara mer bekväm och mindre crazy ringer man fraktbolag och åkerier innan. De brukar ofta låta barska i början och kanske säga något om att försäkringen förbjuder det samt att det är upp till varje chaufför. Men allra oftast kopplar de sen till en trafikledare som har snorkoll på alla transporter i en viss riktning.

Får man bra kontakt där kan man skriva upp exakta dagar och tider som vilka transporter går. Sen kan man ofta på mobilnumren direkt till chaufförerna och ringa dem i förväg och komma överens.

UPPTRÄDANDE
Självklart är det viktigt att vara ödmjuk, trevlig och tacksam. Ofta blir det superintressanta förutsättningslösa möten och samtal. Jag brukar prata en stund, men sen inte vara rädd för att somna om jag är trött, eller läsa. Det kan vara trevligt att ha med sig något att skänka bort, eller erbjuda sig pröjsa för väglunch eller nåt.

Det finns en sanslöst välresearchad liftningsguide på nätet här: autostop guide by dan toner Den tar med stor detaljrikedom upp lämpliga liftningsplatser i otaliga europeiska städer.

SÄKERHET
Jag har aldrig känt mig hotad, och tycker att allas grundinställning ska vara att lita på människor och sprida god vilja i världen. Ju fler som liftar och som plockar upp liftare, desto färre blir rötäggen! Men självklart ska man, särskilt som tjej, vara lite försiktig. Vara självsäker och tydlig, stiga av om man vill. Att sms:a regnumret på fordon till kompisar kanske också kan vara bra.

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2010-05-04, 14:10

Gästskribent

Cool Lite tips
Jag har inte liftat jättemycket, men jag brukar tänka på:

Kläder efter väder + extra tröja
Skylt - kladda inte ner den för mycket. Skriv destination, eventuellt även att du har körkort.
karta
matsäck/nötter el. likn. för blodsockrets skull
mobil med batteri och pengar
sovsäck och ev. även tält – beroende på hur länge du tänker vara borta.
Se till att, allt till trots, packa så lite som möjligt! Stora fickor eller liten midjeväska kan vara praktiskt för att kunna gå ner en storlek på ryggsäck - större chans att få åka med.

När någon stannar kan det vara bra att tänka på:

Magkänsla - ALLTID och JÄTTEVIKTIGT
Kunna tacka nej
Kunna tacka nej till korta liftar och liftar ut till ingenstans
Ev bjuda på nåt, allt från att läsa saga för barn till lite av sin matsäck eller lite psykologsnack…

Om det mot all förmodan skulle bli knas efter vägen, något jag inte vart med om, har jag fått lite tips:

Var inte rädd för att dra vita lögner!
En kompis liftade med en lastbilskille som verkade helt OK. När de åkt en stund insåg hon att han ville ha sex med henne, och att det väl var därför hon alls blivit upplockad. Okej, han var ingen våldtäktsman, men det var ändå obehagligt. Så istället för att be honom stanna frågar hon vad klockan är. Han svarar, och hon börjar lite stressad leta efter något i sin väska. Hittar en vit pillerburk.
Lastbilskille: Vad är detdär?
Kompis: Bromsmedicin HIV-positiv...

Det låter inte helt bra, men en annan grej är att det faktiskt kan kännas bra att beväpna sig. Inget att överdriva med såklart – jag har ibland med mig pepparsprej, vilket räcker gott och väl. Inte heller svårt att använda. Som sagt har jag aldrig behövt bruka den själv, tack och lov, men mina vänner höll på att hamna i riktig knipa på en lastbilscentral en gång. Den de skulle lifta med (de hade bestämt träff dagen innan) var full och väldigt påträngande, och helt säker på att han kunde ha sex med dem hur han ville.
- you can stay here and your friend can walk over to my friend...
När han inte slutade bete sig svinigt utan började kladda på en av mina polare räckte det långt att bara dra fram sprejburken och rikta den mot honom. Han skärpte till sig direkt och de kunde dra därifrån.

Vart det är bäst att stå:
Kungens Kurva i sthlm är helt oslagbar. Fick lift på fem minuter, och alla jag snackat med ger samma recension.
Vägmackar är bättre än "vanliga" mackar. Där stannar folk innan de ska vidare.
Med andra ord; ta dig hellre till en mack en bit ut än din lokala, hur mycket trafik det än är där. De flesta ska bara några hundra meter.
Mackar med butik kan vara bra, då du har möjlighet att värma dig ifall det blir kallt. Dock kan personalen avhysa dig från platsen.
Lastbilstankmackar!

Jag tror att det var allt, blev lite långt kanske.
men ändå; lycka till nu och ha framför allt kul!
Svara med citat

Gammal 2010-05-04, 15:20

Trekker

Medlem
Trekker är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Standard
Jag liftade väldigt mycket i min ungdom på 60-talet, det var så man tog sig fram ute i Europa. Som längst var jag ute i sammanlagt sex månader. Min packning bestod aldrig av mer än

Sovsäck
En förvånansvärt liten ryggsäck
Minsta möjliga kläder enligt principen ”lager på lager”
Miniförpackning av hygienartiklar, tvättmedel, första hjälpen
Universalverktyg
Mobil fanns förstås inte

Den absolut viktigaste packningen bestod av:
Improvisationsförmåga
Fantasi
Vaksamhet
Sunt förnuft

Apropå vaksamhet, det är inte lätt att bedöma människor. Hade en gång turen att få lift från Puttgarten direkt till Amsterdam. Träffade en trevlig holländsk man med hustru, barn och broder på en sen färja. De skulle bila till Amsterdam på natten och erbjöd skjuts. Jag var glad, slapp en övernattning i Puttgarten och kunde istället slumra i bilens baksäte för att komma fram på morgonkvisten. Jag blev dock klarvaken efter några timmars bilfärd, då männen hade plockat fram pipa och började röka på mitt under färden. Där satt hustru, spädbarn och undertecknad i hasch-oset.

Men mötet med människor var en av många stora behållningar under resorna. Varken förr eller senare har jag som resenär träffat så många generösa och omtänksamma människor under en och samma resa och fått så mycket praktisk hjälp och goda råd för lyckade upplevelser.

Du har fått många goda råd av skribenter ovan och jag kan bara önska dig lycka till.

Vänliga hälsningar
Trekker
Svara med citat

Gammal 2011-09-25, 16:59

Gäst

Standard TACK
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Vad månge det är som är rädda för att lifta med privatpersoner samt rädda att plocka upp liftare... Alla är inte våldtäktsmän, seriemördare och terorrister på den här planeten! Hoppas inte forumet avspeglar verkligheten för då verkar det vara riktigt svårt att lifta här i Sverige. Själv har jag bara liftat några få ggr nu i sommar (2009), och varenda gång gick det väldigt snabbt att få lift. Tänker fortsätta lifta nästa sommar också, för att det var riktigt kul att träffa sånt folk som man vanligtvis inte träffar.

Liftade runt om i alaska och Californien förra vintern och den här sommaren, var hur jävla roligt som hellst. Sluta vara så jävla rädde och gör det ni vill göra, våldtagen kan man bli utanför Ica!
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 11:56

Mohammad

Standard Klädsel viktig!
Det är viktigt att du klär dig så att du ser ut att vara en rolig och trevlig person!
Jag brukar rekommendera, shorts, jesussandaler, halmhatt och en tröja med ett tryckt marijuana blad på, gärna med någon rolig text i still med att "legalize it!" Det är en fördel om du inte har duschat på en vecka och har dreads. Då visar du att du inte är en snobb och kommer mycket lättare få lift.
En tjej kan ta på sig en rolig tröja med text på, "I swallow" är en bra isbrytare, kommer locka till många skratt.
Svara med citat

Gammal 2012-01-28, 15:46

Gäst Robban

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammad Visa inlägg

Det är viktigt att du klär dig så att du ser ut att vara en rolig och trevlig person!
Jag brukar rekommendera, shorts, jesussandaler, halmhatt och en tröja med ett tryckt marijuana blad på, gärna med någon rolig text i still med att "legalize it!" Det är en fördel om du inte har duschat på en vecka och har dreads. Då visar du att du inte är en snobb och kommer mycket lättare få lift.
En tjej kan ta på sig en rolig tröja med text på, "I swallow" är en bra isbrytare, kommer locka till många skratt.
*Word*
I övrigt kan man väl tillägga att det verkar vara en hel del personer som rekommenderar lastbilschaufförer vilket man borde kunna öka sina chanser att få lift genom att ha lite ritalin(eller motsvarande bokstavskombinations-medicin) eller *den äkta varan* med sig. Lastbilschaufförer lever för sånt! Plus att om du också tuggar/snortar/injicerar en dos så borde samtalet inte vara några problem. Dock avråder jag att ge benzodiacepaner då detta gör människor dåsiga. Lycka till!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8