ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-06-08, 16:20

Zezzi

Medlem
Zezzi är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 0

Standard Madeira
Funderar på att göra en resa till Madeira, någon som har koll på vädret i okt-nov? Har läst att det är som svensk sommar då.
Är 2 veckor för länge att stanna på ön? Vi vill bara ha en total avkopplande semester & ta det lugnt.
Min absolut största rädsla är deras flygplats, då jag är väldigt flygrädd, speciellt vid start & landning. Har hört att den är väldigt kort & att det kan blåsa en del när man landar/startar.
(skräckhistorier undanbedes helst)

/Zezzi
Svara med citat

Gammal 2011-06-11, 21:11

Zezzi

Medlem
Zezzi är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Standard
Ingen som har koll på Madeira denna tidpunkt?
Svara med citat

Gammal 2011-06-12, 04:30

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Det är en mycket ovanlig flygplats på grund av dess konstruktion. Det är ont om plana ytor på Madeira så dem byggde startbanan som en balkong rakt ur bergsväggen. Det ser alltså lite läskigt ut när man tittar på det från kusten. Men det är inget farligt alls och du som passagerare kommer inte uppleva något ovanligt.

Här kan du se ett foto på startbanan.

Hur temperaturerna osv ligger till kan jag tyvärr inte hjälpa med.
Svara med citat

Gammal 2011-06-12, 13:21

dropkick

Nykomling
dropkick är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Standard
Madeira Island: Typical Annual Weather Pattern

Enligt denna tabell verkar temperaturen ligga runt 20 grader.

Jag och några vänner var där i februari i år (8 dagar) och då var det runt 16 en del dagar men även runt 20. Det var helt ok.

När vi var där hade inte turistsäsongen dragit igång än så det var inte så mycket turister och rätt dött. Men vi åkte dit för att vandra så det gjorde inte så mycket. Men hade vi inte vandrat så hade vi nog haft det ganska tråkigt. Kändes som att det skulle vara svårt att fylla dagarna med annat att göra. Men då var vi på samma del av ön nästan hela tiden. Man kan ju hyra bil och åka runt och titta. Eller ta bussen. Vi bodde i Machico och det var inget vidare under lågsäsong. Väldigt dött och inget stort ställe. Vi åkte ändå in till Funchal varje dag så där skulle jag nog välja att bo om jag åker dit igen.

Man kan ju prova vin och åka runt och kika. De har även valsafari och man kan ta båten till grannön Porto Santo där de har sandstrand, för det är det nämligen ont om på Madeira. Men inget av dessa saker var möjliga då för båtarna hade inte börjat köra för säsongen än. Det är väldigt vacker ö. Men jag tycker vandring är något man ska göra när man är där. Det känns som att det är därför man ska åka dit. Man kan gå längs levadorna eller stigar. Vissa är mer hisnande än andra. Jag skulle nog tycka att 2 veckor är lång tid för att bara ta det lugnt. Men då är jag en sådan person som vill göra saker på min semester. Men om ni inte ska vandra så är nog möjligheterna till avkoppling rätt stora.

Jag skulle nog vilja påstå att vissa av vandringslederna är värre än flygplatsen. Jag har själv varit flygrädd men det har nästan gått över nu när jag rest mer. Men jag tycker inte att Madeiras flygplats är så mycket värre än någon annan. Jag oroade mig också innan då jag sett att den var med på någon lista över farliga flygplatser. Visst...den är lite speciell. Landningsbanan är uppbyggd på bropelare vid havet. Men jag tror de förlängde den för några år sedan. Vi landade sent på kvällen och startade tidigt på morgonen så man såg inte mycket. Men med tanke på vad jag hört och läst så blev jag nästan besviken. :-) Men det kanske beror på från vilket håll planen går in för landning. Vi flög in från havet och startade ut mot havet. Och jag tyckte inte det var någon fara.

Klart att det kändes konstigt banan tog slut i vattnet. Men jag tyckte inte det märktes att den skulle vara kort. Dessutom tror jag piloterna som flyger dit är speciellt tränade. Ska inte säga säkert men jag har för mig att jag läste det någonstans.

Så jag tycker inte att flygplatsen är så mycket att oroa sig för.
Senast redigerad av dropkick den 2011-06-12 klockan 13:23.
Svara med citat

Gammal 2011-06-14, 19:20

Sofie Broström

Standard
Hej,
Madeira har samma väder året runt mer eller mindre. Temp 4 grader, nederbörd 75mm, 6 timmar sol. Ska dit till veckan och kolla på en lägenhet att hyra ut. Därefter kommer den att finnas på Sofiesrenting | Hyra hus eller lägenheter i Portugal och facebooksida med namnet Sofiesrenting.com.

Hälsningar, Sofie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8