ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-03-09, 09:55

Vendela

Nykomling
Vendela är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Standard Magaluf - jobb&boende
Hej! Jag (19) och en arbetskamrat (22) känner för att bara lämna allt och dra till Magaluf och leva livet. Det är bara det - vart ska man börja? Vi vill ju givetvis ha någonstans att bo. Och båda vill ju jobba i någon bar eller på resturang - blir det några problem om man inte har erfarenhet inom dessa områden sedan tidigare? Finns det någon som kan vägleda oss? Givetvis vill vi också bo nära centrum. Hjälp, hjälp och åter hjälp. Alla tips och idéer är välkomna! 1000 tack på förhand! /Vendela
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 14:07

Gäst

Standard Hej!
Hej! Jag och min kompis åker också till Magaluf över sommaren för att söka jobb.. Boende har vi NÄSTAN fixat.. men vi söker någon att dela med så att hyran inte blir så dyr! Intresserade?

//Tanja
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 14:51

Gäst

Standard
Hej! Jag och en till kompis ska dra ner i maj och söka jobb där. Lägg till mig på msn så kan vi prata mer. jensoqvist@hotmail.com
Vi behöver boende och fler roomates .

//MVH JenZ
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 18:01

Vendela

Nykomling

Standard
Adda mig på: vendela.gotestam@hotmail.com, så kan vi prata mer?
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 18:53

ZenMarkus

Standard
Hallå. Jag och några kompisar var där för några år sen och jobbade.
Angående boendet:
Vi Struntade i boende och drog bara ner och efter bara nån dag på ett hotel hittade vi en lägenhet som vi delade med några andra arbetare.
Har för mig att vi betalade 80euro per skalle för 4 veckor och det är ju väldigt billigt. Fanns dock 8 sängar i lägenheten och nya människor flyttade in och ut lite hur som hellst så har ni sociala problem ska ni kanske välja ett annat alternativ
(å andra sidan ska man nog inte jobba i Magaluf alls om man har sociala problem)
Vi var där i Augusti september vilket ju visserligen är i slutet på säsongen, men jag tror inte boende är något problem. Barägarna som ger er jobb kan troligen också fixa bostad.

Angående arbete:
Vi var alla Bartenderutbildade när vi åkte ner och planen var att jobba i Baren. Dock fick vi intrycket att det var ganska svårt att få jobb som bartender där om man inte gått Magalufs (ganska kassa) Bartenderskola. Eftersom dom prioriterade sina egna elever. Dock så var vi som sagt ganska sena dit.
Däremot fick vi direkt anställning som PRs (dvs inkastare) Anställningsintervjun gick till ungefär såhär; "are you good at talking? (yes) Do you know English? (yes) Okey, show up here tomorrow and ill have something for you"

Jobbet gick helt enkelt ut på att locka in folk på krogen du jobbade på. Vilket var väldigt enkelt eftersom krogarna nästan alltid erbjuder massor av gratisshots och bra priser samt att alla som åker till magaluf är där för att dricka alkohol. Det är dessutom fritt fram för inkastarna att dricka så mycket alkohol som det själv behagar en. På den pubben jag jobbade hade vi knappt något val. Vi blev serverade drinkar utan att ens behöva fråga om det
Lönen är dock dålig och jobbet är slitigt (man jobbar från 7 på kvällen till 3-4-5 när klubbarna stänger (beroende på om man jobbar på pub eller nattklubb såklart) Läg där till att du oftast är full eller halvfull. (vilket efter några veckor är slitigt)
Många av arbetarna har dessutom efterfester som pågår till morgonen.
Man blir absolut inte rik men man klarar sig.

Är ni väldigt drogkonservativa (dvs att ni har svårt att vistas eller umgår med människor som tar droger) så är nog inte arbete i Magaluf något för er. Även om ni inte själv håller på med grejerna (Många ungdomar går ner sig total på en sommar där) så kommer ni märka att väldigt många av arbetarna där nere oftast är drogpåverkade. Man får nog dessutom 15 frågor per kväll efter var man kan hitta "charlie" där nere (dvs Kokain) av turister. Och med tanke på utveckligen av droger så kan jag inte tänka mig att det blivit mindre sånt.

trots nackdelarna är det väldigt roligt. Om än väldigt slitigt i längden.

Förövrigt. ett tips till alla som åker dit; Även om man bara ska åka till Magaluf och ha roligt några veckor kan det vara värt att ta några dagars jobb och be om ett "workerscard" detta kort ger nämnligen fritt inträde till dem flesta nattklubbarna och på till exempel BCM är det gratis öl när man väl är inne. (Det gäller för alla som är inne. Men inträdet kostar några hundra om man inte har kortet) Så med andra ord kan man dricka gratis hela resan om man bara fixar sig ett arbetskort

Jaa. Har ni/du fler frågor är det bara att ställa dem.
Svara med citat

Gammal 2008-03-14, 17:15

Vendela

Nykomling

Standard
hej där!tusen tack för alla tips och fakta.vi har några följdfrågor.1/hur går betalningen till vid arbete?är det okej med svartjobb?kan man lita på dom angående betalningen?.2/det här workerscard,kan man be om det på sitt arbete eller var får man tag i det förnågonstans?3/hur fick ni tag på er lägenhet?hur sker betalningen för hyran?4/är det dyrt med mat och livsnödheter mm?5/vi vill ju som sagt arbete i bar/club.blir det några problem då vi inte har någon utbildning,tror du?6/vi planerar att stanna i alla fall i 3 månader,vad behöver vi för papper och dokument för att uppfylla detta?

om du har lust får du mer än gärna adda mig på msn:vendela.gotestam@hotmail.com

vi är jättetacksamma för din hjälp!!
Svara med citat

Gammal 2008-03-15, 18:34

ZenMarkus

Standard
Vendela:

1: Jag fick min betalinng i handen, kontant. Jag skattade ingenting på den summa jag tjänade ihop.
Är dock inte helt säker på hur det egentligen ska funka.
Varje nattklubb/pub "köper" ett antal västar som inkastarna ska ha på sig. För dessa västar betalar dem till myndigheterna. Det är med andra ord lagliga inkastare som bär dessa västar.
Dock så har många klubbar fler inkastare än vad dom har västar. Det är dock en födel att be om väst (vet inte om det påverkar skattesituationen, jag hade väst men betalade som sagt ingen skatt) eftersom polisen håller koll på krogarna. Dom haffade t ex en kompis till mig som inte hade väst och körde runt med honom och var ganska hotfulla, för att sen kolla på hans pass och sen släppa honom och ge nattklubben varning.

2: Ja det får du av barchefen eller arbetsgivaren. Det är kanske inte läge om att be om det direkt vid anställning. jag fick mitt efter nån vecka. Men det är bara att fråga dom andra inkastarna. Dom har säkert bättre koll på det än mig eftersom det var några år sen jag var där.

3: Vi sa till snubben vi sökte jobb hos att vi även letade efter en lägenhet. Han hade en som vi kunde flytta in i samma sak. I många fönster till barer finns lappar om att dom söker arbetare och/eller har rum/lägenheter att hyra ut. Betalningen skedde kontant. Han dök upp vid lägenheten och hämtade pengarna.

4; Njae. Det är inte direkt dyrt med mat men det är ju inte superbilligt heller. Priserna på mat och sånt är ungefär som i sverige. Det enda som är riktigt billigt i Spanien är alkohol. Annars är priserna ungefär detsamma. Sparbutikerna finns lite överallt. Ofta är man ju dock för trött för att laga mat och det blev en hel del snabbmat för oss, och det drar ju upp priset en del.

5: Som jag skrev i mitt förra inlägg. Att arbeta som bartender utan att ha gått magalufs bartenderskola är nog svårt. Men som inkastare är nog inga problem alls att få jobb om ni är hyffsat sociala och kan engelska dugligt.
Sen gäller det ju att kunna få in folk också men det är rätt lätt.

6: Jag är faktiskt inte säker, vad jag minns behövde vi inga papper eller någonting men jag är inte helt säker på att det fortfarande är så. Eftersom det är EU bör det ju dock inte vara några problem.
Reseförsäkring kan ju alltid vara bra att ha.

Msn använder jag tyvärr inte men har du/ni några andra frågor kan ni ställa dem här. jag kolla in lite då och då.
Svara med citat

Gammal 2008-03-17, 11:11

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av ZenMarkus Visa inlägg

Vendela:

5: Som jag skrev i mitt förra inlägg. Att arbeta som bartender utan att ha gått magalufs bartenderskola är nog svårt. Men som inkastare är nog inga problem alls att få jobb om ni är hyffsat sociala och kan engelska dugligt.
Sen gäller det ju att kunna få in folk också men det är rätt lätt.

.
Okej, jag vill ha jobb i en bar helst. Vad tror du om man åker ner i början av sesången, redan i Maj och om man har gått barskolan på Gran Canaria precis?
Svara med citat

Gammal 2008-03-17, 18:03

Zenmarkus

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Okej, jag vill ha jobb i en bar helst. Vad tror du om man åker ner i början av sesången, redan i Maj och om man har gått barskolan på Gran Canaria precis?
Jag har faktiskt ingen aning. Men det borde väl inte vara omöjligt tycker man ju.
Svara med citat

Gammal 2008-11-18, 14:26

Lavetta

Medlem
Lavetta är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard
Tjo.. jag har jobbat tva sasonger som bartender nere i Magaluf. Forsta aret, 2006 fran slutet av juli-oktober (nar jag var nyutbildad bartender fran barskolan.net som finns nere i magaluf) sa fick jag jobb pa en engelsk nattklubb, kan saga som sa, att de flesta engelska klubbarna skiter i om du har barutbildning eller inte, det enda som spelar roll for dem ar om du ser bra ut, du ar social, JOBBAR SNABBT (mkt viktigt, de vill tjana sa mkt cash som mojligt saklart), min chef vardesatte ocksa mycket att man gav det lilla extra och bjod pa sig sjalv for gasterna, man fick garna vara lite crazy (mer dricks), och i detta fall ar det ju fordel att vara tjej eftersom det enda man behover gora ar att framsta som att man ar singel och sa trillar dricksen in... e medveten om att detta later slampigt, men det ar sa det ar Ar du bra pa dricks kan du leva pa den istallet for pa lonen (som du far en gang i veckan).

Kan saga att det var javligt tufft att jobba pa det stallet, borjade 11 pa kvallen till 6, sen var man inte darifran forran vid halv 7, sen skulle man ata och sitta och snacka skit med alla andra som jobbade pa andra stallen vilket resulterar att man inte e hemma i sang forran typ 8 pa morgonen.... ibland senare. sen sover man hela dagen tills 3 h innan jobbet borjar och sa rullar det pa. MYCKET JOBBIGT.

Andra aret nar jag kom i borjan av sasongen (maj) fick jag jobb pa en skandinavisk bar, jobbade fran 9 pa kvallen till 4-5 pa morgonen. Da fick jag mycket battre lon, samt dricks, plus att det var mycket roligare att jobba dar an pa det stallet jag var forsta aret.

Lagenhet ar i regel skitenkelt att fixa, det enda du ska gora ar att ga till de skandinaviska stallena (Tre O, E4:an, Glade viking, grabbarna grus eller liknande) och snacka med folk som jobbar dar (de har alltid koll pa vilka som behover folk), ga aven till de bada barskolorna som finns, dar brukar folk satta upp annonser pa lediga baddar och platser i lagenheter. Ska du bo med workers kan du mer lr mindre glomma eget rum och nagon som helst form av privatliv. Man bor som packade sillar, men det ar charmigt pa sitt satt, man blir som en familj efter en sommar ihop Hyran betalas oftast veckovis, i vissa fall manadsvis. Om ni ar smarta har ni en summa med er ner for lagenheter ar fan inte billigt. Forsta aret betalade vi 1800 euro i manaden for en sketen lagenhet (visserligen lag den centralt, men fett inte vart det...), andra aret var det lite billigare, minns inte exakt hur mkt vi betalade men da hade vi anda en mkt fraschare lagenhet an forsta aret. Och ett tips, hyr ALDRIG lagenhet av en engelsman vid namn Michael (manager pa Mulligans och Murpheys.. han e den storsta kokaintorsken nagonsin, samt dum i huvudet, och han kommer lura er pa pengar. vi fick betala mkt mer an vi skulle behovt, sen lovade han att vi skulle fa gas till spisen hela sommaren vilket vi aldrig fick trots att vi sagt till honom manga ggr).

Om ni e sugna pa restaurangjobb (och vill jobba med skandinaver) sa sok jobb pa restaurangerna Chili, Chili Lounge eller La Bodega, svenskagda allihopa..

lycka till!

Gammal 2011-06-23, 13:07

Gäst

Smile Jobb
Hej
Jag och en kompis ska snart borja vandra till Magaluf,vi e intresserade av jobb och boende tack i forhand
kik93@hotmail.com
Svara med citat

Gammal 2012-01-24, 23:36

LouiseSwahn

Nykomling
LouiseSwahn är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Standard jobba magaluf 2012
Hej! är grymt sugen på att åka ner till magaluf i sommar och jobba. vill åka ner i slutet på april/början på maj. har två kompisar som kommer ner i juni och som också ska jobba men vill åka ner tidigare. skulle vara skönt att åka ner med någon som man kan dela boende med och så! så skriv här om de är någon som är intresserad
Svara med citat

Gammal 2012-01-30, 19:12

TobiasKarlsson

Medlem
TobiasKarlsson är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av LouiseSwahn Visa inlägg

Hej! är grymt sugen på att åka ner till magaluf i sommar och jobba. vill åka ner i slutet på april/början på maj. har två kompisar som kommer ner i juni och som också ska jobba men vill åka ner tidigare. skulle vara skönt att åka ner med någon som man kan dela boende med och så! så skriv här om de är någon som är intresserad

Jag åker ner samma tid för att jobba, andra året. pma din facebook
Svara med citat

Gammal 2012-01-30, 23:23

LouiseSwahn

Nykomling
LouiseSwahn är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Standard
louise swahn
Svara med citat

Gammal 2012-01-31, 23:20

TobiasKarlsson

Medlem

Standard
Citat:

louise swahn
Fanns bara en Louise Swahn med gemensamma vänner från Magaluf, måste vara du.
Svara med citat

Gammal 2012-04-07, 01:08

gäst (neleh)

Standard
Nu kankse du redan har dragit, men jag vill åka i maj. tänker gå på Barskolan - Utbilda dig till bartender pÃ¥ Skandinaviens ledande bartenderskola. Bartenderutbildning utomlands!
utbildningen 20 maj. Om du inte har darit eller om någon annan ser detta så kontakta gärna mig. Vill stanna efter utbildningen och jobba..

kramar på er alla

//Neleh (neleh.88@hotmail.com)

Citat:

Svara med citat

Gammal 2012-04-12, 11:30

Endre

Standard Jobbe i Magaluf
Hei! Jeg er nordmann=)
Jeg reiser ned 27 Mai for å jobbe i Magaluf!

hvor skal dere jobbe ?
Svara med citat

Gammal 2012-04-17, 01:47

TobiasKarlsson

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av gäst (neleh) Visa inlägg

Nu kankse du redan har dragit, men jag vill åka i maj. tänker gå på Barskolan - Utbilda dig till bartender pÃ¥ Skandinaviens ledande bartenderskola. Bartenderutbildning utomlands!
utbildningen 20 maj. Om du inte har darit eller om någon annan ser detta så kontakta gärna mig. Vill stanna efter utbildningen och jobba..

kramar på er alla

//Neleh (neleh.88@hotmail.com)
najs, har 2 vänner som går i den gruppen. pma fb =)

Citat:
Ursprungligen postat av Endre Visa inlägg

Hei! Jeg er nordmann=)
Jeg reiser ned 27 Mai for å jobbe i Magaluf!

hvor skal dere jobbe ?
hahaha lugn nu endre !
Svara med citat

Gammal 2012-05-16, 17:33

CeciliaS

Standard
Jag funderar på att åka ner i början av juni för att söka jobb och boende.
Någon annan som är påväg? Lättare med boende om man är flera ju
- Cecilia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8