Hej!
Jag har tidigare bott i Schweiz, och vet därför en hel del! Vi hade ett kort som kostade ca 1400SEK, gällde ett år, och gav 1/2 priset på ALLA resor inom landet (tåg, buss, båt). Det tjänade vi på som var där under en längre period!! Detta kort går dock ej att köpa om man inte har en adress där, så för dig är det inget alternativ...!! MEN: hittade denna länken:
Swiss Travel System. Som du skrev "Swisspass", dessa kostar dock en del, och jag tror att för dig kan det löna sig att köpa biljetterna "styckvis", alltså att du köper en ny biljett innan varje resa! Dessa går superlätt att köpa i automat på stationerna!! Det är inte bestämda sittplatser (var det aldrig för oss iaf!), så biljetter finns alltid att få tag på!! Det är skitbra också för priset ex. Bern-Zurich, är detsamma om du köper 2min. innan tåget ska gå i en automat, eller om du förbeställer på internet 3 veckor innan.. Så mitt tips: köp i automat, supersmidigt!!
Kolla
CFF: Home för tågtider och räkna ut S:A pris om du köper resorna "styckvis", kanske lönar sig med swisspass trots allt! :P
Blev lite rörigt men hoppas du fått ut nåt av svaret...:P