ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-01-11, 08:35

Peder

Nykomling
Peder är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: dec 2005

Rykte: 0

Standard Cykling vår/sommar 2006 från Stockholm mot Kapstaden?
Tjo!

Reskamrat sökes till cykling med början i maj/juni nästa år, från Stockholm med mål Kapstaden.

Trots färdmedlet är resan primärt inte någon fysisk/kroppslig utmaning, utan ett sätt att trots ganska schysst fart framåt kunna färdas nära människor o nära omgivningen. Därav tänker jag mig ett "humant" tempo på till en början kanske 50km/dag, 3-4 dgr per vecka, men senare närmare 100km/dag.

Färdväg: Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Spanien. Sedan över med färja till Marocko och söderut, om möjligt längs kusten. Alternativ vid halvdanna politiska lägen i t.ex. Liberia, Elfenbenskusten och Sierra Leone är att från Guinea cykla österut och följa Nigerfloden genom Mali och Niger, och till slut söderut till Nigeria.

Jag lägger ingen som helst prestige i att nå just Sydafrika – Kapstaden är mer ett mål i tanken än ett reéllt mål som till varje pris måste nås. Kommer jag så långt som till Ghana är jag mer än nöjd, och är det mycket folk o möta längs vägen väl nere i Västafrika så ser jag inget hinder till att stanna en vecka eller två i en by, etc.

Tält hela vägen, om möjligt dock Hospitalityclub.org emellanåt för dusch, tvätt o en skön säng! =)

Budget: Under hundralappen per dygn, förhoppningsvis långt under det men i Europa kan det vara svårt. Annars endast mat o reservdelar som kostar. Är i färd just nu med att söka sponsorer för en del utrustning, samt kanske även en del kringkostnader. Vore därför bra att spika reskamrat nu för att kunna ge ett säkrare ansikte utåt.

Är 23 år vid avresa o har tidigare luffat runt Östafrika o södra Afrika, samt cyklat två kortare resor - den ena till norska gränsen vid Grövelsjön och den andra genom Estland till Lettland. Mindre än 1000 km totalt.

Söker annan afrikaintresserad, som inte i huvudsak är intresserad av att cykla dit för det fysiska utan för att som jag nämnde ovan komma närmare människorna och omgivningen. Ålder, kön, fysik spelar ingen som helst roll. Är i behov av resekamrat mest för det sociala, och lite för säkerheten också.... är ingen ensamvarg precis... =)

Läs mer om mina tidigare resor på http://www.hejhopp.com

Det mesta ovan mkt flexibelt... är du på så kompromissar vi ihop resplan etc...

hälsningar /Peder
Svara med citat

Gammal 2006-02-23, 01:59

Standard
Fan, man blir lite sugen... Men just afrika känns lite fel för just mig... Politiska lägen, men även framkomlighet (vägstandard) och klimat, känns lite som frågetecken. Hur lång tid räknar du med att det ska ta till södra Spaninen? ca 3 v ?
Svara med citat

Gammal 2006-02-23, 02:00

Samuel

Medlem
Samuel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Fan, man blir lite sugen... Men just afrika känns lite fel för just mig... Politiska lägen, men även framkomlighet (vägstandard) och klimat, känns lite som frågetecken. Hur lång tid räknar du med att det ska ta till södra Spaninen? ca 3 v ?
...det var jag...

Gammal 2006-02-23, 12:17

eshehu

Medlem
eshehu är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Gud var härligt!
Vilka vägar brukar du ta, motorvägarna?
Svara med citat

Gammal 2006-02-27, 18:44

Peder

Nykomling
Peder är inte uppkopplad
Medlem

Standard
vägar: kombinationen bra vägunderlag så lite trafik som möjligt. dvs i sverige typ 70 eller 90-vägar, motsvarande i andra länder. Afrika kan dock bli svårt o hitta bra vägar utan trafik. eller snarare det är omöjligt. vet ännu inte vilket som är värst –*dålig afrikansk väg eller mkt afrikansk trafik (dom kör mkt aggressivt)... får se på plats !=)
Svara med citat

Gammal 2006-02-28, 11:44

juskus

Globetrotter
juskus är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Fasen va coolt det låter, ganska annorlunda....hoppas du hittar nån som vill följa me
Svara med citat

Gammal 2006-02-28, 12:44

Peder

Nykomling
Peder är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Förresten missade svar på #1: till södra spanien beräknar jag tre månader... i ett lugnt tempo á ca 50 km/dag i snitt. =)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8