ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-07, 21:52

Tillis

Standard Algarve/södra portugal i oktober
Hej,
Funderar på att åka till södra Portugal i oktober, planen är att flyga ner och sen hyra bil. Vi har inte tänkt sola och bada utan njuta av natur, kultur, mat, vin mm. Är lite sugen på att bo på Pousada bla.

Vad jag undrar är hur klimatet är i södra Portugal i oktober? Varmt? Blåsigt? Regnigt? Och desto viktigare kanske, är hela landskapet söndertorkat efter sommaren, eller är det fortfarande grönt?

och till sist, hur är matkulturen i södra delarna av Portugal?

Tack för hjälpen!
Svara med citat

Gammal 2010-04-07, 23:34

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 2

Standard
Här kan du säkert hitta lite tips
Portugal - Essential Information
Weather | Portugal Travel
Svara med citat

Gammal 2010-09-23, 10:49

Walle

Nykomling
Walle är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Rykte: 0

Standard mat!
tyvärr har de ingen matkultur! att jämföra med övriga sydeuropeiska länder.
men sjötungan brukar vara bra, om den finns tillgänglig. Boccadillos och gaspatcho brukar vara bra. man brukar inte behöva gå hungrig ialla fall.
jag trivs väldigt bra i Portugal och varit dit många ggr,
både med flyg och med bil.
jag rekomenderar verkligen att åka runt Monchique-bergen och utefter västkusten. missa inte sydvästra delen av Algarvekusten. men var beredd på att det tar verkligen tid att åka på vägarna där. samt kör de som dårar så det gäller att hålla tungan rätt i mun.
Pousada kan vara rätt dyra. det beror på vad man prioriterar. det finns oftast både privata och andra som hyr ut jättebilligt. fråga särskilt i vanliga barer och matställen, eller bara fråga er fram, taxi eller i affärer, så brukar man få jättebra hjälp. brukar vara rät spartansk men trivsamt!
Portugiser är otroligt gästvänliga och ärliga, men gör klart att ni kommer från Sverige. Fransmän och Spanjorer är inte så populära!
En jättestor marknad i Loule brukar vara kul att besöka.
kan vara rätt sönderbränt på hösten.
hoppas ni får en trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2010-09-23, 11:10

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 2

Standard
Säga att de inte har en matkultur kan jag inte hålla med om.

Beror ju helt på vad man jämför med och vad man främst gillar kött eller fisk.
Svara med citat

Gammal 2010-09-27, 15:33

Gäst

Standard Algarve och Setúbal
Hej,

Algarve är superhärligt i oktober. Varmt men inte för varmt, badvattnet är superskönt och den värsta turismen har lagt sig.
Som överallt annars så gäller regeln att inte gå på första bästa turisthak för föda utan ta de små haken dit de lokala går, DÅ får man god och billig mat. Speciellt sjömaten. Grillad fisk av alla möjliga sorter, vita snäckor i koriander, eller krabba. Traditionella rätten Bachalhau finns många recept på och min personliga favorit är grillad med ungsstekt potatis och olivolja med vitlök i.

Om man vill bo billigt, bra och i en ort som inte är uppbyggd på turism kan jag rekommendera orten Olhão. sofiesrenting.com har en fin bostad där som jag verkligen kan rekommendera. Billigt och bra. Ha det som utgångspunkt och du kan nå Sevilla och Lissabon för dagsutflykter om du tröttnat på kusten. Annars kan du göra som jag och hyra lägenheten i Setubal av Sofiesrenting som jag gjorde sist. Den ligger lite söder om Lissabon. (Hyrt flera gånger genom firman och är supernöjg.) Ingen turism alls och supermysig stad, och verkligen billigt boende.

/ Anna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8