|
|

2006-02-23, 11:04
|
|
|
Swinoujscie tips
Hej!
Finns det någon här som har varit i Swinoujscie i Polen och har några bra tips att ge mig?
Vi ska åka dit på en kort semester i sommar. Vill gärna ha tips på bra shopping, matställen, andra ställen i närheten som man kan besöka osv.
Vi är där i 3 dagar 8)
Tack på förhand!
|
|
|

2006-02-23, 11:35
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Jag har aldrig varit i Swioujscie men jag vet att det inte är nån riktig turiststad. Jag skulle rekommendera dig att åka längs med kusten österut där det finns mycket fina städer och stränder. T.ex. finns det en stad som heter Miedzyzdroje (hehe... nästan lika kul att uttala som Swinoujscie  )dit många av polens kändisar och rika brukar resa och tillbringa sin semetser. Ett mycket fint ställe. Priserna kanske inte är så låga som i polen annars men det har som sagt att göra med vilka som reser dit. Stadens officella hemsida finns på adressen http://www.miedzyzdroje.pl/
Bilder från alla årets årstider finns här http://www.miedzyzdroje.pl/menu/26.dhtml
|
|
|

2006-02-25, 09:41
|
|
|
swinoujsie
Hej
Jag skall själv dit nu till våren. Hör hört mig för om staden, den har rustats upp otroligt mycket. Den kan jämföras med underbara Helsingör i Danmark, mysig,gemytlig,vänlig osv....
Trevlig resa, för det skall jag ha.
Palle kuling
|
|
|

2006-03-13, 14:21
|
|
|
Tack!
Tack för era tips. Ska nog kolla upp närliggande städer, men ev även tyskland.
Välkomnar fler tips om både Polen runt just Swinousjie och Tyskland.
Tack på förhand!
|
|
|

2006-03-13, 16:35
|
|
|
Micke och Palle
Micke. Du får gärna berätta mer om du har fler tips: prisläge, sevärdheter åt andra hållet (tyskland), är Berlin värt att åka till (ligger ju ca 220km därifrån) mm.
Palle: berätta gärna när du har varit där om du tyckte att det var bra mm.
Trevlig resa!
|
|
|

2006-03-13, 19:20
|
|
Jag har tyvärr aldrig varit längs med tyska kusten eller i berlin så jag kan inte ge dig några tips där.
|
|
|

2006-03-15, 08:23
|
Reg.datum: mar 2006
Rykte: 0
|
swinouscie
Jag har hört om Swinouscie att det är en ganska trist stad, inge speciellt. Då rekommenderar jag verkligen Gdansk bättre. Dock har jag själv aldirg varit i Swinouscie och jag vet itne ens om jag stavar det rätt
Trevlig resa
|
|
|

2006-05-21, 13:58
|
|
|
Re: swinouscie
Citat:
|
Ursprungligen postat av ewamic
Jag har hört om Swinouscie att det är en ganska trist stad, inge speciellt. Då rekommenderar jag verkligen Gdansk bättre. Dock har jag själv aldirg varit i Swinouscie och jag vet itne ens om jag stavar det rätt
Trevlig resa 
|
Hej
Skall åka till Swinoujscie på Torsdag och stanna i 4 dagar. ren nöjes/shoppingresa. Har hört att priserna i Szczecin är betydligt lägre. Är det någon som har tips på hur man lättast tar sig mellan dessa städer?
Ann
|
|
|

2006-05-21, 14:02
|
|
Det går tåg (tidtabell på http://bahn.hafas.de ) eller så går det säkert bussar.
|
|
|

2007-02-11, 01:43
|
|
|
Det bästa semesteralternativet, särskillt för en weekend resa på sommaren, några fördelar: den finaste stranden i Polen, nära till Szczecin 10mil, det går snabbussar dit, Swinoujscie ligger på 44 öar, stor nationalpark i närheten, dagsutflykter med båt till Tyskland, det går även att cykla till Ahlbeck,
för kvinnor ett paradis... :-D alla möjliga kurer...inpackningar,massage,vattenpiska !
gyttjebad,mm
varje morgon kan man hitta bärnsten på stranden...
en nudiststrand finnes oxå :-D
|
|
|

2007-05-10, 21:36
|
|
|
Re: Swinoujscie tips
Citat:
|
Ursprungligen postat av HMPR
Hej!
Finns det någon här som har varit i Swinoujscie i Polen och har några bra tips att ge mig?
Vi ska åka dit på en kort semester i sommar. Vill gärna ha tips på bra shopping, matställen, andra ställen i närheten som man kan besöka osv.
Vi är där i 3 dagar 8)
Tack på förhand!
|
Hej kommer precis från en helg i Swinoujscie en mycket trevlig stad! Men stanna längre än 4 dar det skall jag göra nästa gång,båtresan tar för lång tid.Vi bodde på hotel Albatros ett trevligt svenskägt hotell mycket lyhört så ta med öronproppar men det låg precis brevid strandpromenaden så ett kanonläge.Det finns mycket att handla o billigt att äta o dricka.Matställen ligger utmed hela strandpromenaden så det är bara att välja.Stranden är helt fantastisk med så finkorning sand som vi ej sett någon annan stans.Marknaden skall man besöka den är kilometer lång.Ha en bra semester/ AJ
|
|
|

2007-07-04, 14:09
|
|
|
Swinoujscie
Hej,
Jag har varit i Swinoujscie många gånger. Det är en riktigt semester stad med rikt nöjes coh kulturliv. Festivaler avlöserr varandra, restauranger finns många coh diskotek fins i alla smaker. Stranden är bred och lång med underbar vitt sand. Vill man ha folk runt omkring sig så ska man välja Swinoujscie. Det finns också bra shopping med alla de senaste märkena. Till skilnad från övriga landet är det också biligare att leva i Swinoujscie pga av att stade ligger på en ö. Jag rekommenderar denna lilla staden varmt.
|
|
|

2007-07-11, 03:13
|
|
|
Re: Swinoujscie
Citat:
|
Ursprungligen postat av Jolanta
Hej,
Jag har varit i Swinoujscie många gånger. Det är en riktigt semester stad med rikt nöjes coh kulturliv. Festivaler avlöserr varandra, restauranger finns många coh diskotek fins i alla smaker. Stranden är bred och lång med underbar vitt sand. Vill man ha folk runt omkring sig så ska man välja Swinoujscie. Det finns också bra shopping med alla de senaste märkena. Till skilnad från övriga landet är det också biligare att leva i Swinoujscie pga av att stade ligger på en ö. Jag rekommenderar denna lilla staden varmt.
|
--------------------------------------
Rätt, Johanna!
Jag älskar Swinoujscie, bättre strand får man leta länge efter... Och den underbara, livliga och folkfyllda Promenaden längs havet - åk bara dit!
Det finns många dolda sevärdheter i stadens omgivning också. Visenter, de europeiska bisonoxarna finns också att beskåda). Desas stora, mäktiga visentoxar, tillsammans med en del andra vilda djur finns bara där (nära Miedzyzdroje). Visserligen är djuren under kontroll, men ändå...
En gammal militär fort är värd att se, kolla där! Och för de som kan det polska språket är det mycket kulturliv att uppleva i Swinoujscie (bl.a. "Fama" festivalen varje sommar).
Utöver detta kommer dit regelbundet kända kabaréer och diverse artister från hela landet som uppträder på somrarna. Mycket beachvolleyboll som man spelar på den enorma stranden och officiella beachvolleytävlingar spelas där också. En gång, var jag där med min lille son (han var då 10 år bara) spelade vi i en rolig beachvolley-tävling "förälder + barn" på varje planhalva.
Mycket mat (bl.a. god & färsk fisk) att välja på finns också där och det polska ölet är underbart och billigt! De har även mycket bra belägen campingplats (nära havet). Det som bara behövs - är det fina, säkra vädret, men detta bekymmer har vi också här i Sverige...
Jag ska ta mig dit snart! Sommarhälsningar!
michael.tomaszek@gmail.com (om någon vill ha mera info)
|
|
|

2007-07-30, 14:12
|
|
|
Swinoujscie som resmål
Hej,
Att åka dit är toppen. Kom hem därifrån igår söndag. Vi har varit där i två veckor. Det finns allt. Inte alls trist som någon skrev. Tvärtom, väldigt kul. Vill man sola och bada går det alldeles utmärkt på en av de vackraste stränder som finns enlig mig. Härligt vatten, ja..det är Östersjön som är underskattad. Långgrunt och toppen för barnen. Sanden på stranden är vit som mjöl. Hur vackert som helst. Lika stämning som stranden vid medelhavet. Säljs glass, kokta majskolvar, öl mm. Dessutom finns den vackra PROMENADA som är ett promenadstråk med musikanter, försäljning, små tavernor med otroligt billig öl mm. Disco finns för den som vill parta. Billigt. Vi var fyra stycken som gick in och det kostade bara runt 60-70 kr för oss allihopa. Som sagt en härlig stad om man vill komma undan med ganska billigt leverne. Och ändå få allt man kan få vid Medelhavet. Man ska även passa på att äta där polackerna själva går och äter. Man får en soppa som förrätt och sen mat för en billig peng. Ca 120 kr för fyra personer. Och mätt det blir man.
Nä gott folk. Få upp ögonen för detta härliga land.
Har sett Polen på ett annat sätt nu när jag lever med en polack. Det är både vackert och historiskt intressant.
Hälsningar Camilla
|
|
|

2007-08-04, 12:15
|
|
|
Hej... ska åka till Swinouschjie med några kompisar o min 12 åriga dotter plus en 13 årig tjej. Finns det ngt för dom att göra där...?
Sussi
|
|
|

2008-01-26, 11:43
|
|
|
tro mej!
jag har bott i polen hela livet nästan och det e underbart stränder e jätte fina och man kan gå promenad i typ 1-2km xD
|
|
|

2008-02-27, 21:20
|
|
|
håller med till 100 %
Polen och framför allt swinoujscie är det bästa stället att resa till i europa om man inte vill göra av med för mycket pengar...... fin fina stränder... billiga marknader..... billlig öl... god mat.... trevligt nattliv... om man vill göra ett klipp eller 2 så ska man leta upp de lite mindre marknaderna inne i stan.... hälften så dyrt jämfört med den stora fina marknaden som finns vid tyska gränsen.... och om du ska ta en taxi där.. kolla noga och fråga va de kostar innan du går in i bilen.... de inhemska taxi'arna är skitbilliga ... välj framför allt radio taxi och hallo taxi..... undvik de tyska taxi'arna som snurrar där... de vill ha betalt i euro.... mycket euro också..... lycka till!
|
|
|

2010-09-28, 20:55
|
Reg.datum: sep 2010
Rykte: 0
|
ja men kan non svara på min fråga! :P
jo att jag är en 10 årig tjej som ska åka till polen swinoujscie! och vill ha mer tips än vad jag har läst , snälla svara! är det värkligen biligt, säg ett exp på vad ett par byxor kostar då1? snälla vill gärna ha svar för jag trode att jag skulle ha tråkigt i polen ,m men det vet jag ju inte än!!!!!
mvh: alicia<3 snälla svara!
|
|
|

2010-10-08, 13:50
|
|
|
Unity Line
Hej!
Läste just ditt inlägg och vill tipsa dig och dina läsare om att Unity Line just nu har kryssningserbjudanden med hotellnatt i Polen. Stränderna vid polska städer som Kołobrzeg, Dźwirzyn, Międzyzdroje, Świnoujście är verkligen värt ett besök på sommaren.
Läs mer om Unity Lines hotellpaket här:
Hotellpaket - Unity Line
Likea Unity Line på Facebook för att få chansen att vinna en
kryssning till Polen: Tävla och vinn en kryssning med Unity Line | Facebook
Vänligen/
Jonathan, Unity Line
|
|
 |
|
 |
|