Citat:
|
Ursprungligen postat av Anonymous
Jag och mina två barn sitter redan nu och funderar på en treveckors rundresa i Polen till sommaren. Hittar dock inget färdigt paket som passar oss. Undrar lite om man vågar ta färjan ner och sen lita på att det går att hitta tåg/buss och boende på plats. Var och hur hittar vi tågpriser? //Annika
|
Varför inte ta Flyget? Du har både Wizzair och Ryanair som flyger för en mycket billig slant till Polen, Flygbuss från tex Gdansk flygplats till centrum kostar 4 sloty/ pers, ca 10 kr. Flyger du till krakow med dessa lågprisbolag så får du räkna med en 1 timmes snabbkörandes minibuss för rättså högt pris för att ta dig till centrum. skulle du ta tåget Gdansk - Krakow så tar tåget ca 8 timmar fast det är bara ca 70 mil emellan.
Om du åker till 3 miasto(Gdansk,sopot,Gdynia) området så tycker jag att du ska ta dig till Sopot, Det är en mycket fin sommar stad, som Gotland fast mycket billigare. Hotel kan vara lite dyrt i Polen,fast de når inte upp till de svenska priserna, Boka gärna nån hotellnatt över nätet så att du har ett hotell att komma till när du har anlänt till Polen, Sök på Google efter lämpliga sidor.
Ca 5 mil från Gdansk så har du Marlbork, En medeltida borg som är mycket sevärd, Ta gärna en guide så får ni ännu större utbyte av besöket.
Gamla stan i Gdansk är mycket fin. Och om du ska handla lite saker, sök dig då utanför staden där du hittar allt mycket billigare.
I Krakow har ni slottet, gamla stan och saltgruvan som man ej får missa, På hotellen finns det engelsktalande personal, Lite svårare på bussar.tåg och affärer. Dock ej i storstäderna.
Tågen i Polen är ej som de svenska. Tågen är mera som de var på 70 talet i Sverige, Spola på toaletten och du ser rälsen,

) Men tåg är ett billigt färdsätt, Ta första klass. Säkrare där enl alla mina polska vänner. Du hittar tågtider och priser på.
http://www.pkp.pl/english/index.php
Och när tågen är som på 70 talet, räkna med mycket längre restider,
På stationerna kan det vara lite problematiskt pga språket och skyltar på Polska,men man får fråga sig fram.peka och le.
Men jag rekommenderar alla att åka till detta trevliga land med mycket hjälpsamma personer, Billigt att äta och må bra,,
Åker faktist nu om 1 timme igen till polen , min 15 gång
Hoppas att detta kunde vara till nån hjälp..
MVH Hasse