ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-05-29, 19:53

Parvatii

Nykomling
Parvatii är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Standard Bo i Schweiz?
Hej! Är det någon som provat bo och arbeta i Schweiz? Hur var det? Är det dyrt att leva där? Hur är klimatet jämfört med Sverige? Hur fungerar det med uppehålstillstånd, måste man ha det för några månader?

Det är så att jag och min pojkvän kanske kommer bo där några månader från och med augusti. Fick höra idag att man måste vara gift för att få uppehållstillstånd där... Tyckte själv det lät lite konstigt, men jag har ingen aning om hur det fungerar.

Vore väldigt tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2008-08-04, 18:17

Gäst

Standard Bo i Schweiz
Hej!

Schweiz är ett jättetrevligt land att bo i. Jag har själv bott i Zürich i 2,5 år. Scweiz är ett dyrt land, men lönerna är ju också högre. Om man skall klara sig på pengar från Sverige kan det vara bra att hålla koll på vad man lägger på exempelvis mat. Klimatet skiljer sig mellan olika regioner, det är stor skillnad på "norr om alperna" och "söder om alperna". Söder om alperna (t ex Locarno och Lugano) har i princip medelhavsklimat. Generellt är det dock sällan minusgrader på vintern såvida man inte åker upp i alperna. Somrarna är varmare än i Sverige, även norr om alperna. Man behöver inte ha uppehållstillstånd för några månader. Däremot tror jag faktiskt att det stämmer att man måste vara gift för att ens partners uppehållstillstånd (som han/hon fått t ex genom att han/hon är på utlandstjänstgöring för ett svenskt bolag) skall "smittas av" på en själv (om man är där en längre tid alltså).

Ha det så trevligt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8