Citat:
Ursprungligen postat av nynewe
Har länge varit sugen, helt utan anledning egentligen, mest något jag fått för mig tror jag, på att resa till Polen. Men jag har dålig koll, vad är värt att se? Vilka städer ska man besöka?
|
Hej!
Jag gjorde ett arbete i skolan om Polen och blev sugen på att se landet.
Detta var för ca 10 år sedan och jag fick med min mamma på en bussresa från Göteborg med Rolfs buss.
Köpte även en Polenguide som var jätte bra med mycket historia, information och även stadspromenader.
Vi stannade till i Torun som var en mysig liten stad att göra ett litet stopp i.
Warzawa var en underbar stad. Gick runt i den gamla staden som är uppbyggd ungefär som innan den blev nerbombad under andra världskriget. Nya staden är något helt annat. Häftigt med all historia och alla olika och vackra byggnader. Själv tycker jag att det finns mycket att uppleva i storstaden rent historiskt.
Vidare till Krakow som även är en mycket vacker stad med en borg där vi började stadsvandringen. Vi följde stadspromenaden i boken och fick med mycket historia och vackra hus.
Vi besökte även 2 Auschwich-läger. Som jag absolut tycker man ska se när man är där. Var även på en guidadtur under marken i en saltgruva.
Sen bodde vi i Zakopane och var på en marknad. Detta var häftigt eftersom naturen här var helt annorlunda. Det var mer alperna och kändes mer som Österike. Här gick de med kossan i koppel på promenad och en åsna med släp mötte vi på bensinstationen. Höga berg med snö på toppen. Speciell husbyggnation.
Vi stannade i Chestochova (vet inte hur det stavas) och var in i en populär kyrka med Maria tavla som alla skulle se. Hur mycket turister som helst och vill ni inte jättemycket se just detta tycker jag det är en turistfälla. Det roliga var att se alla som började samlas utanför på en stor gräsplan. För de närmade sig något datum då många vallfärdar dit.
Tror vi var i Wroclow men det var bara hastigt. Tyckte det var mysigt med uteserveringar. Men mer såg jag inte.
Jag gillade verkligen Polen som land och bussresan. Vi fick se det vi ville och hade mycket inkluderat. Det var ingen riktig utmaning eftersom allt är färdigt och bara att följa strömmen. Men ibland är det gott. Dessutom valde vi till lite aktiviteter som hade med deras historia och traditoner att göra. Som middag med Polsk dansuppvisning mm.
Hoppas du fått lite inspiration och att du kommer iväg på din resa.