Citat:
Ursprungligen postat av Fho
Hej och tack för ditt svar
Ja det ska bli så roligt att åka till London, jag har inte varit där innan inte heller i England så det blir mycket att hinna med att se.
Har du några tips på vad som är värt att se av de vanliga "turistställarna" som London Eye och vad man kan skippa?
|
Jag tycker att det är trevligt att ta en promenad över Westminster bridge (från den norra sidan med Houses of Parliament och Big Ben) och sen promenera längs den södra sidan (vänster när du korsat bron, på samma sida som London Eye). Du kommer då att kunna se flera av de trevliga broarna på vägen, bland annat Blackfriars bridge som är fin, samt så småningom komma till Tate Modern och Shakespeare's the Globe. Därifrån kan man ju promenera över Millenium Bridge och även hinna med att se St Paul's Cathedral på samma sväng. Jättetrevligt!
Enklast att ta sig dit är att åka tunnelbana till Westminster tunnelbanestation som har uppgångar precis intill Westminster Bridge / Houses of Parliament.
Något jag gjorde för första gången nu senast när jag var i London - jag kom hem i söndags - var att ta en turbåt längs Themsen. Det finns flera bolag och rutter att välja mellan, men jag hoppade på en båt som utgick ifrån Westminster pier alldeles vid bron. Den rutt jag valde inkluderade Greenwhich och The Barrier (där de kan stänga av Themsens flöde vid behov). Det kan jag också rekommendera! Då hinner man se i princip samma saker som du ser till fots i det jag beskrev ovan, men även lite fler grejjer längre ut som Tower Bridge (syns bara på långt håll om man följer den promenadrutt jag beskrev), Docklands etc. Det är nog också nåt jag kan tänka mig att göra igen.