ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-16, 23:08

robbelibobban

Nykomling
robbelibobban är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Standard Flytta till Barcelona?
Hej. Jag är sugen på att flytta till Barcelona mer eller mindre permanent. Är det någon som vet hur det går till rent praktiskt? Talar svenska och engelska. Vad kan man jobba med innan spanskan sitter? Känner till jobben som telesäljare på svenska, men är nyfiken på annat också. Flytta över pengarna jag äger till en spansk bank eller kan jag behålla den svenska? Som livet ser ut just nu så bor jag i en hyresrätt och är fast anställd som processoperatör. Få ner möbler och andra ägodelar? Ja allt man behöver veta helt enkelt. Har garanterat missat 90% av det som behövs i det här inlägget.
Svara med citat

Gammal 2009-08-19, 06:29

robbelibobban

Nykomling

Standard
Ingen som vet? Svårt att hitta information om detta,
Svara med citat

Gammal 2009-09-06, 11:32

rebeccastal

Nykomling
rebeccastal är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard Flytt till Barcelona
Jag skall själv flytta till Barcelona i oktober och stanna på obestämnd tid. Eftersom jag inte vill arbeta som telesäljare skall jag gå en tefl-utbildning (Teaching English as a Foreign Language) det tar en månad och efter det får man hjälp att hitta jobb som engelsk lärare. Det är ju dock inte säkert att det i dessa tider finns sådana jobb.. Andra alternativ jag har funderat på ifall tefl jobben blir svårfångade är arbete på hostel eller på café (i turistområden behövs endast hjälplig spanska).

Vad jag har hört är att när man lärt sig någorlunda spanska är det relativt lätt att få jobb. Kunskaperna i engelska gör en eftertraktad på arbetsmarknaden eftersom inte många spanjorer talar engelska.

Att öppna ett konto på en spansk bank är enkelt och det bästa alternativet. Att föra över pengar från ett svenskt konto till ett spanskt (vid div. betalningar) kan i vissa fall ta ett par veckor.

Din flytt måste anmälas till försäkringskassan senast en vecka före avresa.
Beställ också ett europeiskt sjukförsäkringskort (Försäkringskassans självbetjäningstjänster – Beställning av Europeiskt sjukförsäkringskort)

Flyttfirma Magasinering Flyttfirmor - FÃ¥ pris pÃ¥ din flytt kan du söka efter en flyttfirma som passar dig.

Jag har valt att skaffa ett tillfälligt boende på Lägenheter Barcelona | Rum Barcelona | Boende Barcelona och när jag kommer till spanien leta efter billigare alternativ.

/Rebecca
rebecca.stal@hotmail.com
Svara med citat

Gammal 2009-09-09, 12:02

robbelibobban

Nykomling

Standard
Tack för ett bra svar
Svara med citat

Gammal 2009-09-10, 10:43

utomjording

Nykomling
utomjording är inte uppkopplad
utomjordings avatar

Standard
Hej!

Jag bor i Barcelona och tänkte komma med några tips.

Föra över pengar tar för mig inte mer än 1-2 dagar från min svenska till min spanska bank. Jag har kvar större delen av mina pengar i norr och för över vid behov. Ser ut som att svenska kronan stärker sig så just nu verkar det vara en bra idé.

Vad gäller flytt av möbler så är det lättare att hyra möblerat än utan möbler om du söker rum. Kanske värt att magasinera dina grejer i Sverige, flyga ner med så mycket som möjligt och hyra ett rum. När du sedan hittar en lägenhet så kan du ordna med frakt ner. Hyrprocessen är väldigt annorlunda och otroligt nervös för oss skandinaver. När vi bytte lägenhet skulle vi flytta ut, säga upp alla abonnemang och ordna fram totalt 70000 kr i bankgarantier och förskottshyra HELT utan att skriva på något som helst papper! Shit pomfritt, sista dagen i månaden när vi stod med en nerpackad lägenhet och tog en taxi till mäklaren så hade vi varit helt rökta om något hade strulat. Men, nä, det var väl inga problem det här, kul att ni vill flytta in, hoppas ni trivs och så vidare.

Vad gäller den arga mannen ovan (lite påverkad klockan 04:07 på morgonen?) så har jag HELT andra intryck. Man blir inte blåst av Barcelona-home, man blir inte blåst av Avenida Media och framförallt är katalanerna inte less på svenskar. För de flesta som jag träffar är svenskar drömgäster. Självklart finns det rötägg men generellt sett så älskar de oss. Det är dyrt med lägenhet. Vill du bo själv i centrum är det svårt att komma under 900 €. Då ska man punga ut massor med pengar i förskott och så vidare. Om det kostar 1200 € för samma lägenhet via någon agent men man slipper all bindning kan det vara värt det.

Det första du ska göra när du kommer ner är att skaffa ett NIE. Det gör du på polisstationen i Barcelonetta. Skriv ut och fyll i EX14, ta med pass, kopia på pass och några passbilder. Du lämnar allt till polisen som ger dig några papper, sen går du övertill en bank brevid, betalar 9 € (typ) och går sedan tillbaka till polisen igen. Beroende på vilken sorts NIE du ska ha så får du det direkt eller efter några dagar. Utan NIE kan man inte göra något alls.
.: Ministerio del Interior (España) - Modelos de solicitud :.

Hör av er om ni har några frågor. Och kolla gärna in på min Barcelona-blogg!

Pär
Utomjordiska Barcelona
Svara med citat

Gammal 2009-09-10, 21:00

rebeccastal

Nykomling
rebeccastal är inte uppkopplad

Standard
Vilken bra hemsida utomjording!

Måste bara fråga dig (utomjording). Jag gjorde två inbetalningar till spanska företag via mitt svenska konto. Pratade med banken (Swedbank) som sade att det bara fanns ett sätt att föra över pengarna på. Detta tog ca två veckor. Därför skulle jag vilja veta, hur gör du?

Hälsningar Rebecca
Svara med citat

Gammal 2009-09-14, 11:47

utomjording

Nykomling
utomjording är inte uppkopplad
utomjordings avatar

Standard
Tack! Kul att höra att du gillar den!

Ah, jag missförstod frågan. Det tar mig bara 1-2 dagar att föra över pengar från mitt svenska till mitt eget spanska konto. Jag har aldrig fört över pengar till något spanskt företag direkt från Sverige.

Var för övrigt uppe i Pyreńeerna i nordvästra Katalonien i helgen. Vad ska man säga. Helt fantastiskt vackert och makalöst bra klättring. Hoppas kunna spendera ett par veckor på skidor där i vinter. Håll utkik i bloggen för mer info.

Pär
Utomjordiska Barcelona
Svara med citat

Gammal 2009-11-11, 14:31

Gäst

Smile Flytta till Barcelona
Citat:
Ursprungligen postat av robbelibobban Visa inlägg

Hej. Jag är sugen på att flytta till Barcelona mer eller mindre permanent. Är det någon som vet hur det går till rent praktiskt? Talar svenska och engelska. Vad kan man jobba med innan spanskan sitter? Känner till jobben som telesäljare på svenska, men är nyfiken på annat också. Flytta över pengarna jag äger till en spansk bank eller kan jag behålla den svenska? Som livet ser ut just nu så bor jag i en hyresrätt och är fast anställd som processoperatör. Få ner möbler och andra ägodelar? Ja allt man behöver veta helt enkelt. Har garanterat missat 90% av det som behövs i det här inlägget.
Svar: Ekonomi samt den praktiska flyttningen kontakta Flyttkonsulten, det kan ge mycket bra och professionell hjälp Flyttkonsulten Anders Pettersson

Lycka till
Svara med citat

Gammal 2010-01-27, 10:49

Lavetta

Medlem
Lavetta är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard dyrt!!!!
Bra skrivet "utomjording"! Du sammanfattar allting bra!

Själv har jag precis (i december månad 2009) flyttat in i en studio tillsammans med min pojkvän vid Barceloneta (nära stranden). Och jag kan säga som så... det är INTE billigt.

Vi betalar 750 euro i månaden, men det har vi valt att göra då vi vill bo nära stranden... studion är helt nyrenoverad och har allting och det var även en av anledningarna till att vi kunde tänka oss att betala så mkt för det. Den är helmöblerad. Vi betalade 1500 euro i deposition när vi flyttade in + 1 månadshyra... så det gäller att ha startkapital! Nästan alla ställen tar deposition, spelar ingen roll om man hyr rum lr lägenhet, det är alltid MINST en månadshyra i deposition, ofta 2-3 månader.... Självklart får man tillbaka dem pengarna när man flyttar... om man har vårdat lägenheten/rummet väl.

Märk väl... vi betalar 750 för hyran... sen läggs det på el och vatten osv också.

Bra spanska sidor att söka lägenhet på där de direkta ägarna lägger ut sina annonser är: Anuncios Gratis, Anuncios Clasificados | LoQUo.com. Där hittade vi vår lägenhet. Slipper man extra konstnader som uthyrningsföretagen tar ut...!

Lycka till!

MVH Linda

min blogg: FUN & FEARLESS IN BARCELONA -

Gammal 2010-02-22, 12:59

Gäst

Standard
Barcelona är verkligen en fantastisk stad! För er som planerar att åka ner till Barcelona inom snar framtid eller ni som redan kommit hit utan att hitta boende skulle jag vilja tipsa om BCN Spanish Club. Ta en titt på hemsidan där det finns ett urval av lägenheter eller hör av er till mig med era behov och önskningar! De samarbetar bland annat med Multipartner och erbjuder bra villkor. Lägenheterna är av hög standard, finns i alla prisklasser och över hela staden. 

sarah@bcnspanishclub.com
::BCNSpanishClub::The events & services company in Barcelona
Svara med citat

Gammal 2010-05-06, 11:47

Wiktor

Nykomling
Wiktor är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard svar till flytta till barcelona
när jag bodde i barca så tog jag kontakt med spanishclub. blev rek av en vän. de tog hand om det mesta som t ex boende, förslag på jobb, fester m.m. kan verkligen rek dem. dem har även svensk personal. vi fick hjälp av en svensk vid namn anders. du hittar dem på ::BCNSpanishClub::The events & services company in Barcelona.
kör hårt
Svara med citat

Gammal 2010-05-06, 15:33

Budgetresande.se

Medlem
Budgetresande.se är inte uppkopplad
Budgetresande.ses avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 1

Standard
Här hittar du nog den information du behöver för att flytta till Barcelona. Skicka mig gärna ett PM om det är något mer du undrar. Bo i Barcelona.
Svara med citat

Gammal 2010-05-07, 11:22

anonym

Standard budgetresande
ganska avslöjande namn.behöver jag säga mer...
Svara med citat

Gammal 2010-05-07, 11:48

Budgetresande.se

Medlem
Budgetresande.se är inte uppkopplad
Budgetresande.ses avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 1

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av anonym Visa inlägg

ganska avslöjande namn.behöver jag säga mer...
Om du vill att jag ska förstå vad du menar behöver du det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8