ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-02, 19:17

EvaEsp

Standard Resehjälp Krakow (2vuxna+4barn)
Vi är en familj på 2 vuxna och 4 barn som tänkte åka ner till Krakow. Möjligen en vecka där och typ en vecka i Zakopane (eller annat ställe).
Behöver tips på billigt boende. Finns 100 boendesajter, och jag blir helt snurrig.Det är svårt att hitta eftersom vi är en stor familj. (Och vissa är snuskigt dyra!) Dessutom är nästan alla turistsidor i Polen på polska. Skulle gärna på vägen ner och hem, stanna till och bo på någon agrocultura.
Hur man lättast tar sig dit (Vi bor i Malmö).
Se & göra & vad man absolut INTE får missa
Alla andra tips!!
Svara med citat

Gammal 2012-02-07, 12:36

Gäst

Standard förslag
Hej,

Jag rekommenderar att besöka http://www.cracow.travel/for-tourists/accommodation där finns bra organiserat boendeförslag i Krakow. Lätt att välja mellan - hotell, apartments och B&B hostels samt shelters och mm.

Annars kan du be om hjälp Polska Statens Turistbyrå - de gärna skickar kostnadsfria broschyrer med posten till ditt hem adress. Du kan hitta lite tips om Krakow på deras hemsidan: www.polen.travel/sv/

Lycka till,

mvh

dmc
Svara med citat

Gammal 2012-03-09, 12:22

Gammal 2012-03-09, 17:36

Gäst

Standard
Jag har bott på hotel wyspianski många gånger. Hotel Kraków - apartamenty, sale konferencyjne, noclegi w centrum Krakowa. Hotel WyspiaÅ„ski - zapraszamy!

billigt och superbra läge, nära till allt i krakow. Boka via ngn svensk sida som resfeber. Kolla runt lite för priserna skiljer sig väldigt mycket mellan olika sidor.

Ska själv börja kolla hotell och boenden i zakopane, ska dit i sommar. Kan återkomma med info om hotell.

Vad du än gör när du är i krakow, ÅK INTE med dessa turistgrejer, alltså turistturer som bokas via olika tourist-tours. För dom är extremt dyra!!!! De finns överallt i stan. Jag kollade upp hur mycket de tar i betalt för att åka till auchwitz, och det skulle gå på ca 100-200 zl. Det är 200-500 kr per person!!!!! Nej, jag tog mig till centralstationen som ligger 5 min gångavstånd från hotell wyspianski, frågade vilken buss och vilka tider den går till auschwitz, fick reda på det direkt, bussen kostade 8 zl, som är ca 18 kr. Så 40 kr istället för 200-500 kr. Sen måste man betala inträde i auchwitz som är 40 zl = 90 kr.
Svara med citat

Gammal 2012-03-09, 17:40

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Som sagt, jag skulle inte boka och åka via turistgrejerna. Utan ta mig till platserna på egen hand. För man åker ändå med personerna som bokat via turistkontor. Bara att de personer betalar 20 gånger mer för samma grej.

Gå till centralstationen, fråga vilken buss som går till auschwitz och saltgruvan, fråga om tidtabell, pris, och åk dit på egen hand. Man åker fortf med samma personer som betalar 500 kr för bussbiljetten istället för 20 kr.

Jag vet för att jag kan flytande polska.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8