ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-09, 09:57

Gäst

Standard Hur farligt är Barcelona ?
Hej hallå !

Har hört att det är mycket rån och skit i spanien ;-(..

Ska man känna sig osäker, hur vanligt är det med knivrån ? hotell inbrott ?
Om man går ut på klubbar hur är det med bråk, rån, droger ?

Har tidigare bara rest i asien, och där känner man sig trygg dygnets alla timmar även på skumma bakgator i bangkok..

Lev väl .. en lite orolig
Svara med citat

Gammal 2010-02-09, 10:02

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Hur farligt är det i Barcelona?
Vi var där för några år sedan och såg flera väskryckningar på stan, blev också utsatta för det själva. När vi gick från Miros muséum alla fyra i bredd dök det plötsligt upp en ung kille som kastade sig fram bakom oss, ryckte av min syster hennes väska, ganska obehaglig upplevelse faktiskt....
Vill du läsa mer om Barcelona, kolla här:desires
Svara med citat

Gammal 2010-02-09, 10:41

Xtender

Globetrotter
Xtender är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Skicka ett meddelande via MSN till Xtender
Standard
Jag har varit flertalet ggr i barcelona och visst händer det att folk blir rånade på sina väskor/kameror osv men det gäller att vara sk streetsmart man bär inte sin handväska över axeln man har inte sin kamera hängandes i en rem över axeln osv osv. Barcelona är en fantastisk stad som har ett utbud som slår de flesta av de europeiska städerna så låt inte detta hindra dig från att uppleva Barcelona.
Svara med citat

Gammal 2010-02-09, 18:04

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Hur farligt är Barcelona?
Håller med dig om att man absolut inte ska undvika att åka till Barcelona pga detta, staden har så väldigt mycket positivt att uppleva så självklart ska man inte vara rädd för att åka dit av den anledningen. Har rest ganska mycket och var i Buenos Aires t ex när det var som värst där då många av mina medresenärer blev utsatta för ficktjuveri etc. Så jag är relativt van vid att man måste tänka på hur man har väska, kamera etc.

Denna gång när vi var i Barcelona hade min syster och jag inga värdesaker på oss (det fick våra män ta hand om) så vi hade bara varsin liten väska som självklart INTE hängde över axlarna bara utan vi hade dragit dem "över huvudet" så de hängde verkligen fast så. Men det hjälpte tyvärr inte denna gång. Men som tur var tänkte vi ju på detta så vi båda hade små lätta väskor som bara innehöll ngn karta etc, inget av värde. Men hon hade ju kunnat skada sig så hårt som han slet/ryckte av henne väskan. - Men det gick ju bra denna gång. Vi såg faktiskt också andra försök till väskryckningar men vi hade kanske bara otur.....
Svara med citat

Gammal 2010-02-10, 19:32

Budgetresande.se

Medlem
Budgetresande.se är inte uppkopplad
Budgetresande.ses avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
Jag har bott i Barcelona i två år och har aldrig varit med om rån eller något sånt, har inte varit med om en hotfull situation överhuvudtaget. Mitt tips för att inte råka illa ut är att inte klä sig som en turist. Kidsen som springer runt och rånar folk i Barcelona går på utseende för att välja vem dem ska råna. Har man på sig sandaler, fiskehatt, ryggsäck på magen eller någon annan av de typiska turistaccessoarerna så talar man om för rånarna att man är ett bra offer, de ser på en gång att du är en främling i staden. Klär man sig som vanligt däremot blir det svårare, Barcelona är en stad med människor från hela världen så även om du inte ser ut som en spanjor så skulle du mycket väl kunna bo där och därför blir du mindre attraktiv som rånoffer.

MVH,
Kristoffer
Budgetresande.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8