ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-02-04, 11:54

Standard Sommar i Polen
Jag och mina två barn sitter redan nu och funderar på en treveckors rundresa i Polen till sommaren. Hittar dock inget färdigt paket som passar oss. Undrar lite om man vågar ta färjan ner och sen lita på att det går att hitta tåg/buss och boende på plats. Var och hur hittar vi tågpriser? //Annika
Svara med citat

Gammal 2006-02-06, 14:02

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Var i polen vill ni åka? Vad vill ni se och göra?

Tidtabell för polska tåg finns på http://bahn.hafas.de Priser är det värre med att hitta på nätet men generellt sett kostar det ca 20-50 kr/100km beroende på klass och tågtyp.

Busstidtabeller kan vara svårt att hitta på nätet men det är nästan aldrig nått problem att komma med på en buss.
Svara med citat

Gammal 2006-02-06, 22:16

rebecca_

Medlem
rebecca_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 0

Standard Re: Sommar i Polen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Jag och mina två barn sitter redan nu och funderar på en treveckors rundresa i Polen till sommaren. Hittar dock inget färdigt paket som passar oss. Undrar lite om man vågar ta färjan ner och sen lita på att det går att hitta tåg/buss och boende på plats. Var och hur hittar vi tågpriser? //Annika

Ja färjan kan ju vara ett trevligt sätt att börja en semester på annars ska ju tex Ryan Air snart börja med flygningar till Gdansk.
Svara med citat

Gammal 2006-02-07, 19:56

Anni

Nykomling
Anni är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Vi vet kanske inte riktigt vad vi egentligen vill se och göra. Hade lite dålig koll på Polen. Har dock läst på lite och inser att det finns en hel del att göra. Skulle vilja tillbringa ca tre veckor där mitt i sommaren. Har läst om något som heter Polrail pass, en typ av tågkort i Polen. Hade varit kul att kanske inte ha bokat upp sig på en eller ett par platser utan kunna åka runt lite överallt. Problemet är då boendet, måste man boka om man reser under högsäsongen eller vågar man chansa på att det alltid finns något ledigt? Vi kan tänka oss att bo både på camping och vandrarhem. Hur är det med språket? Måste vi ta en snabbkurs i polska eller klarar vi oss med engelska?
Svara med citat

Gammal 2006-02-07, 20:11

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Det stämmer att det finns tågluffarkort i polen. Men jag tror att man måste betala tillägg på vissa snabbtåg, men visst är det ett bra alternativ.

Vad gäller billigt boende så ska det normalt sett inte vara problem, framförallt i turistorter finns det alltid gott om folk som vill tjäna en hacka och hyr ut sina lägenheter, rum, stugor, tältplatser mm. Problemet kan vara språket. Generellt sett är det inte så många som pratar engelska, främst unga i storstäder pratar lite engelska. Ju äldre människor och ju längre ut på landet man kommer dessuto sämre blir det med engelskan. Ofta kan tyska fungera bättre än engelska. Man kan räkna med att betala ca 50-200 kr/natt per rum.

I bergen finns det ganska mycket vandrarhem som håller en mycket hög servicenivå. Man brukar kunna erbjuda ett antal sängplatser och när det blir fullt öppnar man upp matsalen eller nått annat rum där man får sova på madrass i sovsäck. En av mina bästa semestrar tillbringade jag i bieszczady bergen i sydöstra polen och kan rekommendera det varmt.

Hör av dig om du har fler frågor.
Svara med citat

Gammal 2006-02-07, 20:38

Anni

Nykomling
Anni är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Hittade lite mer info om tågen, verkar som om det finns en hel del olika pass man kan lösa. Häpnar över priserna, kan det verkligen vara så billigt att åka tåg?? Jämför med SJ:s priser. Hittade en sida, http://www.polrail.com/pkptrav.html. Den tog upp en del, men verkar vara gjord av en privatperson. Återkommer när jag har smällt den nya infon.
Svara med citat

Gammal 2006-02-08, 05:38

rebecca_

Medlem
rebecca_ är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Anni

Vi vet kanske inte riktigt vad vi egentligen vill se och göra. Hade lite dålig koll på Polen. Har dock läst på lite och inser att det finns en hel del att göra. Skulle vilja tillbringa ca tre veckor där mitt i sommaren. Har läst om något som heter Polrail pass, en typ av tågkort i Polen. Hade varit kul att kanske inte ha bokat upp sig på en eller ett par platser utan kunna åka runt lite överallt. Problemet är då boendet, måste man boka om man reser under högsäsongen eller vågar man chansa på att det alltid finns något ledigt? Vi kan tänka oss att bo både på camping och vandrarhem. Hur är det med språket? Måste vi ta en snabbkurs i polska eller klarar vi oss med engelska?
Hej jag känner 1 som var på en jobbresa till Polen en gång och han sa att människorna var vänliga och så men det var många som inte behärskade engelska särskilt bra.
Kanske räcker det med en parlör?
Svara med citat

Gammal 2006-03-15, 08:56

ewamic

Globetrotter
ewamic är inte uppkopplad
ewamics avatar

Reg.datum: mar 2006

Standard runtur
du kan lungt ta färjan ner och sedan leka med tåg och buss. Platser finns! Ett tips är (som på så många andra ställen i världen) att köpa maten i vanliga närbutiker, inte turistshoppar, men dne är ändå otroligt billig! Tåg däremot är inte lika billigt. Liksom i sverige..
Bra idé at göra en rundresa, det kanska mans ka prova på själv någon gång
Svara med citat

Gammal 2006-03-16, 12:02

Standard Re: Sommar i Polen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Varför inte ta Flyget? Du har både Wizzair och Ryanair som flyger för en mycket billig slant till Polen, Flygbuss från tex Gdansk flygplats till centrum kostar 4 sloty/ pers, ca 10 kr. Flyger du till krakow med dessa lågprisbolag så får du räkna med en 1 timmes snabbkörandes minibuss för rättså högt pris för att ta dig till centrum. skulle du ta tåget Gdansk - Krakow så tar tåget ca 8 timmar fast det är bara ca 70 mil emellan.

Om du åker till 3 miasto(Gdansk,sopot,Gdynia) området så tycker jag att du ska ta dig till Sopot, Det är en mycket fin sommar stad, som Gotland fast mycket billigare. Hotel kan vara lite dyrt i Polen,fast de når inte upp till de svenska priserna, Boka gärna nån hotellnatt över nätet så att du har ett hotell att komma till när du har anlänt till Polen, Sök på Google efter lämpliga sidor.
Ca 5 mil från Gdansk så har du Marlbork, En medeltida borg som är mycket sevärd, Ta gärna en guide så får ni ännu större utbyte av besöket.
Gamla stan i Gdansk är mycket fin. Och om du ska handla lite saker, sök dig då utanför staden där du hittar allt mycket billigare.

I Krakow har ni slottet, gamla stan och saltgruvan som man ej får missa, På hotellen finns det engelsktalande personal, Lite svårare på bussar.tåg och affärer. Dock ej i storstäderna.

Tågen i Polen är ej som de svenska. Tågen är mera som de var på 70 talet i Sverige, Spola på toaletten och du ser rälsen, ) Men tåg är ett billigt färdsätt, Ta första klass. Säkrare där enl alla mina polska vänner. Du hittar tågtider och priser på. http://www.pkp.pl/english/index.php
Och när tågen är som på 70 talet, räkna med mycket längre restider,
På stationerna kan det vara lite problematiskt pga språket och skyltar på Polska,men man får fråga sig fram.peka och le.
Men jag rekommenderar alla att åka till detta trevliga land med mycket hjälpsamma personer, Billigt att äta och må bra,,
Åker faktist nu om 1 timme igen till polen , min 15 gång

Hoppas att detta kunde vara till nån hjälp..
MVH Hasse
Svara med citat

Gammal 2006-07-03, 11:55

Jonas

Standard
Själv tog jag och mina kompisar färjan över till Gdansk. En rostig gammal sliten båt där säkerhetsvakten tjoade "Disco! Disco!" till oss flera gånger. Vi gick aldrig på något disco... Stopp i avloppen var det bland toaletterna också. Halv decimeter djupt vatten där... Tog 23h över.

Vi hade ett interrail-kort vilket gjorde att vi kunde hade rätt att åka tåg i andra klass men inte hade rätt till sittplats. Detta fick man boka separat vilket vi aldrig gjorde under hela vår tågluff i Östeuropa. Oftast fick man plats nånstans ändå och jag tror det bara var på någon resa som vi fick sitta ute i gången hela tiden. Vilda polska värnpliktiga som drack enorma mängder och pissade överallt förutom på toaletten dessutom.

Vi åkte båda riktigt fräsiga tåg i klass med x2000 och lokala tåg där folk hoppade på i farten. Slapp det själva men hörde folk som också tågluffade som hade råkat ut för konduktörer som krävde pengar för en för stor väska eller för många väskor osv. Kunde tydligen vara endel stölder något som vi också klarade oss ifrån.

Finns fö mängder med sköna vandrarhem. De bästa är youth hostels drivna av ungdomar. De värsta tycker jag var de som var med i den hära internationella vandrarhemsföreningen.... sura tanter och gubbar, trasigt och snålt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8