ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-13, 10:47

Marcus255

Medlem
Marcus255 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 0

Standard Kyushu-Okinawa (Japan) 2011
Tja! om intresse finns så planerar jag en resa under slutet av vårkanten 2011 återigen till Japan. Vi tar flyget till Nagasaki (Japan) arbetar oss zickzack igenom Kyushu, för att få ut det mesta av resan, innan vi sedan tar färgan nedåt öarna mot Okinawa. Utforskar sedan Okinawa under ett par dagar 1 vecka innan vi tar flyget hem igen. Resans läng beräknas ta omkring 30 dagar. Besöker ställen som samuraibyar, vulkaner, slott, tempel, helgedommar, olika typer av onsen.

Frågan hur man ska börja resan har flera olika förslag,vill till den mesta delen av vistelsen utforska Kyushu och Okinawa, men skulle även villja se en del platser missa under förra vistelsen. Ett förslag är att man flyger till Narita flygplatsen och tillbringar 2 dagar i Tokyo, ser till att man skaffat ett 21 dagars JR railpass innan som funkar på buss, tåg och t-bana sedan drar vidare med tåg till Osaka, kobe, eventuellt "Shikoku" regionen, Hiroshima, Miyajima, ca 1 vecka totalt, innan vi träder in i kyushu och zickzackar oss mellan diverse plattser under 2 veckar innan vi köper biljett (gilltig 7 dagar) till färjan som från Staden Kagoshima och ö-luffar ned till Okinawa där vi sedan efter en tid tar flyget hem ifrån. Hur verkar det? finns någon med mera förslag
Senast redigerad av Marcus255 den 2010-03-24 klockan 06:24.
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 14:33

Gäst

Standard
Hej

Har lite samma problem som du. Maila eller adda mig garna på msn vinyljawa at yahoo.com så kan vi prata lite.
Svara med citat

Gammal 2010-09-17, 07:10

oggy552

Medlem
oggy552 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Skicka ett meddelande via MSN till oggy552 Skicka ett meddelande via Skype™ till oggy552
Standard
Tja jag är grymt sugen på att hänga på om det inte är för sent nu:P vilken tid nästa år? ca datum så man vet så man kan planera med jobb o så. och har du varit i Kyoto? jag har hört att man ej får missa det. jag skulle vara sugen på att åka dit i mars ngn gång pga körsbärsblommningen. och vad ska budgeten vara på?

Mvh Oskar. mail ogge_ampi@hotmail.com
Svara med citat

Gammal 2010-09-17, 09:04

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Låter helt klart intressant! Studerar för närvarande Japanska så en resa dit kommer att bli av, frågan är bara när =}
Svara med citat

Gammal 2010-09-17, 18:07

Marcus255

Medlem

Standard
Hej!
Planerna har desvärre ändrats hadde först tänkt att åka dit under hösten då jag redan vart där över våren. Men den resan är nu skjuten på ännu längre fram i tiden. Är i planeringsstadiet av en Kina-resa istället under augusti månad 2011 ca 30 dagar.
Men om intresset finns för Kina så är det bara att höra av sig, tänkte även åka till Lhasa i Tibet under denna resa.
Går även bra att höra av sig om ni har frågor och funderingar kring japan.

/Marcus
Svara med citat

Gammal 2010-09-18, 00:32

oggy552

Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till oggy552 Skicka ett meddelande via Skype™ till oggy552
Standard
Ok.

Jag kommer säkert med nå bra frågor senare.som sagt jag har inte kommit så lång i mina planer ännu förutom det med budget:P ska nog försöka lära mig lite mer på japanska o. tror det kan vara bra pga japaner verkar inte vara så bra på engelska... har kanske fel men det kan nog vara kul att lära sig ett nytt språk o nå bra tips på japanska läroböcker/kurser?
Svara med citat

Gammal 2010-09-18, 08:42

Marcus255

Medlem

Standard
tja...budgeten. beror lite på hur man tänkt sig leva under vistelsen där. själv bodde jag i guest house som en familj ägde, allt var i japansk stil, hadde ett eget rum med skjutdörrar och tatami golv där jag sov på en futonbädd de andra utrymmena var gemensamma. gav ca 300 kr natten Guest House Bola-Bola in Kyoto, Japan - Find Cheap Hostels and Rooms at Hostelworld.com finns billigare boenden att få tag på ocksa. Man får även räkna med att det drar iväg i kostnader om man ska besöka en massa tempel och andra attraktioner där dom tar kring 50 kr inträde, transporter kan vara dyra, men punktliga, men inom kyoto hadde man ett standardpris som gälde vara samma pris vart du än skulle. Matkostnader, ska man käka ute får man räkna med en 2-300 kr för en helmeny med en massa rätter, ska man ha det billigare allternativet som jag använde mig mest av så blir det bra mycket billigare. I alla mataffären 7eleven och liknande finns massor med färdigmat som har tillagats under morgonen dagen, som ris,fisk,kött, sallad mm. som man bara kan gå och plocka åt sig av i en låda, eller så kan man köpa en färdig bentolåda, varierar i pris ca, 30-100 kr.
Läromedel:
Finns en massa läromedel som man kan ladda ned om man är van vid sådant, som språk-ljudböcker, språk-video, olika typer av spel mm. Kan även beställa läroböcker Genki är en bra sådan.

Jo japanernas engelska är väl inte den bästa men dom försöker och man kan lätt göra sig förståd genom teckenspråk (handviftningar)
Svara med citat

Gammal 2010-09-18, 18:29

oggy552

Medlem

Standard
Ok
jag tänkte leva ganska fint där hotell o dylikt, men det kan nog vara grymt kul o hyra rum hos en familj oki då har ja ett hum om vad de kostar på ett ungefär

tack
Svara med citat

Gammal 2010-09-26, 01:50

oggy552

Medlem

Standard
Tja. jag har en fundering. funkar våra svenska telefoner i Japan? jag har telia/halebop. måste man skaffa ett japanskt nummer och telefon?
Svara med citat

Gammal 2010-11-15, 22:46

Marcus255

Medlem

Standard
kostade för mig ca 320 kr natten ligger därikring
Svara med citat

Gammal 2010-11-15, 22:48

Marcus255

Medlem

Standard
Funkar bra med de svenska ringde från min telia, men är lite väl dyrt att rinhga hem kostar 24 kr minuten fick en räkning på nästan 2 tusen spänn. Rekomenderat är att man köper ett kontantkort där, är bara att fråga på boendet.
Svara med citat

Gammal 2010-11-16, 12:45

Isbjörnen

Nykomling
Isbjörnen är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Standard
Kina låter väldigt intressant å är ett resmål som jag funderat på länge. 30 dagar är precis vad jag tänkt mig. Dock så kan jag endast komma iväg juli 2011. Skulle det funka så dra iväg ett mail eller adda mig på msn: steffeholma@hotmail.com så kan vi snacka mer.
Svara med citat

Gammal 2010-11-16, 17:42

oggy552

Medlem

Standard
Ok då vet ja tack
Svara med citat

Gammal 2010-11-16, 18:42

Marcus255

Medlem

Standard
tja..kul. tänkte mig resa först framåt september då klimatet är någorlunda skapligt. är bara att höra av sig på mailen mev_85@hotmail.com
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8