ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-05-15, 14:09

Fho

Medlem
Fho är inte uppkopplad
Fhos avatar

Reg.datum: maj 2011

Rykte: 0

Standard Stansted flygplats
Hej!

Jag ska åka till London några dagar i sommar. Vi kommer landa på Stansted flygplats som ligger en bit utanför London. Som jag har förstått det kan man ta sig därifrån med buss till centrala London. Och så finns det något som heter Stansted express.

Vilket är det bästa alternativet? Eller kan man ta sig in till staden på något annat sätt?

Är det bäst att boka biljetterna innan då, eller på plats? Vi kommer att landa sent på kvällen så det finns väl inte allt för många busstider.
Svara med citat

Gammal 2011-05-15, 15:44

Gäst

Standard
Hej !
Vad kul att du ska till London.
Jag antar att du reser med RyanAir och då kan du, om du vill, köpa bussbiljetten ombord.
När jag åkte från Stansted så tog vi buss båda gångerna. Det går fint sålänge du inte åker när det är rusningstid, då tar bussresan ungefär dubbelt så lång tid och det var riktigt jobbigt.
Vi köpte bussbiljetten innan på deras hemsida.
Trevlig resa !
Svara med citat

Gammal 2011-05-15, 16:19

Fho

Medlem
Fho är inte uppkopplad
Fhos avatar

Standard
Hej och tack för ditt svar

Vi åker med Ryanair, är Stansted flygplats stor?

Ja det ska bli så roligt att åka till London, jag har inte varit där innan inte heller i England så det blir mycket att hinna med att se.
Har du några tips på vad som är värt att se av de vanliga "turistställarna" som London Eye och vad man kan skippa?

Har hört om någon som heter Londonkortet också, vet du något om det?

Tacksam för svar
Svara med citat

Gammal 2011-06-29, 11:04

Gäst

Standard
Jag rekommenderar EasyBus (EasyJet's alternativ på transport). Går direkt från Stansted till Baker Street Station vilket är väldigt centralt. Betalade för tur- och retur strax under 200kr.

Går att boka på internet London Airport Transfers to Gatwick, Stansted & Luton | easyBus men även direkt på flygplatsen, direkt när man kommer ut i ankomsthallen så ligger deras "bås" rakt fram!
Svara med citat

Gammal 2011-06-29, 13:51

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Fho Visa inlägg

Hej och tack för ditt svar

Ja det ska bli så roligt att åka till London, jag har inte varit där innan inte heller i England så det blir mycket att hinna med att se.
Har du några tips på vad som är värt att se av de vanliga "turistställarna" som London Eye och vad man kan skippa?
Jag tycker att det är trevligt att ta en promenad över Westminster bridge (från den norra sidan med Houses of Parliament och Big Ben) och sen promenera längs den södra sidan (vänster när du korsat bron, på samma sida som London Eye). Du kommer då att kunna se flera av de trevliga broarna på vägen, bland annat Blackfriars bridge som är fin, samt så småningom komma till Tate Modern och Shakespeare's the Globe. Därifrån kan man ju promenera över Millenium Bridge och även hinna med att se St Paul's Cathedral på samma sväng. Jättetrevligt!

Enklast att ta sig dit är att åka tunnelbana till Westminster tunnelbanestation som har uppgångar precis intill Westminster Bridge / Houses of Parliament.

Något jag gjorde för första gången nu senast när jag var i London - jag kom hem i söndags - var att ta en turbåt längs Themsen. Det finns flera bolag och rutter att välja mellan, men jag hoppade på en båt som utgick ifrån Westminster pier alldeles vid bron. Den rutt jag valde inkluderade Greenwhich och The Barrier (där de kan stänga av Themsens flöde vid behov). Det kan jag också rekommendera! Då hinner man se i princip samma saker som du ser till fots i det jag beskrev ovan, men även lite fler grejjer längre ut som Tower Bridge (syns bara på långt håll om man följer den promenadrutt jag beskrev), Docklands etc. Det är nog också nåt jag kan tänka mig att göra igen.
Senast redigerad av Maxi den 2011-06-29 klockan 13:57.
Svara med citat

Gammal 2011-07-20, 14:13

Fho

Medlem
Fho är inte uppkopplad
Fhos avatar

Standard
Hej och tack för era svar!

Gäst: Vi valde att åka stansted express, men ska absolut komma ihåg ditt tips till nästa gång jag åker till London.

Maxi: Tack för alla tips! Jag gjorde min resa till London i slutet av juni så jag har redan hunnit varit där. Jag tror jag gick en del av ställen du skrev om, dock var det väldigt varmt när jag var där så hann inte med allt man hade velat se.

Jag åkte dock båten på themsen och tyckte också att det var väldigt bra. Man hann se väldigt mycket och det blev många foton.

Det finns ju så mycket att göra i London så jag ska spara dina tips till nästa gång jag åker dit.
Svara med citat

Gammal 2011-08-15, 09:17

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Vet inte om jag ankom olämpligt, men jag fick köa i 45-50min för att få plats på en bus, så på vägen åter beställde vi en taxivariant som på två (kompisen kom från Düsseldorf på vägen dit) blev ungefär samma pris som att åka buss, men då skulle vi förvisso från Ilford i östra London, men ändock.

Var sugen att testa tåget, det känns som ett stabilt alternativ då det inte påverkas av trafiken. Lite dyrare dock.
Svara med citat

Gammal 2011-08-15, 09:40

Fho

Medlem
Fho är inte uppkopplad
Fhos avatar

Standard
Jag kan inget annat än rekomendera stansted express tåg.
Vi bokade biljetterna innan, men man hade ingen tid bestämd på biljetterna när man beställde dem utan man fick gå på det tåg som passade.

På stansted så fanns det biljettautomater som man fyllde i sitt bokningsnummer och sen betalade man på plats om jag inte minns fel.

Tågen gick ganska ofta, tror i alla fall det var minst två stycken i timmen så vi behövde aldrig stå och vänta länge.

Det enda som var jobbigt var att på hemvägen så gick vårat flyg tilll sverige klockan 6 på morgonen. Då behövde vi ta det sista tåget som gick vid 10 på kvällen från London. Därför var vi ganska tidigt på flygplatsen, fast det kanske var värt det ändå. För efter bara någon timme så var hela flygplatsen full med folk som inte fick plats på alla sittplatser i flygplatsen, så folk låg på golvet och sov.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8