ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-03-02, 21:00

iamemy

Nykomling
iamemy är inte uppkopplad
iamemys avatar

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till iamemy
Standard Priser i portugal?
Hej!

I slutet av denna månaden åker jag och två till iväg till Portugal och stannar där i två veckor på praktik. Nu undrar jag hur dyrt/billigt det är där! Käk, cigg, alkohol, kläder.. ja allt!

Någon som varit där som kanske vet?
Svara med citat

Gammal 2011-03-07, 14:13

ofinlandes

Nykomling
ofinlandes är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
I de stora hela är prisnivån på mat i Portugal lägre än i de nordiska lähderna. Om genomsnittsprisnivån i EU betecknas med 100, är den motsvarande siffran för Portugal 92, medan den i de nordiska länderna rör sig vid 120 eller mera. Mjölkprodukterna kan vara dyra, lika så t. ex. frukostflingorna. Bröd är billigare. Billigast är varorna som producerats i Portugal, importen är dyr, lika dyr eller även dyrare än I Norden. Alkohol i alla former kostar avsevärt mindre än i Norden. Samma gäller cigarretter. En dryckbar flaska vin är cirka 3-4 euro på en supermarket, ungefär tio på en restaurang. Lunchspecialerna börjar vid 5 euro.

Kläder finns det att köpa till olika priser: det finns billiga vardagskläder och dyra märkesvaror. Skorna kan vara ett bra köp.

Turistorterna är dyrare än andra orter. Märk väl att den portugisiska medellönen är högst en tredjedel av den nordiska.

För tillfälle är bränsleprisen dyrast de någonsin varit: 1,59 e på 95 oktan, 1,66 e på 98 och 1,46 e på diesel.
Svara med citat

Gammal 2011-03-08, 09:54

Gäst

Standard
X-change har en jämförelsetabell där man jämför hur mycket man får i vardera land för 100kr i Sverige. När man i Sverige använt en hundralapp har man i Portugal förbrukat 62kr. De jämför mat, restaurang, hotell mm då de gör denna undersökningen.
X-change.se
Svara med citat

Gammal 2011-03-08, 18:32

ofinlandes

Nykomling
ofinlandes är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard En fjärdedel
Jag bor på Azorerna och har räknat att levnadskostnaderna är cirka en fjärdedel billigare här en i Finland. I Sverige är det ju något billigare än Finland. Mycket beror på vad man köper och en turist kan ju inte alltid veta vad som är förmånligast. De få enstaka prisjämförelser som finns på X-change.se:s sajt verkar nog vara i överkant, men bättre så. I det stora hela är Portugal fortfarande ett ganska förmånligt semesterland, särskilt om man håller sig utanför turistorter.
Svara med citat

Gammal 2011-07-08, 10:20

Mattias69

Nykomling
Mattias69 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Jag är nyss hemkommen från Portugal, var i Alvor (Algarve) och jag tyckte att prisnivån var helt överenskomlig. Vi åt för ca 30 euro på kvällen (jag och frugan) och då var det vin till maten och efterrätt. Vissa barer/caféer lockade med öl för 1 euro och ett glas vin för 1.5 euro, vilket får betecknas som mycket prisvärt. Tyvärr påminde deras lokala öl alldeles för mycket om Pripps blå, men det är ju en annan historia.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8