ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-12-13, 18:14

magnus.eneqvist

Medlem
magnus.eneqvist är inte uppkopplad
magnus.eneqvists avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Standard Geneve
Hej!

Jag tänkte hyra en lägenhet i maj 2011 i Geneve. En vecka tänkte jag ha den som ett alternativ till hotell (jag bor så mycket på hotell normalt).
Tips på var jag kan få tag på en lägenhet mottages tacksamt. Tips på vad jag absolut inte får missa under mitt besök vore givetvis även väldigt tacksamt att få mottaga.
Svara med citat

Gammal 2010-12-23, 19:19

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Tips på lägenhet har jag tyvärr inte, men tips på saker att göra kan jag ge

1. Som i de flesta städer finns det en innerstad med mycket liv och shopping. Det finns även en "gamla staden" med mysiga små bakgator.

2. Att bada i sjön är kanske inte lämpligt så tidigt på säsongen, men att promenera längs kusten, skåda den stora fontänen mitt i sjön (världens största fontän!) och njuta av landskapen i bakgrunden är trevligt.

3. Ett besök på förenta nationernas högkvarter är intressant. Det finns även guidade turer genom de stora salarna.

4. Utflykter till omgivningen! Lausanne och Montreux är fantastiskt vackra städer längs sjökusten. Med lokaltåg når man dem på 30 respektive 45 minuter. Städerna Bern och Lyon är vardera 1,5 timmar bort med intercity-tåg och är båda värda att besökas! Rabatterade tågbiljetter till Lyon kan köpas på TGV-Europe.com och till Bern på SBB.ch

Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 23:17

magnus.eneqvist

Medlem
magnus.eneqvist är inte uppkopplad
magnus.eneqvists avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Standard Utfärder Geneve
Tack så mycket.
Jag tittade på utfärder upp i bergen men tycker att de fasta turerna är vansinnigt dyra.
Kan man ta sig till Chamoni eller andra bergsmassiv med tåg eller är det enklare att hyra en bil?
/Magnus
Svara med citat

Gammal 2011-01-30, 01:34

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Det kan jag tyvärr inte svara på. Det bästa du kan göra är att maila Genèves turistbyrå. Dom borde ju ha koll på sådant
Svara med citat

Gammal 2011-04-23, 10:20

Gäst

Standard Tåg till Chamonix
Du är kanske redan på väg? Här lite tips i alla fall.
Tåg från Genève till Chamonix är inget problem. Det enklaste är nog (om du inte redan fått info från turistbyrå) att gå till centralstationen i G och fråga. Chamonix har en rätt stor järnvägsstation. Från G minns jag att man måste göra ett byte, troligen i Annecy. Tågen i Schweiz och i Frankrike är oerhört pålitliga, håller tiden normalt med minutprecision.

Med bil är det ca en timme till Chamonix. Det är betalmotorväg, kostar totalt någon hundralapp t.o.r (man betalar i två stationer på vägen). Finns även sidovägar utan kostnad, då tar bilfärden minst 3 timmar.
Svara med citat

Gammal 2012-04-01, 21:38

Gäst

Lightbulb Transfer till Chamonix från Genève
Hej,
Jag antar att resedatumet redan har passerat men jag kan ju i alla fall tipsa om att det lättaste alternativet att ta sig från Geneve till Chamonix är med transfer från Geneve Cointrin flygplats. Haute Transfers kommer alltid i tid och har bra priser!! Geneva Airport to Chamonix Transfers From Only €25 | Haute Transfer

Trevlig resa!
Svara med citat
Svara

« vandring i alperna | - »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8