Hej!
Jag bor i Barcelona och tänkte komma med några tips.
Föra över pengar tar för mig inte mer än 1-2 dagar från min svenska till min spanska bank. Jag har kvar större delen av mina pengar i norr och för över vid behov. Ser ut som att svenska kronan stärker sig så just nu verkar det vara en bra idé.
Vad gäller flytt av möbler så är det lättare att hyra möblerat än utan möbler om du söker rum. Kanske värt att magasinera dina grejer i Sverige, flyga ner med så mycket som möjligt och hyra ett rum. När du sedan hittar en lägenhet så kan du ordna med frakt ner. Hyrprocessen är väldigt annorlunda och otroligt nervös för oss skandinaver. När vi bytte lägenhet skulle vi flytta ut, säga upp alla abonnemang och ordna fram totalt 70000 kr i bankgarantier och förskottshyra HELT utan att skriva på något som helst papper! Shit pomfritt, sista dagen i månaden när vi stod med en nerpackad lägenhet och tog en taxi till mäklaren så hade vi varit helt rökta om något hade strulat. Men, nä, det var väl inga problem det här, kul att ni vill flytta in, hoppas ni trivs och så vidare.
Vad gäller den arga mannen ovan (lite påverkad klockan 04:07 på morgonen?) så har jag HELT andra intryck. Man blir inte blåst av Barcelona-home, man blir inte blåst av Avenida Media och framförallt är katalanerna inte less på svenskar. För de flesta som jag träffar är svenskar drömgäster. Självklart finns det rötägg men generellt sett så älskar de oss. Det är dyrt med lägenhet. Vill du bo själv i centrum är det svårt att komma under 900 €. Då ska man punga ut massor med pengar i förskott och så vidare. Om det kostar 1200 € för samma lägenhet via någon agent men man slipper all bindning kan det vara värt det.
Det första du ska göra när du kommer ner är att skaffa ett NIE. Det gör du på polisstationen i Barcelonetta. Skriv ut och fyll i EX14, ta med pass, kopia på pass och några passbilder. Du lämnar allt till polisen som ger dig några papper, sen går du övertill en bank brevid, betalar 9 € (typ) och går sedan tillbaka till polisen igen. Beroende på vilken sorts NIE du ska ha så får du det direkt eller efter några dagar. Utan NIE kan man inte göra något alls.
.: Ministerio del Interior (España) - Modelos de solicitud :.
Hör av er om ni har några frågor. Och kolla gärna in på min Barcelona-blogg!
Pär
Utomjordiska Barcelona