ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-04-04, 20:17

Gäst

Smile Södra Italien sensommaren/hösten
Jag ska ner 8 veckor till södra Italien, förmodligen Sicilien, i slutet av augusti för "språkstudier", dvs. långsemester där jag förhoppningsvis lär mig lite bättre italienska! Undrar om det finns någon annan som går med liknande planer? Kanske kan någon rekommendera ngt ställe? Har ringt runt till några förmedlare och kollat upp priser, skolorna mm. Är lite inne på Taormina (sicilien) eller Salerno (nära neapel). Enda kravet är hav och t-shirtväder under alla veckorna!
Maila mig på jocke_woff@hotmail.com eller skriv här!
Svara med citat

Gammal 2011-04-05, 19:25

maariellee

Globetrotter
maariellee är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Taormina är helt underbart, dock ganska dyrt. Men ett helt underbart ställe Jag och en kompis kommer flytta till Sicilien i Maj/Juni, fast till catania. Åker ner till henne i Neapel först i ett par veckor sen drar vi vidare till Sicilien.. vet inte hur länge vi blir borta, så länge som möjligt ! Vore kul o träffa lite andra svenskar där Har du varit där förr ?
Svara med citat

Gammal 2011-04-06, 10:43

Gäst

Standard
Låter bra att det är helt underbart! verkar ju så när man googlar fram bilder på stället! du har alltså bott där? gick du på Babilonia? Jag bodde några månader i Florens för 3 år sedan, fantastisk stad, men vill den här gången komma till ett mindre och varmare ställe och då känns taormina som en fullträff! Tänkte egentligen åka juli-aug men har blivit varnad för värmen under sommarmånaderna....Vad ska ni göra i Catania? jobba? Enligt trenitalia tar c:a det 45 min taormina-catania, nada ju!
Svara med citat

Gammal 2011-04-06, 11:01

maariellee

Globetrotter

Standard
nejnej, jag bodde i Napoli hela hösten och jobbade som Au pair.. det var då jag träffade på den andra svensken av en slump, hon har bott i Napoli i 7 år så hon vill gärna flytta vidare. Så vi bestämde oss för Catania, vi har båda varit där förut och det är en härlig stad ! Vi ska båda plugga på distans, jag ska bl.a plugga italienska på distans.. Det är inte alls långt mellan Taormina och Catania, 45 min stämmer nog ganska bra Jag vet inte hur det är med värmen under juli/augusti men jag kan tänka mig att de är ganska varmt ! Jag var i Catania i juni förra året och då var det sjuukt varmt, men man har ju nära till havet iaf Åker du själv ?
Svara med citat

Gammal 2011-04-06, 18:13

Gäst

Standard
Va kul att ni slagit er ihop och kör en gemensam flytt! Hur långt har du kommit med italienskan? Du tar dig fram eller? Jag åker ensam vilket jag brukar göra. Frågan är om man förstår den sicilianska dialekten tillräckligt för att man ska kunna snacka med dem och för att det ska vara givande rent utvecklingsmässigt? Träffade en siciliansk tjej på en fest en gång och jag hängde inte alls med vilket slutade med att vi fick ta det på engelska=/ Det är ju iofs. värmen man delvis åker ner för och som du skriver så kan man alltid hoppa i plurret eller hålla sig i skuggan. Tror du man överlever åtta veckor i Taormina utan att bli uttråkad mtp byns storlek? Finns ju en hel del utflyktsmål man kan åka till för variationen. Sitter och kollar på flyg nu och ser att cimber flyger kph-catania!
Svara med citat

Gammal 2011-04-07, 11:17

maariellee

Globetrotter

Standard
Jag är bara nybörjare i italienska, så det är tur att jag har med mig någon som pratar flytande Vad jag har hört så ska dom kunna prata "vanlig" italienska oxå, men jag vet inte om det stämmer eller inte. Taormina är ju ett rätt litet ställe, men det är ju väldigt populärt bland turister, så tråkigt får du nog inte Och som du sa, du har ju nära till en hel del olika utflyktsmål oxå..
Svara med citat

Gammal 2011-04-07, 20:35

Gäst

Standard
Antar att lärarna pratar "riksitalienska" iaf. Det hade dock varit rätt tufft att lära sig sicilianska men först vanlig italienska! Nu är det iaf bokat. Taormina från början av september och åtta veckor framåt. Du får gärna skriva din mailadress här eller maila den till jocke_woff@hotmail.com så skulle vi eventuellt kunna utbyta lite tips och höras när jag är på plats. Tack för tipsen och lycka till med livet i Catania!
Svara med citat

Gammal 2011-04-08, 07:24

maariellee

Globetrotter

Standard
Absolut, marielle_girl89@hotmail.com
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8