ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-01-17, 16:09

Globetrotter

Standard Billiga resor till Polen?
Jag funderar på en snabbresa till Polen nästa månad.
Exakt var spelar inte så stor roll, jag har aldrig varit där.
Warsawa eller Gdynja-Gdansk..

Ska jag flyga ner? (det är jag och tjejen) eller är det båt som gäller??
Svara med citat

Gammal 2006-01-20, 16:39

alicia

Standard Polen
Jag kommer från Polen)) De viktigaste och vackraste sakerna hittar man i Warszawa och Krakow jak kommer från gdynia, så jag rekommenderar också den staden, Sopot och Gdansk, men de är finare på sommaren.
Du kan flyga till Polen med billig flygplan Wizzair som flyger från Stockholm Skavsta, eller du kan åka med fjärren från Nynäshamn, eller Ystad.

Trevlig resa,
Alicja
Svara med citat

Gammal 2006-01-20, 17:57

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Vilket sammanträffande, jag är också från Gdynia

Jag skulle rekommendera trestaden, d.v.s. Gdynia, Gdansk, Sopot och kustområderna runt omkring. I gdynia kan du shoppa, i sopot kan du festa och i gdansk kan du titta på gamla stan. Kommer du på sommaren finns det mycket fina stränder och mysiga småstäder i området som t.ex. krynica morska, wladyslawowo, leba där du hittar dom vandrande sanddynorna och den långa udden Hel som sticker ut i havet norr om gdanskbukten. Överallt hittar du fina sandstränder och fina rekreationsmöjligheter. Till trestaden tar man sig enklast med färja från Nynäshamn eller från Karlskrona, eller flyg från Skavsta.

Annars skulle jag rekommendera staden Krakow i södra polen. Mycket fin stad som är värd att besöka. I närheten av Krakow hittar man även saltgruvan i Wieliczka som återfinns på UNESCOs världsarvslista samt koncentrationslägret auschwitz / birkenau. En bit söder om Krakow hittar man dom fina tatra bergen och OS staden Zakopane som är värd ett besök året om. Till Krakow tar man sig enklast med flyg till Katowice och därefter buss.

Warszawa kan man besöka med det finns inget riktigt sevärt. En huvudstad i mängden skulle jag vilja påstå. Sedan finns det massa andra områden i Polen som är värda ett besök men dom flesta börjar nog i sitt polenbesök i trestaden eller krakow.
Svara med citat

Gammal 2006-01-26, 19:17

Standard
Ta dej till Zakopane om du vill få en oförglömlig upplevelse!!
Svara med citat

Gammal 2006-02-08, 15:25

jake

Medlem
jake är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 0

Standard
jag rekomenderar båt.
Svara med citat

Gammal 2006-02-21, 02:15

Samuel

Medlem
Samuel är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Varför inte flyga ner till krakow sen ta tåget till Gdansk/Gdynia/Sopot för att sen ta färjan hem... enkelbiljetter blir knappast dyrare nuförtiden... Och du får se en hel del och kanske uppleva det riktiga Polen genom tågfönstret...

Även jag har lite polskt blod i mig, dock Lodz/Warszawa :-D

Gammal 2006-02-25, 15:19

Mats

Standard
Du kan åka båt från Karlskrona till Gdynia med Stena Line eller från Ystad till Swinoujscie med Polferies eller Unity Line, men det är mckt billigare å flyga med Wizz Air från Skavsta till t.ex Gdansk, Warszawa eller Katowice som ligger i södra Polen, nära till Krakow, Wroclaw, Auschwitz, Krynica å Zakopane...
Svara med citat

Gammal 2006-03-02, 14:48

jessica_

Standard Polen
Jag tänkte åka till Polen i april.
Tar färjan (med bil) till Gdansk.
Någon som vet vilken färjebolag som är billigast?

Tänkte åka ner till Auschwitz.
Hur långt är det från Gdansk?

Vart ska jag mera åka?
Jag har inte bra koll alls på Polen.
Hoppas någon annan har det.

Tack.
Svara med citat

Gammal 2006-03-03, 09:24

Mats

Standard
Det är tyvär ganska lång väg från Gdansk till Auschwitz och vägen är inte bra. Du ska åka vägen nummer 1 /E18 till Katowice, och därifrån med motorvägen A4 (avgift) till staden Oswiecim. Läger Auschwitz ligger strax utanför. Om du är i Auschwitz kan du också besöka staden Krakow, saltgruvan i Wieliczka, vackra Tatra Bergen med staden Zakopane, och Krynica.
Svara med citat

Gammal 2006-03-03, 09:49

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Väg nummer 1 i Polen är INGEN rolig körning och inget jag rekommenderar. Medelhastigheten blir ca 60 km/h och man får räkna med att se en olycka var 200-300 km.
Svara med citat

Gammal 2006-03-05, 10:14

jessica_

Standard
Okej det är ju värt att tänka på.
Men det borde väl finnas mindre vägar?
Jag behöver inte åka raka vägen.

Och vad finns det för färjor?
Jag pratade just med Stenaline och de
var så otrevliga att jag hellre simmar
än åker med dem.
Jag vill helst inte åka till Nynäshamn.
Det är åt fel håll men jag vill ändå komma
till Gdansk eller Gdynia.
Vad jobbigt det blev.
Svara med citat

Gammal 2006-03-05, 10:14

mats_

Standard
Då måste du ta färjan från Ystad till Swinoujscie (Polferies eller Unity Line)
Annan väg som jag själv rekomenderar är via Tyskland, alså färjan från Trelleborg till Rostock, sent via Berliner Ring å sen direkt på motorvägen E75 eller nåt sånt, som sedan, nör du åker in i Polen byter namn till A4... Avsnittet mellan Katowice å Krakow kräver avgift på ca 20 kronor
Svara med citat

Gammal 2006-03-10, 10:51

ewamic

Globetrotter
ewamic är inte uppkopplad
ewamics avatar

Reg.datum: mar 2006

Standard
Definitivt flyga! det är många gånger billigare. båten kostar ca 1000 kr/pers t/r. Flyg kostar ca 400/pers t/r

kolla ex. ryanair, jag har själv beställt min biljett där
Svara med citat

Gammal 2006-03-10, 14:52

Mats

Nykomling
Mats är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Standard
Själv flyger jag oftast med Wizz Air från Skavsta till Katowice (men de flyger också till Warszawa och Gdansk), eller med Sky Europe från Köpenhamn till Warszawa.
Svara med citat

Gammal 2006-07-05, 21:14

Standard polen
Jag tänkte åka till Polen om någon vecka, framförallt för att se krakow och självklart auschwitz... Någon som vet hur man tar sig dit på billigaste sättet från Göteborg/Borås?? något billigt flygbolag eller båt?? Tacksam för svar=)
/Pernilla
Svara med citat

Gammal 2006-07-18, 00:06

LoveWladyslawowo

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av mats_

Då måste du ta färjan från Ystad till Swinoujscie (Polferies eller Unity Line)
Annan väg som jag själv rekomenderar är via Tyskland, alså färjan från Trelleborg till Rostock, sent via Berliner Ring å sen direkt på motorvägen E75 eller nåt sånt, som sedan, nör du åker in i Polen byter namn till A4... Avsnittet mellan Katowice å Krakow kräver avgift på ca 20 kronor
Jag tog Unity Line från Ystad för ca 2veckor sedan (var i Wladyslawowo i 8dagar det var det var FÖR roligt
Svara med citat

Gammal 2006-07-22, 09:29

Standard
För er som vill flyga från stockholmsområdet så startar norwegian flygningar från Arlanda till Warsawa, Krakow och Wroclaw i mitten av september.

Kolla funktionen "Lavpriskalender" för tillgänglighet och bästa pris! http://www.norwegian.no/
Svara med citat

Gammal 2007-02-12, 01:51

Samuel

Medlem
Samuel är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Citat:
Någon som vet hur man tar sig dit på billigaste sättet från Göteborg/Borås?? något billigt flygbolag eller båt?? Tacksam för svar=)
det borde finnas lågprisflyg även i närheten av Göteborg, kolla Ryan Air , Wizz Air , Norwegian Air och SAS (kan ju faktiskt vara överkomligt ibland) båt, vet jag inte, då blir det nog Ystad eller Karlskrona (karlskrona-gdynia) eller så kanske det finns en lösning med båt via Danmark ??

Gammal 2007-02-12, 01:55

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Den enda polenförbindelsen som finns från Göteborg är Wizzair till Warszawa.

Från Malmö kan man flyga Wizzair till Gdansk, Warszawa och Katowice.

Från Oslo kan man flyga Wizzair till Warszawa eller Katowice eller Norwegian till Gdansk eller Warszawa eller Krakow.

Från Köpenhamn har SAS direktflyg till fler polska storstäder.
Svara med citat

Gammal 2007-08-11, 23:55

resa

Standard till polen
hej jag tänker resa till polen med bil.
non som vet vad kostar det t/r med båt frpn nynäshamn till gdansk
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8