Citat:
|
Ursprungligen postat av Cory
Matkultur
Engelsk mat är oftast kokt (antingen i vatten eller flottyr) och i första hand fet och mättande. Sådana, för engelsmännen oviktiga, saker som smak och näringsriktighet ligger långt ner på listan. Grönsaker är något som slängs på som prydnad och för att få lite färg på tallriken. Alla engelska skolbarn har chips och kakor med sig i lunchlådan och ingen reagerar över det. Har ni smakat fish and chips? Det har jag… och jag kan ju säga att Ronald Mac Donald kan sova lugnt om nätterna, ingen risk för att en "Fish’n’chips-kedja skulle utgöra någon större konkurrens. Inte ens i England där istället curry tagit över platsen som den populäraste snabbmaten.
Öl dricker engelsmännen på pub innan de går hem. Hade inte pubarna stängt klockan elva varje kväll så hade de väl suttit där än…som det heter i sagorna.
|
Så du generaliserar! Jag håller med om de usla lunchlådorna men det är ju inget specifikt för Storbritannien (i Nederländerna är det chokladsmörgåsar...) men i min familj bryr vi oss verkligen om både smak och näringsriktighet. Min man håller på att bli tokig på att grönsakerna är så trista i svenska snabbköp och att ingen vet hur man behandlar dem. UK Vegetarian Society är jättestort och anordnar "Cordon Vert" kurser i grön matlagning. Överallt kan du hitta "organic food" på småmarknader i städerna och detta inkluderar diverse vegetarisk ost med
smak och inte en plastig Västan 5%. Lammstekarna är fantastiska och definitivt inte flottyrkokta.
Jag vet inte var du ätit fish & chips heller men det lär inte ha varit en färsk variant på kajen i t.ex. Whitby. De ska inte drypa av fett även om det såklart inte är det mest hälsosamma man kan klämma i sig (det är inte en tunnbrödsklämma med räksallad heller). Fisken ska vara täckt av ett
tunt lager "batter" och vara vit och fast. Dessutom är potatisen skuren i väldigt tjocka skivor och alltså fortfarande ganska potatisaktig snarare än "pommesfet".
Som du skriver själv så har curry tagit över snabbmatens förstaplats med Chicken Tikka Masala & co. Alltså ser du ju att smak har stor betydelse för britterna. Annars skulle de fortsatt äta överkokt brysselkål. Det har hänt väldigt mycket på den brittiska matfronten de senaste decennierna och förhoppningsvis sprider det sig hit så att vi kan hitta roliga saker i snabbköpen vi med och inte bara Blue Dragonsåser hur bra de än är. Mat-Tina och andra härhemma gör ju inget speciellt i sina program om man jämför med Gary Rhodes, Turner och andra TV-kockar.