ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-05-03, 12:47

Gäst

Standard Polenresa
Hej där!

Joel heter jag.

Jag har varit i Polen tidigare. I Gdansk. Jag tog Wizzair dit, funkade väldigt bra. Det var ju smidigt med en så pass kort flygresa och transfern gick väll relativt smärtfritt in till stan.

Nu har jag fått upp ögonen på Pommern, och närmre bestämt Stettin och Swinoujscie.

Stettin för att det verkar vara väldigt mycket fint att se och en trevlig stad över lag, och Swinoujscie av det skälet att det är nära östersjön.

Jag funderar på om någon vet om det är bäst att flyga till Poznan och sedan ta tåget däriftån? Jag är inte direkt sugen på att flyga till Berlin. Mestadels för att jag inte varit i Berlin tidigare, och det vill jag ha som en egen resa i sig. Kan bli för mycket intryck om man först ska försöka se Berlin någon eller ett par dagar och sedan åka vidare mot Stettin.

Men det går väll tåg från Poznan? Och är det isåfall lätt med transfern in till stationen från Poznans flygplats?

Vidare så vet jag att det har diskutterats i andra trådar, men jag skulle vilka ha en lite mer uppdaterad prisbild för 2011 vad det gäller:

1. Äta en tvårätters ute. (I Zloty)

2. Vad en öl kostar på krogen?

3. Lite allmänt hur mycket pengar man bör ha med sig för en fem dagar upp till en vecka?

Sedan har det ju i trådar diskutterats mycket om att antingen åka med Unity Line, Stena eller Polferries från Sverige?

Jag har kikat på deras sidor, men har Ni själva någon erfarenhet av detta.

Jag kryssar en hel del med Viking Line och TallinkSilja, men jag är inte så förtjust i höga vågor. Hur ser det ut med det på södra Östersjön?

Andra tips om vad man kan se/göra, eller andra tips om Polen i övrigt mottages med stor tacksamhet.

M.v.h.

//Joel
Svara med citat

Gammal 2011-05-03, 13:46

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Från Berlin kan man åka tåg direkt från flygplatsen till Szczecin utan att åka in i city. Men visst Poznan funkar oxå. Nu har jag inte åkt mellan flygplatsen och city i Poznan men alla flygplatser i Polen ligger centralt så det är en resa på max 1 mil. Går säkert bussar och självklart taxi. Tåg Poznan - Szczecin går ungefär varannan timme och tar drygt 2 timmar.

Det går även åka tåg från Gdansk till Szczecin. Tågtider för alla tåg i Europa går att söka på bahn.hafas.de/bin/query.exe/en

Äta ute kostar från ca 8-10 PLN per person, på ställen som kanske påminner lite mer om en skolmatsal, och uppåt. Normalt pris på en OK restaurang är ca 25-35 PLN. En öl ute kostar från ca 5-10 PLN.

Hur mycket pengar man ska ha beror självklart på hur mycket man vill spendera och bo. Man kan ju klara sig på 50 PLN per dag men man kan även lätt göra av med 1000 PLN per dag

Om du vill utforska Östersjökusten så behöver man inte åka ända till Swinoujscie. Hela norra kusten, från tyska gränsen bort till Hel-halvön norr om Gdansk är en enorm sandstrand med många mysiga badorter. Den mest populära är Miedzyzdroje. Andra är Ustka, Leba, Karwia, Jastrzebia Gora, Wladyslawowo och hela Hel-halvön (Jastarnia och Hel).

Färjan till Swinousjcie tar väl 7-9 timmar vill ja minnas, så det är en relativt kort och lugn resa, framförallt sommartid.

Att göra finns massor, beror lite på vad man har för intressen. Enklast är egentligen att ta sig runt med hyrbil och GPS. Inte för att lokaltrafiken i Polen fungerar dåligt, tvärtom, men däremot kan det vara lite småkrånligt med språket om man exempelvis ska åka buss och köpa en biljett eller ställa en fråga till en busschafför som inte kan ett ord på engelska
Senast redigerad av Micke den 2011-05-03 klockan 13:52.
Svara med citat

Gammal 2011-05-03, 20:27

Gäst

Standard Joel svarar:..
Tack så mycket för det oerhört utförliga svaret. Jag funderar starkt på att skaffa ett inlogg på den här sidan. Finns mycket bra info och många beresta människor här på forumet.

Själv har jag varit en hel del i övriga Europa, men det är Polen jag vill utforsta mer.

Jag kommer göra så att jag flyger med Wizz till Poznan, och spenderar en till två dagar där innan jag åker till Stettin.

Trodde inte att Poznan var så vacker och stor stad, men jag hade väldigt fel. Har kikat på bra info om båda städerna, och varit inne i Kartbutiken här i Stocholm. Kikat på alla forum om Polen, och även om annan info om Polen på nätet. Det finns faktiskst en hel del.

Specielt som sidor som berör själva städerna. Både Stettin och Poznan har ju sidor, likt många andra som är dedikerade till just de städerna.

Jag återkommer självklart med en liten rapport när jag har varit där nere.
Jag planerar väll att åka någon gång i början av Juni tror jag.

Ni andra som sitter med bra info, så dela gärna med Er...

Hälsar:

//Joel..
Svara med citat

Gammal 2011-05-03, 21:01

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Nu har jag inte besökt Wroclaw själv, men det sägs att det är en väldigt fin stad. Även Krakow och Warszawa kan vara värda ett besök.

Lycka till med resan och hör av dig igen om du har fler frågor, eller med ett resereportage när du är tillbaka.
Svara med citat

Gammal 2011-07-01, 21:53

Gäst

Standard Uppdatering..
Hej där!

Joel här igen.

Jag valde just mellan ett jobb i Åbo eller ett i Warsawa, och jag tog det i Warsawa.
Även om det bara är 3 månaders kontrakt.

Kul att äntligen göra något!

Jag får boende gratis, resa gratis och även lön där nere!

Nu till en fråga!

Tror Ni jag klarar mig på 3500 Kr i en månad där nere, när allt annat är betalt?!

Vänliga hälsningar:

//Joel
Svara med citat

Gammal 2011-07-01, 21:55

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Visst klarar du dig, många pensionärer har under 1000 zl (2200 kr) i pension som ska räcka till allt, men trots det är 3500 kr inga jättebelopp. Genomsnittspolacken får ut bra mycket mer än så.
Svara med citat

Gammal 2011-07-01, 22:10

Gäst

Standard
Ja, jo ok. Men det är vad jag tar med mig. Det är det jag tänkte.

Allt annat är betalt.

Inte vad jag tjänar. Jag kommer tjäna bra mycket mer än så.

Men vad tror Du, klarar jag det, eller blir det väldigt knapert?

Kan man gå ut och äta eller måste man laga allt själv?

Hälsar:

//Joel
Svara med citat

Gammal 2011-07-01, 22:54

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Allt beror på hur man vill leva. 3500 kr = 1500 PLN = 50 PLN per dag.

En resa med lokaltrafiken = ca 4-5 PLN
En taxiresa inom city = ca 20-30 PLN
En lunch ute = från ca 12 PLN
En öl ute = från ca 6 PLN
En limpa = ca 1 PLN
En liter mjölk = ca 1 PLN
Ett kilo frukt/grönsaker = ca 2-4 PLN
1,5 liter läsk = ca 3 PLN
Svara med citat

Gammal 2011-07-02, 00:23

Gäst

Standard
Tackar tackar för det fina svaret!

Jag är oerhört intresserad av att arbeta där nere. Känner mig faktiskt lite färdig här på hemmaplan för tillfället. Och jag har bott utomlands tidigare.

Antar väll också att vissa saker kanske är dyrare och så i Warsawa. Men jag ska nog försöka få ihop lite mer slantar innan jag reser iväg i vart fall.

Tack för prisinfo. Det är alltid bra att ha!

Jag kan ju återkomma också när jag väl är på plats där nere och berätta mer.

M.v.h.

//Joel
Svara med citat

Gammal 2011-07-02, 22:26

Gäst

Standard
Vad tror Du en middag kostar?

Ta kanske något exempel från:

1. McDonalds ~

2. "Vanlig restaurant" ~

Tror Du att man klarar sig på 50 Zloty om dagen, om man äter frukost lunch och middag ute?

Om man inte äter dyrt? Man kanske borde ha åt minstånde 75-80 Zloty om dagen.

En lunch för 12 Zloty som Du skrev, det är inte så dumt.

M.v.h.

//Joel..
Svara med citat

Gammal 2011-07-06, 16:58

Gäst

Standard
Ett litet tillägg.

Jag kommer att klara mig tror jag. Jag kommer att få lön redan efter två veckor.

Så 106 Zlotych om dagen borde man klara.

M.v.h.

//Joel
Svara med citat

Gammal 2011-07-07, 06:28

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
En måltid på mcdonalds kostar ca 15 PLN. Lunch/middar på restaurang kostar från ungefär samma belopp. Personligen rekommenderar jag resturangkedjan Sphinx som är relativt vanlig i Polen. Man får ganska mycket för pengarna.
Witamy|Sphinx Restauracje
Svara med citat

Gammal 2011-07-08, 13:42

Gäst

Standard Joel svarar:..
Tack för tipset!

Det ser både gott och prisvärt ut. Bra hemsida också.

Har gjort min hemlexa och det verkar finnas väldigt många restauranger som serverar ungefär detsamma. Dvs. Pizza, Soppa, Sallad och dessert. Det verkar vara standard.

Nu kommer jag att vara nere i Polen till september, och under tiden kommer jag försöka hitta en bostad i Warsawa och även ett jobb. Eller i någon annan Polsk stad för den delen.

Hemmifrån Sverige utannonseras det väldigt lite på olika sidor, och även på EURES hemsida.
Men man får väll försöka med Gumtree eller någon tidning kanske.

Vidare så kommer jag bo på ett affärshotell/lägenhetshotell i området Ursus. 7 Km från flygplatsen och 9 km från centrum.

Vad kan Du säga om detta område, och vilka områden är bra?, och vilka ska man undvika!?

Ha en trevlig helg!

M.v.h.

//Joel
Svara med citat

Gammal 2011-07-08, 13:52

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag vet tyvärr inte mycket om de olika områderna i Warszawa. Men jag har hört en hel del negativt om området "praga". Såg t.ex. denna undersökning: Niebezpieczne dzielnice w Warszawie - wyniki ankiety
Fråga 2 "Vilket anser du vara det farligaste området i Warszawa?"

Kan tillägga att Warszawa är en säker stad att vistas i. Brottsligheten sticker inte på nått sätt ut från någon annan Europeisk storstad, tvärtom skulle det faktiskt inte förvåna mig om det ligger under snittet.
Senast redigerad av Micke den 2011-07-08 klockan 16:02.
Svara med citat

Gammal 2011-07-09, 01:53

Gäst

Standard
Hallå där igen!

Tack för svaret igen!

Nej precis, jag har också hört att kriminaliteten ska ligga lågt med hög synlighet av Polisen.

Praga har man ju hört att man ska vara försiktig i men kanske allra helst i den del av staden där fotbollshulliganerna håller till. Ska visst vara någon park?!..

Tack för länken, ska kika på den.

M.v.h.

//Joel
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8