tja...budgeten. beror lite på hur man tänkt sig leva under vistelsen där. själv bodde jag i guest house som en familj ägde, allt var i japansk stil, hadde ett eget rum med skjutdörrar och tatami golv där jag sov på en futonbädd de andra utrymmena var gemensamma. gav ca 300 kr natten
Guest House Bola-Bola in Kyoto, Japan - Find Cheap Hostels and Rooms at Hostelworld.com finns billigare boenden att få tag på ocksa. Man får även räkna med att det drar iväg i kostnader om man ska besöka en massa tempel och andra attraktioner där dom tar kring 50 kr inträde, transporter kan vara dyra, men punktliga, men inom kyoto hadde man ett standardpris som gälde vara samma pris vart du än skulle. Matkostnader, ska man käka ute får man räkna med en 2-300 kr för en helmeny med en massa rätter, ska man ha det billigare allternativet som jag använde mig mest av så blir det bra mycket billigare. I alla mataffären 7eleven och liknande finns massor med färdigmat som har tillagats under morgonen dagen, som ris,fisk,kött, sallad mm. som man bara kan gå och plocka åt sig av i en låda, eller så kan man köpa en färdig bentolåda, varierar i pris ca, 30-100 kr.
Läromedel:
Finns en massa läromedel som man kan ladda ned om man är van vid sådant, som språk-ljudböcker, språk-video, olika typer av spel mm. Kan även beställa läroböcker Genki är en bra sådan.
Jo japanernas engelska är väl inte den bästa men dom försöker och man kan lätt göra sig förståd genom teckenspråk (handviftningar)