ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-05-21, 11:57

makaron

Nykomling
makaron är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Rykte: 0

Question Vägavgift
Hej!

Tänkte åka genom Polen i sommar ”Gdansk till Krakow” och funderar på hur det fungerar med vägavgiften/vägtullen? Har letat ganska mycket på nätet men inte fått en klar bild av hur det fungerar. Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig hur det exakt fungerar?

Tack på förhand. /M
Svara med citat

Gammal 2011-05-21, 12:53

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
E75 eller Riksväg 1 (Autostrada A1) som den heter på polska håller på att byggas om från en vanlig landsväg till motorväg. Arbetet ska vara i stort sett klart om 1 år när EM i fotboll börjar. Än så länge har bara korta sträckor tagits i bruk och det är bara den första sträckan från Gdansk (ringleden/obwodnica) ner till Swiecie (ca 9 mil) som kostar pengar.

Man får en biljett i början, som man visar upp när man kör av och betalar (ca 15 PLN har jag för mig). Jag har bara betalat med polska kontanter men enligt motorvägens hemsida kan man betala med PLN, EUR, USD och kort.

Autostrada A1 Amber One
http://en.wikipedia.org/wiki/A1_autostrada_(Poland)

Räkna med en medelhastighet på ca 70 km/h på sträckor som inte är motorväg. Att åka genom staden Lodz kan ta ca 1 timme, eller mer i rusningstrafik.
Svara med citat

Gammal 2011-05-21, 14:08

makaron

Nykomling

Standard
Tack för det snabba svaret!

Du skriver att man får en biljett i början, har de en tull där man ”måste” stanna för att komma in på A1:an eller kan man lyckas med bedriften att köra förbi utan att betala? Samma när man skall av? Har läst att det kan bli dyrt om man inte har sin biljett, vill därför försäkra mig ordentligt om att jag vet hur det går till :-)

Hmm, medelhastighet på 70km/h, båten går i land 13:00 sen tar det väl en stund att ta sig av båten också. Ska nog vara glad om vi kommer fram innan ett på natten. Vilken dag hahaha :-)
Svara med citat

Gammal 2011-05-21, 14:13

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Det är en klassisk vägtull med bommar. Bommen åker inte upp förrän du fått en biljett och nästa bom åker inte upp förrän du betalat.

Om du kommer till Gdansk med färjan 13.00, så är du vid tullen tidigast 14.00, kör av betalvägen 15.00, i Lodz ca 19.00, Czestochowa ca 21.00. Lägg på 1 timme paus och du ska vara i Krakow till midnatt om du kör bra.
Svara med citat

Gammal 2011-05-21, 14:33

makaron

Nykomling

Standard
Tack för infon :-)
Svara med citat

Gammal 2011-05-23, 18:38

Tomas68

Nykomling
Tomas68 är inte uppkopplad

Standard Avgift
Hela 111 km betalväg kostar 17,10 zl. Det går att betala med kort
Svara med citat

Gammal 2011-05-24, 01:16

makaron

Nykomling

Standard
Då var det inte så fasligt dyrt heller, typ 40 kr :-)
Svara med citat

Gammal 2011-05-24, 06:23

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Dyrt är det inte, men man kommer inte så långt heller

Körde förresten runt i Gdansk igår. Man bygger enormt mycket vägar och broar just nu, som ska vara klara till nästa år. Bl.a. på ringleden strax innan påfarten till betalvägen är framkommligheten starkt begränsad, så kommer man fel tid kan man fastna i enorma köer... Men jaja, nästa år ska det mesta vara klart och då blir det mycket mycket bättre att köra där nere.
Svara med citat

Gammal 2011-05-25, 04:21

makaron

Nykomling

Standard
Hoppas att det inte är så hårt tryck när vi passerar då, men det lär det väl vara kan jag tänka, fredag och allt :-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8