ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-27, 17:51

Gäst

Standard Nyss hemkommen från Azorerna....
med inkvartering på Bahia Palace.
En mycket, mycket vacker ö. Ett måste är att se sig omkring och det är inte fel att åka på arrangerade utfärder så att man också får en hel del information. Många hyr bil och visst är vägarna bra men mycket smala. Eftersom det just inte finns något slättland så kan det krävas att man har lite koll när man kör på dessa slingriga vägar efter alla bergsväggar.
Boende på Bahia Palace, ca 30 min från Ponta Delgada var okej, för en vecka. Lite ensligt eftersom det inte är gångavstånd till butiker eller restauranger. Personligen skulle jag föredra Villa Franca de Compo. Ett mindre samhälle österut, men som har allt. Ponta Delgada är en storstad som många andra och Terra Nostra, helt ensamt, mitt i en krater.
Prisbilden skiljer sig naturligtvis mellan tex Ponta Delgada och vackra Povocao eller Faial de Terra(långt österut). Som mest strax under svenska priser, och utanför staden- långt under.
Var beredd på växlande väder även om regnet oftast var varmt och mjukt.
Svara med citat

Gammal 2009-12-09, 09:24

tinawall

Medlem
tinawall är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard
Jag har hört att det är mycket vacker natur på Azorerna men hur ser det ut med vandringsmöjligheter? Var ni ute och vandrade något? Är även nyfiken på badmöjligheterna.
Svara med citat

Gammal 2009-12-18, 14:14

Liljjan

Medlem
Liljjan är inte uppkopplad

Exclamation
"Nyss hemkommen"? När var du borta exakt? Och hur var vädret, även om du skrev att det var växlande? Medeltemperatur? Det är väl på ganska hög höjd så det borde väl kunna bli ganska kallt antar jag. Kanske bättre att åka på sommaren? Vad anser du?

Vore kul om du kunde lägga upp lite bilder, väldigt nyfiken!!
Svara med citat

Gammal 2009-12-20, 13:54

TageBoy

Medlem
TageBoy är inte uppkopplad

Standard
Jag har alltid undrat över vad Azorerna har att erbjuda förutom en vacker miljö o lugn? Har en hel del bekanta som varit där och tyckt det varit underbart men jag har aldrig riktigt fått ett grepp om vad som är så bra?

Kan du förklara kanske.. sen är det dyrt med hotell där? Vilka är där? bara äldre par eller även yngre?
Svara med citat

Gammal 2009-12-21, 20:38

KarinGill

Medlem
KarinGill är inte uppkopplad

Standard
Jag kanske inte är rätt person att svara på den frågan, men jag har fått för mig att det är flest äldre som åker till Azorerna. Så har det iaf varit tidigare, och det kan ha ändrats?

Någon som vet vilka typer av turister det är som finns i Azorerna? Kan man vara ifred eller är det turister överallt som på Kanarieöarna mfl. ställen?

Azorerna har jag för övrigt hört vara hotat av alla utsläpp och att det kan försvinna.. Tyvärr
Svara med citat

Gammal 2009-12-25, 21:33

bettan

Nykomling
bettan är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

med inkvartering på Bahia Palace.
En mycket, mycket vacker ö. Ett måste är att se sig omkring och det är inte fel att åka på arrangerade utfärder så att man också får en hel del information. Många hyr bil och visst är vägarna bra men mycket smala. Eftersom det just inte finns något slättland så kan det krävas att man har lite koll när man kör på dessa slingriga vägar efter alla bergsväggar.
Boende på Bahia Palace, ca 30 min från Ponta Delgada var okej, för en vecka. Lite ensligt eftersom det inte är gångavstånd till butiker eller restauranger. Personligen skulle jag föredra Villa Franca de Compo. Ett mindre samhälle österut, men som har allt. Ponta Delgada är en storstad som många andra och Terra Nostra, helt ensamt, mitt i en krater.
Prisbilden skiljer sig naturligtvis mellan tex Ponta Delgada och vackra Povocao eller Faial de Terra(långt österut). Som mest strax under svenska priser, och utanför staden- långt under.
Var beredd på växlande väder även om regnet oftast var varmt och mjukt.
Är det ett ställe som passar bra om man vill resa med barn?
Svara med citat

Gammal 2009-12-26, 01:58

ofinlandes

Nykomling
ofinlandes är inte uppkopplad

Standard Hälsningar från Ponta Delgada
Temperaturerna på Azorerna rör sig på årsbasis i genomsnitt mellan 11 ºC och 25 ºC, där 25 ºC är den maximala dagsmedeltemperaturen i augusti och 11 ºC den lägsta genomsnittliga nattemperaturen i februari. I Ponta Delgada är det aldrig riktigt kallt, inte heller hett. De högsta bergen på ön São Miguel som turisterna besöker är högst 700-800 meter höga. Den högsta toppen är Pico da Vara, ca 1100 m.

Tack vare regelbunden regn är Azorerna gröna året om. Den årliga regnmängden för Ponta Delgada är ca 1000 mm. De viktigaste sevärdheterna är kratersjöar och man kan observera vulkaniska fenomen och ta ett dopp i varmt mineralvatten.

Topografin är växlande men det finns inte lika branta sluttningar som t. ex. På Madeira.

Det är många som reser till Azorerna för att se valar och delfiner. Man kan också surfa, dyka och snorkla, fiska (big game och kust), segla, simma, golfa, vandra, det finns möjligheter till canyoing, man kan observera fåglar och rida.

Sommaren full av intressanta folkfester med mycket musik, dans och traditionell mat.

Vattentemperaturen rör sig på årsbasis mellan 16-24 ºC. Badstränderna är täckta av grå fin lavasand. Vatten är rent och kvalitén övervakas av myndigheterna. Öarna har avsevärd industri. Också luften är ren. På kort sikt hotas öarna inte av den globala uppvärmningen.

Turismen till Azorerna är fortfarande ganska obetydlig och man får definitivt vara i fred. Det flesta turister är äldre, men det kommer också barnfamiljer, uppskattningsvis ungefär 10-15 % av hela turistströmmen. Azorerna är en lugn destination och passar åt personer som uppskattar natur. Azorerna är inte för de nordbor som söker enbart sol men man kan få sol och t.o.m. bränna sig.

Sommaren är säkerligen den vackraste årstiden. Hortensiorna och många andra växter blommar då, temperaturerna är behagliga och det regnar minst. Alla som klagar om regn borde dock förstå att Azorerna inte kunde vara gröna utan tillräcklig regn.

De flesta hotellen finns i Ponta Delgada men natursevärdheterna är på annat håll. Man kan också bo landgårdar och hyra hus. Avstånden är korta, för ön São Miguel är endast ca 65 km lång och 15 km bred. Man kan hyra bil, taxi, åka med lokalbuss eller delta i bussutfärder, som researrangören och lokala företag organiserar.

För mera information ställ gärna frågor eller/och besök min hemsida.

Gott nytt år från Ponta Delgada.
Svara med citat

Gammal 2010-02-04, 10:12

travelwoman

Nykomling
travelwoman är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard Azorerna
Hej!

Till er som vill besöka Azorerna. En härligt grön ö, men inget för er som åker
för sol och bad. Det molnar på och kommer skurar dagligen. Men en lugn och
avkopplande semester kan man ha här, finns många varma källor som är
underbara. Mitt råd är att bo på hotellet som ligger i Terranostaparken då har
man tillgång till denna underbart mossiga park. Som det annars kostar inträde
att besöka. Här inne finns en stor varm källa som man kan bada i dygnet runt.
Superhärligt att bada i den när det är mörkt. Åk inte hit bara för att se valar
eller delefiner, är som ett lotteri har man tur ser man både valar och delefiner.
Det sämsta är att maten är väldigt smaklös och tråkig, även restaurangerna
är mycket tråkiga. Hit åker både äldre och yngre, många som åker på
bröllopsresa. Ha en skön och avkopplande resa.....
Svara med citat

Gammal 2010-02-06, 15:28

ofinlandes

Nykomling

Standard Naturresemål
Det kommer inte fram vilken tid av året Travelwoman besökte Azorerna. Ögruppen har fyra årstider av vilka sommaren är torrast. Den årliga nederbörden av Ponta Delgada är cirka 1000 mm. Motsvarande siffra för Göteborg är 760 mm. Regnskurar förekommer men sällan dagligen. Denna vinter har varit regnigare än normalt. São Miguel har mikroklimat som påverkas av altitud (Sete Cidades, Nordeste) eller/och vindar (nordkust). Sydkusten, där Ponta Delgada ligger, är mest skyddad.

Ögruppen har fina badstränder, som är betäckta a grå lavasand. De är visserligen små men välskötta och rena. Badsäsongen är från maj till september. Den årliga vattentemperaturen varierar mellan 16 och 24 C. Det är typiskt med växlande molnighet och soliga perioder. UV-indexen rör sig på sommaren mellan 5 och 10.

Den största sannolikheten att se valar är från våren till tidig höst. Sannolikheten att se delfiner är avsevärt högre, över 90 procent, påstår företagare.

Restaurangerna kan indelas i tre grupper: traditionella, moderna och snabbrestauranger. Alla dessa grupper finns representerade i Ponta Delgada. Traditionella restauranger serverar traditionell mat, rätter som alla känner igen. Deras kunder söker inte nya smakupplevelser utan vill ha mat som de alltid ätit. Salt och peppar är de vanligaste kryddorna. Ytterligare använder man koriander, persilja, vitlök och piri-pirisås (pikant). Till smaksättare kan även räknas vinättika och olivolja.

Furnas, som inläggaren berättar om, är ett samhälle med cirka 1400 invånare. Följaktligen är restaurangurvalet begränsat. Det flesta som besöker Furnas vill prova att äta Cozido das Furnas, en köttgryta, som sjuder i cirka sex timmar i en grop i den vulkaniska marken.

Azorerna är ett fridfullt naturresemål utan massturism.
Svara med citat

Gammal 2010-02-22, 07:46

Mvz

Nykomling
Mvz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Skicka ett meddelande via MSN till Mvz
Smile Azorerna!
Hejsan!
Var på Azorerna september 2009 med min far under 1 vecka.
Bodde i en liten stad som hette Capelas och ligger nästan mittemot Pontal Delgada på andra sidan ön. Vi åke på en sistaminuten resa för 2000 per person och fick en egen lägenhet med balkong på ett nybyggt hotel.

Denna ö är helt otrolig! Vi var där tyvärr när det nästan hade blommat över, men en del fanns fortfarande kvar och det räckte så det vart över. Ön i sig är en vulcan ö med mycket växtlighet på och väldigt trevligt folk! Brottsligheten är extremt låg och det finns inga giftiga ormar, spindlar eller andra mindre djur som ofta förekommer i exotisca resesmål så ni kan känna er säkra när ni går barfota eller om ni har barn med er!
Dock finns det väldigt få stränder på ön och dom stränderna som finns är vulcan stränder (Svart sand)
Priserna på ön är billiga för att vara på en ö mitt i havet som måste importera det mesta, men är absolut inte dyrare än hemma i Svergie. Detta beror förstårs på vart man äter, inne i Ponta Delgada kan en kaffe kosta upp till 3E på torget medans i Capelas brukade jag äta en hemgjorde hamburge tallrik för 2E.
Det är sant det dom flesta säger att mesta delen av personerna som kommer hit är äldre, men brukar även finnas ett antal yngre med.

Angående vad man kan göra på ön så är detta ett ofantligt ämmne som endast hindras av din egen fantasi!
Men dom guideade turarna är väldigt bra, men kostar en del dessvärre en ca 450-550kr per person för en hel dag. Om inte jag minns fel går det ca 4-5 olika turer per vecka om olika activiteter. Men om man hälldre vill hitta på nått på egen hand så går det minst lika bra, och ger förmodligen ett roligare och härligare minne!

Några förslag på vad man kan göra är att Tex hyra cyckel i Ponta Delgada och cyckla på upptäcktsfärd på ön, vilket jag gjorde när vi var där. Då vi cycklade från Capela till Ribera Grande och sedan upp i bergen mot vad vi trodde skulle vara ett varmt vattenfall man kunde bada i men det visade sig att vi hade tagit fel väg och hammnade istället i Caldeiras, en liten by med svavel källor som bubblade. Detta var förvisso rätt häftigt, men efter cycklat i 25*C sol i 2½ timme så hade man sett fram emot den där dushen!
Tillråka på allt så låsnade min en pedal på vägen ner så vi fick lov och gå hela vägen med med cyckeln eftersom mutterna hade försvunnit ner i en ravin. Med endast några liter kloster likör att dricka som vi hade köpt i på vägen lyckades vi iallfall tillslut ta oss tillbaka till hotelet. Kanske inte så vi hade tänkt oss dagen, men nu har man iallfall en historia om likören när man dricker den, då vet man att man har betalat den med mycket svett!

En annant äventyr vi ochså gjorde var att tidigt på morgonen ta bussen till Ponta Delgada och därifrån bussen mot Mosteiros och hoppade av längs vägen och hittade en väg upp mot Sete Citades och började vandra upp för berget. Den här gången hade vi iallfall ordentlig dricka med oss Vägen uppför var väldigt välskött och fin, och efter ett tag så fick man ochså väldigt fin utsikt medans man vandrade längt den grönskande vägen! Väl uppe på vulcan kanten så går det en vandringsled runt hela vulcanen uppdelad i 2 delar. Den ena börjar från det stället vi kom upp på från bilvägen, den andra börjat nere i Sete Cidades. Den första ettapen var väl en ca 1 mil eller så på tjock och fin skogsväg. Medans man gick på ryggkammen av vulcan kratern så kunde man ibland se en mindre stig som gick in i skogen vilken grönskar på vulcankraterns insidor, gick man in i den skogen vart det som en helt anna värd, det var som att gp från berg till rengstok på 2 sekunder för inne i skogen var det helt vindstilla och väldigt fuktigt och otroligt mycket gröngröndska! När man tillslut nåde slutat av vår först ettap, den kända platsen där man kan se dom båda sjöarna brevid varandra (Den ena är grön medans den andra är blå) så hade vi ochså turen att träffa på den guideade turen Solresor erbjuder en upp dit och eftersom dom hade några tomma stolar så fick vi skjus ner till Sete Cidades där den andra leden började.

Efter varsin välförtjänt öl så började vi på nytt uppstidnigen för vulcan kratern, men nu hade dimma rullat in över oss och vinden tilltagit. Så när vi tillslut var upp på kraten så var det ingen utsikt och starka vindar. Den andra ettapen var mindre njutsam pga av vädret som tilltog och eftersom vägen är "Nersjunken" i marken så såg vi tillochmed att delar hade nydligen (Några minuter innan) rasat in över vägen. Dessutom hade vi underskattat avståndet en del så det började skymma dessutom, men till slut dom vi fram till slutet av den andra ettapen och började våran resa ner mot Capelas som vi antoged att det skulle gå att gå till från vulcanen. När vi väl kom ner från vulcanen och ut på större vägar var det redan mörkt, men som tur var hade vi med oss pannlampor eftersom det inte skulle vart så smart att gå på vägar i bergen, på natten, i dimma som turist
Men med lite envishet och en hel del tur som kom vi iallfall fram till Capelas tillslut runt kl 22.00 ( Vi hade börjat vandra först runt 12.00 ) så du kunde man med gott samvete gå ner på den locala krogen (Moby Dick) och beställa in en hamburgetallrik med en "Grande Cerwezas"!

Hoppas att något av dom här äventyren ska insperera er att göra några egna!
Svara med citat

Gammal 2010-02-23, 01:34

ofinlandes

Nykomling

Standard Kaffe
Annars bra och inspirerande men 3 e för en kopp kaffe i Ponta Delgada? En espresso (café) kan du få t.o.m. för 0,5 e. Mjölkkaffe (meia de leite) kostar kring 1 e, capuccino något mera.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8