ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-04-02, 17:17

Cory

Medlem
Cory är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 0

Standard Reseberättelse: Engelsk kultur
Artig i ur och skur
Det regnar inte alls så ofta i England som man skulle kunna tro. Inte heller är det dimma jämt. Så att engelsmän ständigt bär med sig ett paraply är inte sant. Däremot är de ofta precis sådär artiga som man inbillar sig. Vet du att om DU trampar en engelsman på foten så ber HAN om ursäkt. Ett sånt artigt sinnelag hos ett helt folkslag ger oanade möjligheter för turister att stampa fötter och var lite allmänt otrevlig sådär. Tänk dig själv på en parkeringsplats
…en plats blir just ledig (den enda), just när du kommer dit. Du smyger dig in och snor medvetet platsen från en engelsman som väntat där i 19 minuter. Då säger han: "Oh..sorry I didn’t see you there for a moment, you wanted the spot ..eh? I’ll take the next one then, all right?" Sedan det där please som de sätter efter varje fråga för att det inte ska låta för hårt och uppmanande. Skulle inte förvåna mig om en Bobby ropar "Would you mind terribly to put your gun down, please, Mr Burglar?"
Forntida kultur
Jag älskar att gå på museum. I London kan man besöka British Museeums. Där har jag varit två gånger. Deras lokaler är överfulla med artefakter som blivit ditstulna av vita västerländska män med intresse för arkeologi (fint ord för gräv & stjäl). Jag beundrade en kolossal stenstaty av Ramses II. Ramses II är min farao favorit….om inte annat för att han lyckades överleva och klänga sig kvar på tronen i över 70 år (varierande antal år beroende vilken bok man läser). Han var en riktig överman med massor av fruar, hundratals barn och potent nog att få Tom Jones och Warren Beatty att framstå som eunucker.
Rosettstenen var annars populärast hos besökarna och glaslådan som den var placerad i var ständigt omsvärmad av Japaner.
Det kostar inget att gå in på British Museum men när jag besökte dem hade de en bössa med en skylt där de bad besökarna om att vänligast lämna ett bidrag. De skrev också att de såg fram emot en donation av (minst) två pund. Jag undrar vad de skulle gjort om en snål svenska gått fram till deras spargris och haft fräckheten att bara ge ett pund? Nu fick jag aldrig reda på det eftersom den här svenskan var snålare än så. Jag lade nämligen ingenting i sparbössan.
I alla fall är det en lärorik och spännande häleriverksamhet att betrakta forntida kulturers skatter. Man kan undra vad vi själv kommer att lämna efter oss, datachips och chipspåsar? Och vilket först bryts ner av tidens tand? Jag gissar på datachipsen.
Matkultur
Engelsk mat är oftast kokt (antingen i vatten eller flottyr) och i första hand fet och mättande. Sådana, för engelsmännen oviktiga, saker som smak och näringsriktighet ligger långt ner på listan. Grönsaker är något som slängs på som prydnad och för att få lite färg på tallriken. Alla engelska skolbarn har chips och kakor med sig i lunchlådan och ingen reagerar över det. Har ni smakat fish and chips? Det har jag… och jag kan ju säga att Ronald Mac Donald kan sova lugnt om nätterna, ingen risk för att en "Fish’n’chips-kedja skulle utgöra någon större konkurrens. Inte ens i England där istället curry tagit över platsen som den populäraste snabbmaten.
Öl dricker engelsmännen på pub innan de går hem. Hade inte pubarna stängt klockan elva varje kväll så hade de väl suttit där än…som det heter i sagorna.
Engelskt kaffe är i bästa fall en koffeinkälla man sörplar i sig för att undvika abstinensbesvär, inte för att jag skulle behöva det då eftersom jag inte är beroende men…ähm…för att var på den säkra sidan är det kanske bäst att ändå peta i sig en kopp eller två.
Bakteriekultur?
Jag har hört att engelsmännen är det land vars invånare köper minst antal tandborstar. De köper nämligen bara 2 tandborstar om året. Jag kommer inte riktigt ihåg alla länder som var med i denna jämförelse men jag är säker på att Sverige var med och att vi låg högt över dem på listan.
Gör gärna en liten insats som turist för affärernas omsättning genom att köpa en tandborste när du kommer dit. För hur bra ekonomi kan ett land ha när invånarna bara köper 2 tandborstar om året? Brush and flush, I must rush.

Gammal 2006-04-03, 17:35

Lilitu

Medlem
Lilitu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Standard
Jisses tjejen (killen?) vad produktiv du är!!!
Svara med citat

Gammal 2006-04-03, 22:08

Cory

Medlem
Cory är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Standard
Tjejen. Jag hade redan skrivit dem. Jag brukar föra dagbok om jag gör någon tillnärelsevis intressant...och att resa hör ju dit.

Gammal 2006-04-06, 20:39

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Denna reseberättelse är godkänd och belönas med en biobiljett.

Författaren har även chans att vinna rese-presentkortet på 5000:- Läs mer om tävlingen här: http://www.reseforum.se/forum/bonus-...-kr-vt574.html

Komplettera gärna era berättelser med (egna) bilder, det ökar chansen att vinna!

Glöm inte att maila era adresser till reseforum@gmail.com när ni tjänat ihop till era belöningar.

Olov
Svara med citat

Gammal 2007-01-24, 11:22

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard Re: Reseberättelse: Engelsk kultur
Citat:
Ursprungligen postat av Cory

Matkultur
Engelsk mat är oftast kokt (antingen i vatten eller flottyr) och i första hand fet och mättande. Sådana, för engelsmännen oviktiga, saker som smak och näringsriktighet ligger långt ner på listan. Grönsaker är något som slängs på som prydnad och för att få lite färg på tallriken. Alla engelska skolbarn har chips och kakor med sig i lunchlådan och ingen reagerar över det. Har ni smakat fish and chips? Det har jag… och jag kan ju säga att Ronald Mac Donald kan sova lugnt om nätterna, ingen risk för att en "Fish’n’chips-kedja skulle utgöra någon större konkurrens. Inte ens i England där istället curry tagit över platsen som den populäraste snabbmaten.
Öl dricker engelsmännen på pub innan de går hem. Hade inte pubarna stängt klockan elva varje kväll så hade de väl suttit där än…som det heter i sagorna.
Så du generaliserar! Jag håller med om de usla lunchlådorna men det är ju inget specifikt för Storbritannien (i Nederländerna är det chokladsmörgåsar...) men i min familj bryr vi oss verkligen om både smak och näringsriktighet. Min man håller på att bli tokig på att grönsakerna är så trista i svenska snabbköp och att ingen vet hur man behandlar dem. UK Vegetarian Society är jättestort och anordnar "Cordon Vert" kurser i grön matlagning. Överallt kan du hitta "organic food" på småmarknader i städerna och detta inkluderar diverse vegetarisk ost med smak och inte en plastig Västan 5%. Lammstekarna är fantastiska och definitivt inte flottyrkokta.

Jag vet inte var du ätit fish & chips heller men det lär inte ha varit en färsk variant på kajen i t.ex. Whitby. De ska inte drypa av fett även om det såklart inte är det mest hälsosamma man kan klämma i sig (det är inte en tunnbrödsklämma med räksallad heller). Fisken ska vara täckt av ett tunt lager "batter" och vara vit och fast. Dessutom är potatisen skuren i väldigt tjocka skivor och alltså fortfarande ganska potatisaktig snarare än "pommesfet".

Som du skriver själv så har curry tagit över snabbmatens förstaplats med Chicken Tikka Masala & co. Alltså ser du ju att smak har stor betydelse för britterna. Annars skulle de fortsatt äta överkokt brysselkål. Det har hänt väldigt mycket på den brittiska matfronten de senaste decennierna och förhoppningsvis sprider det sig hit så att vi kan hitta roliga saker i snabbköpen vi med och inte bara Blue Dragonsåser hur bra de än är. Mat-Tina och andra härhemma gör ju inget speciellt i sina program om man jämför med Gary Rhodes, Turner och andra TV-kockar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8