|
Plugga italienska i Florens i juni?
|

2010-02-20, 16:28
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 0
|
Plugga italienska i Florens i juni?
Hej!
Jag är en tjej på 23 år som funderar på att dra ner till Florens i Italien i början på juni! har kollat runt på olika språkkurser och fastnade för Språkpunkten och Blueberry språkresor. Deras skolor i Florens är dessutom CSN-berättigade! det skulle vara roligt med lite resesällskap, så är det någon som också är sugen på att plugga italienska är det bara att höra av sig till mig! här är länkar till deras sidor:
http://www.sprakpunkten.se/allmanna-kurser/italienska/italien/florens/sprakkurser-i-florens-italien-linguaviva
http://www.blueberrysprak.nu/studieorter/Italienska/florens/skola.asp
MVH Natalie!
natalie.larsson@hotmail.com
|
|
|

2010-02-20, 17:29
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 3
|
Åh jag skulle jätte gärna följa med, men jag åker nog inte förän senare i sommar/höst. Har iaf hört mkt bra om språkpunkten
|
|
|

2010-02-23, 22:00
|
|
Jag kan rekommendera Scuola Leonardo Da Vinci vilken Avista ( SprÃ¥kresor, sprÃ¥kkurser och utlandsstudier med AVISTA SprÃ¥kresor) har som samarbetsskola. Helt ok lärare, bra läge för skolan och dom är väldigt flexibla vad gäller ledighet, sen ankomst samt din totala närvaro (för csn-pengarnas skull). Dessutom ligger Avistas boende centralt och bra!
Helt rätt med Florens, har allt (utom strand)!
|
|
|

2010-03-12, 01:01
|
Reg.datum: mar 2010
|
Hej! Har du bestämt att du ska åka med Blueberry i juni?? Jag tänkte nämligen åka med Avista nu i mitten / slutet av Maj. ( till Florens ) Men har du hittat någon att åka med än eller åker du själv? Ja kanske kan tänka mig att åka med dig i juni, för jag vill inte så gärna åka själv...
Hör av dig!
|
|
|

2010-03-13, 17:10
|
Reg.datum: feb 2010
|
Hej!
Jag tänkte faktiskt också boka genom Avista  de verkar bra och var billiga! har inte hittat nån än att resa med så hittar jag ingen åker jag nog ensam.
Hur länge hade du tänkt vara i Florens? jag tror det blir 4 veckor för mig! har du msn eller nåt så kan vi prata mer?
|
|
|

2010-03-14, 23:05
|
|
Hej  Jag tänkte oxå vara borta i 4 veckor. Känns lagom. Har ingen msn just nu, har bara hotmail om det går bra? Vart bor du nånstans??
Hör gärna av dig till min hotmail som är Tinto_222@hotmail.com.
Det vore jätte bra om vi kunde göra sällskap!
Mvh Tina
|
|
|

2010-03-17, 00:21
|
|
Jag är faktiskt lite sugen på att plugga i språk just på leonardo da vinci skolan.. Funderar på hösten som kommer, tänkte du fortfarande åka maarielle?
Vad är det för slags människor på skolan, nationaliteter? Hur är boendet om man väljer att hyra via skolan?
|
|
|

2010-03-17, 00:32
|
|
Ja, jag är fortfarande väldigt inne på att åka.. men man vill ju inte gärna åka själv  Vad har du för planer då ?
|
|
|

2010-03-17, 07:23
|
|
Kanske några månader, två eller tre där borta (:? Plugga språk på någon skola helt enkelt, jag tänkte gå och prata lite med syon idag på skolan och kolla upp hur det blir med csn... Om det dras från högskole-potten.. Hade ju tänkt plugga 5 år på universitet senare i livet, måste veta om jag har pengar kvar för det
Men vore kul att åka i slutet av augusti, det är ju varmast den månaden... Du vill plugga eller? inte jobba?
|
|
|

2010-03-17, 10:20
|
|
jaha okej  ja jag vill vara borta så länge som möjligt så man hinner lära sig språket hyfsat! Jag vill dit och plugga nu, men senare vill jag gärna jobba där därför jag vill lära mig språket. Du då ? Är du nybörjare eller har du pluggat italienska förr ?
|
|
|

2010-03-17, 13:42
|
|
Jaha  okej! Jo, hade du tänkt att plugga med csn-lån då? Pratade med syon, du måste plugga minst 3 månader om du vill ha lån från CSN...
Skulle också bara vilja komma iväg nu  Måste dessvärre ta studenten först, sen har jag jobb i sommar... Men jag kan lite italienska, var nämligen i italien i sex veckor i somras och praktiserade på ett företag... Lärde mig dock inte så mycket italienska då alla snackade engelska med mig på företaget och så.. :P Men nu känner jag verkligen att jag vill lära mig språket! Dudå, hur ser dina kunskaper ut?
|
|
|

2010-03-17, 19:37
|
|
jaha okej  nää jag är bara nybörjare jag med, lite ord och fraser mest :P nä, jag kan inte heller åka nu, har oxå jobb över sommaren. Jag vet inte hur jag ska göra med csn än, får se.. Du då, ska du ta csn-lån ?
|
|
|

2010-03-17, 20:28
|
|
Alltså, tror det kommer att gå på ganska mycket.. Med tanke på boende, mat och själva språkkursen.. Så har nog inte råd med det, även om jag sliter arslet av mig i sommar  Blir nog att man tar isåfall csn... Man får ta csn-lån för 6 år i sitt liv (högskolestudier), så då skulle ju bara en liten del försvinna... Tänker du finansiera allt själv?
Man skulle ju kunna köra halva csn där borta, att man betalar lite själv... Fast å andra sidan vill man ju också ha pengar till nöjen och så (:, får se hur jag gör.. Inte så kul att sitta med skulder upp över öronen när man är 30... Fast man lever ju bara en gång, vad är livet om inte upplevelser?
Men du är hundra på att du ska åka? När isåfall? Augusti eller?
|
|
|

2010-03-17, 20:35
|
|
hehe nej de är ju sant ! nja, alltså helt hundra är jag väl inte.. beror ju lite på hur mkt pengar jag får ihop och om jag hittar någon att åka med, men aah de lutar absolut åt att jag åker  har väl funderat på augusti september nångång.. du då?
|
|
|

2010-03-17, 20:54
|
|
Jo, i slutet av augusti tror jag...  Det är ju som varmast i augusti... Sen börjar ju det bli svalare.. Någon särskild skola du tänkt på?
Kollade lite på Leonardo Da vinci skolan, tror att typ tre månader kostar 16000 kr om man väljer vanlig språkkurs. Boende tror jag går på typ 20000 för tre månader, lite mindre kanske... Fast det är då om man bor i lägenhet med andra och i singelrum... Sen ska man väl betala mat och utgångar och sånt där ;P Det lär ju bli en hel del det också... Så csn känns ju ganska välkommet.
|
|
|

2010-03-17, 21:02
|
|
Ja, precis, man vill ju hinna få lite sommar där  Nja, men jag har väl mest tänkt Rom eller Florens.. du då ? Nä, men csn låter ju inte helt fel faktiskt, är nog värt de iaf  man vill ju gärna vara borta lite längre så man hinner lära sig något..
|
|
|

2010-03-17, 22:01
|
|
Jo, men just nu är jag inställd på Florens.. Har iofs inte tittat upp så många ställen annars.. Jag har varit i Turin, och jag var lite inne för Milano först... Men inte riktigt längre...
Florens känner som en lagom stor stad, Rom är kanske lite för stort
Men minst tre månader blir det nog, så man lär sig språket  Har du varit i Italien förut?
|
|
|

2010-03-17, 22:05
|
|
Ja jag håller med, rom är ju en aning stort ! Ja, jag har varit där 2 gånger innan och så ska jag nog åka till sicilien nu några dagar i påsk  Varför vill du till italien då ?
|
|
|

2010-03-17, 22:18
|
|
Okej  Vi kanske kan byta mail eller något så vi kan hålla kontakten och se hur allt blir?
Jo, var ju som sagt i italien nu somras, var helt underbart! Fick ju verkligen mersmak, nu vill jag verkligen förbättra min italienska och känner verkligen att jag behöver ett miljöombyte. Så trött på kalla Sverige, vill träffa nytt folk och leva livet  Nu är jag så trött på skolan också, behöver verkligen en paus från allt, känner att jag behöver lite nytt och spännande! Sj då  ?
|
|
|

2010-03-17, 22:28
|
|
Ungefär som mig då ! jag älskar allt som har med italien att göra och det skulle verkligen vara roligt att få åka dit och lära sig språket och samtidigt lära känna nya människor och bara ha kul  du kan ju ta min mejl om du vill, marielle_girl89@hotmail.com
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|