ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-09-23, 14:12

Evelina

Standard Båtresa till Skottland?
Min syster och jag planerar att resa till Skottland nästa sommar, och vi vill åka båt hellre än att flyga. Det vore jättefint om någon hade några erfarenheter eller tips om bra båtförbindelser Sverige-Skottland att dela med sig av!
Svara med citat

Gammal 2006-09-23, 20:30

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Det finns inga bårförbindelser från Sverige till Storbritannien längre.

DFDS Seaways har fattat beslutet att upphöra med sin Englandstrafik från Göteborg. Englandsbåten m.s. Princess of Scandinavia slutar att segla mellan Göteborg-Kristiansand-Newcastle i månadsskiftet oktober-november 2006.

Det är en rad olika faktorer som gör att DFDS Seaways nu avvecklar verksamheten i Göteborg. Den enskilt viktigaste faktorn är de kraftigt ökande bränslekostnaderna, men även det faktum att passagerarunderlaget sviktat trots ombyggning och den koncept uppgradering av m.s. Princess of Scandinavia som genomfördes 2005.
Svara med citat

Gammal 2006-09-24, 20:16

Evelina

Standard
Tack så mycket för svaret!

Men, det var hemskt tråkigt... särskilt som min syster mer eller mindre vägrar sätta sig i ett plan. Det finns alltså inga andra rederier som åker till Storbritannien alls?
Svara med citat

Gammal 2006-09-25, 13:33

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 6

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Evelina

Det finns alltså inga andra rederier som åker till Storbritannien alls?
Inte från Sverige.

Det närmaste du kommer är färja till Harwich från Esbjerg i Danmark samt till Newcastle från Stavanger i Norge.

Samtliga (?) båtförbindelser inom hela Europa kan du hitta på siten http://www.aferry.se
Svara med citat

Gammal 2006-09-26, 15:44

Evelina

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Hallmat

Citat:
Ursprungligen postat av Evelina

Det finns alltså inga andra rederier som åker till Storbritannien alls?
Inte från Sverige.

Det närmaste du kommer är färja till Harwich från Esbjerg i Danmark samt till Newcastle från Stavanger i Norge.

Samtliga (?) båtförbindelser inom hela Europa kan du hitta på siten http://www.aferry.se
Tack så mycket för alla tips, jag ska kolla upp det!
Svara med citat

Gammal 2007-04-08, 22:47

Wise

Standard
Om du och din syster ännu inte hunnit ge er av till Skotland, eller kanske för nästa resa - kan jag rekomendera att ta färjan från Danmark till de avlägsna Shetlandsöarna. Man är framme över en natt, ganska billigt (typ 300 spänn) om man inte har något emot att bo under bildäck (där allt luktar fisk). Sketlandsöarna är fruktansvärt vackra, och en unik upplevelse. Ta sedan färjan till Orkneyöarna, och därifrån kan ni ta färjan till skotska fastlandet. En lång tur, men väl värd all möda, och inte nödvändigtvis dyrare än flyget.
Svara med citat

Gammal 2007-04-10, 17:38

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Wise

Om du och din syster ännu inte hunnit ge er av till Skotland, eller kanske för nästa resa - kan jag rekomendera att ta färjan från Danmark till de avlägsna Shetlandsöarna. Man är framme över en natt, ganska billigt (typ 300 spänn) om man inte har något emot att bo under bildäck (där allt luktar fisk). Sketlandsöarna är fruktansvärt vackra, och en unik upplevelse. Ta sedan färjan till Orkneyöarna, och därifrån kan ni ta färjan till skotska fastlandet. En lång tur, men väl värd all möda, och inte nödvändigtvis dyrare än flyget.
Menar du inte Färöarna nu??? För inte har Danmark förbindelse till Shetland.

Wise, var i Sverige bor du? Esbjerg är inte så pjåkigt från Sydvästra Sverige. Dessutom sparar man sju timmars båtresa jämfört med gamla prinsessan från Göteborg som tog mycket längre.
Svara med citat

Gammal 2009-08-26, 20:57

Gäst

Standard Bergen Shetland
Danmark till Torshavn funkar, sen till Shetlandsöarna.
Bergen går direkt till Shetland - rekommenderas!
Svara med citat

Gammal 2009-12-09, 14:55

XJ600n

Medlem
XJ600n är inte uppkopplad
XJ600ns avatar

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard Båt ett måste..
då blir det danmark

annars får man inte med sig MC´n
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8