|
|

2011-05-08, 21:03
|
Reg.datum: maj 2011
Rykte: 0
|
Volontär i Ghana
Hej, Jag undrar bara om någon har tänkt att åka som volontär någon gång i sommar, speciellt till Ghana som jag har siktat in mig på. Säg gärna till om ni ska eftersom jag åker själv och vet inte om det är några svenskar där nere just när jag åker. Om ni vill åka kan ni boka här --> Volontärresor.se <--
Det är därifrån jag, inte har, men ska boka ifrån :P. Hon jag pratade med på telefon sa att man kunde boka vilken dag som helst eftersom det inte var så många som skulle åka, eller nåt liknande. Som sagt, ni kan ju bara skriva här och visa att ni finns eller inspirera någon annan att åka.
//David
|
|
|

2011-05-24, 18:40
|
|
Vill bara säga att Ghana är bokat. i slutet av juli - 3 veckor. kostnaden ligger runt 20 tusen... mindre, typ 17 -18 000 (för flyg, boknings avgift m.m... doc inte vaccinationer och bussresa till flygplats hem och lite småsaker).
iallafall, när jag kommer hem ska jag skriva här och / eller på ett annat ställe som är mer relevant (eftersom jag inte söker resekompisar då:P) om hur det var och hur allt gick till, om någon undrar.
Skriv här om ni ens bara funderar på att åka. Ni kanske inspirerar andra. tänk på att det är inte bara JOBB utan det är en upplevelse, ser bra ut på papper också (ni som ska söka jobb).
/David
|
|
|

2011-05-24, 23:16
|
Reg.datum: mar 2011
|
Hej, jag och en kompis har funderat på att åka till Ghana för volontär arbete, , som vårt projektarbete. Det svåra är bara hur man ska få ihop pengar till det. Annars tycker vi att det verkar oerhört kul och en stor upplevelse! Berätta gärna när du kommit tillbaka
|
|
|

2011-05-25, 00:02
|
|
Kul  jag planera nämligen också att åka dit när jag har mitt projektarbete (om det är kul där första gången det vill säga). Ni kan alltid ringa runt och söka stipendium, ni kanske kan bli sponsrade beroende vad eran idé kan vara... hon jag pratade med på volontärresor sa
att det var ett gäng killar som byggde longboards och gav en get till en by för varje bräda de sålde, det här fick tydligen stor uppmärksamhet. Men jag ska åka en första gång innan jag säger för mycket
/David
|
|
|

2011-05-25, 22:12
|
|
|
Ghana
Hej!
Jag och en kompis har planer på att åka till Ghana i en månad för praktik och projektarbete. Vi siktar in oss på att åka runt 10 november och en månad framåt. Pengar kan dock bli ett problem. Eftersom det bara är lite mer än 5 månader kvar är det väl i sista stund att söka stipendie nu? Eller? Förhoppningsvis får vi en del hjälp från skolan.
Min mamma gjorde 10 veckors praktik där för 6-7 år sedan, vilket har gjort att jag har en del kontakter som förhoppningsvis kommer hjälpa oss att hitta en skola vi kan vara på.
Vad har ni tänkt göra i Ghana? Hur ska ni väva in projektarbetet (ni som skrev något om det)? Jag själv funderar på att göra en jämförelse av skolorna eller något liknande, men behöver mer inspiration. Berätta!
/Ellen
|
|
|

2011-05-26, 00:11
|
|
Planera och bestäm er. För det första, var noga när det gäller kompisar. Det skulle vara en riktigt stor besvikelse för den som verkligen vill åka att få reda på att hennes kompis inte orkar, eller jag vet inte vad anledningen kan va. Alla förstår inte anledningen. tex, när jag sa till 2 av mina kompisar att jag skulle åka dit så va dom inte uppmuntrande, vafan ska du åka till AFRICA för? Fick samma respons från min bror. De fattar inte varför jag ska åka, doc ignorerar jag dem bara så nu e de tysta. Men jag hoppas att ni fattar vad jag menar, vissa tänker bara på sig själva. För det andra när det gäller att söka stipendium så vet jag inte riktigt. CSN, det är därifrån man får pengar tror jag, och stipendiet betalar tillbaks till CSN, men man kanske inte behöver betala tillbaka om man inte åker privat, med skolan dvs. Som sagt jag vet inte, jag ska själv ta reda på hur man gör. Skriv här om ni hittar något. När det gäller vad Jag ska göra för projekt så vet jag inte riktigt. Jag går i en Teknik o design klass så det passar inte riktigt ihop, jag gillar problemlösning doc. Men vi får väl hitta på något
/David
|
|
|

2011-05-26, 08:06
|
|
Vi hade tänkt att åka till ett barnhem, och jämföra lite mellan hur barnen där har det med i Sverige och vad det finns för brister mm. Måste bara komma igång och söka stipendium!
|
|
|

2011-05-26, 08:29
|
|
Vilka datum ungefär funderar ni på att åka? Det skulla va kul om man kunde åka ungefär samtidigt och sammatbeta på något sätt. Btw, är det någonting någon vill veta medans jag är där nere, så kanske ni får ett litet försprång på arberet
|
|
|

2011-06-02, 00:26
|
|
det blir nog inte nu under sommaren, utan senare i höst.. 
Vad är det du ska jobba med ?
|
|
|

2011-06-02, 02:47
|
|
Jag har ett par idéer på hur man kanske skulle kunna tillföra det livsnödvändiga till mindre byar, dvs vatten, utan att pumpa upp allt grundvatten från marken. Jag har även idéer på hur man skulle kunna odla grödor utan att fälla en massa skog för att plantera. Med samma princip skulla man kunna skapa elektricitet. Det har inget med barnhem och göra men det är miljövänligt
Jag har kollat lite om stipentium och sånt, och det är en jungel, hittar nästan ingenting. Skriv gärna här om du hittar nått för jag tror inte jag kan pröjsa 20 000 för att åka till Ghana en andra gång:/
|
|
|

2011-08-24, 22:59
|
|
Hej,
Nu är jag hemma från Afrika! Det var helt fantastisk och jag rekomenderar det starkt. om det är någon som har några frågor så kan ni gärna skriva här så ska jag försöka att svara på dem.
/David
|
|
|

2012-01-27, 00:39
|
|
|
Hej
Hej! Vill åka till Ghana med volontärresor o göra projektarbete i samhällskunskap. Hur var det?? Vart bodde och jobbade du? Tips inför resan? hur funkade det att åka själv?
Många frågor... Kul att det blev lyckat!
|
|
|

2012-05-21, 16:17
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej! Vill åka till Ghana med volontärresor o göra projektarbete i samhällskunskap. Hur var det?? Vart bodde och jobbade du? Tips inför resan? hur funkade det att åka själv?
Många frågor... Kul att det blev lyckat!
|
Jag kan, utan att överdriva, säga att det var det bästa jag gjort hittills. Jag tänker hela tiden tillbaka på tiden då jag var där. Man kan välja om man vill bo på barnhemmet (om man jobbar på ett barhem ) eller bo hos en värld familj och jag bodde hos en familj. Jag kan ju endast prata för mig själv, men familjen jag bodde hos gjorde halva resan värd. På hemmet där jag jobbade var det två Norska tjejer som sov, år och tillbringade sin tid och de var väldigt o sociala och tråkiga att va med, så att bo hos en familj är definitivt värt det och om det inte fungerar så kan man alltid byta på plats. Det är varje tisdag, tror jag, volontär träff på en bestämd plats, man behöver inte gå, men det är ett bra tillfälle att träffa människor. Det var två Svenskar där varav en åkte hem samtidigt som jag, så vi hade kul  Jag tycke det gick förvånansvärt bra att åka själv. Jag är verkligen inte utåt och är lite folkskygg så, men det var som att det bara försvann när jag satt på planet från Arlanda, det var försent att ändra sig så man kan lika gärna acceptera det. Om man åker flera, va inte så insnöade på just er två, då ni kanske skapar nya vänner, som de på barnhemmet.
Fråga gärna om det är något mer du undrar
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|