ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-15, 22:14

nynewe

Medlem
nynewe är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard Resa till Polen?
Har länge varit sugen, helt utan anledning egentligen, mest något jag fått för mig tror jag, på att resa till Polen. Men jag har dålig koll, vad är värt att se? Vilka städer ska man besöka?
Svara med citat

Gammal 2009-12-15, 22:14

nynewe

Medlem
nynewe är inte uppkopplad

Standard hoho
Har iofs varit i funderationer om Gdansk, men det är mest bara för att det låter roligt att säga. Men finns det något där som kan vara värt en omväg?
Svara med citat

Gammal 2009-12-16, 22:13

rantis

Medlem
rantis är inte uppkopplad

Standard .
hej
Har bara varit där en gång tillsammans med en grupp från min skola, så är verkligen ingen expert. Men iaf.... är du intresserad av förintelsen så är Auschwitz och Birkenau verkligen värt ett besök. Antagligen andra koncentrationsläger också. Vi besökte Krakow och jag tyckte att det var en underbar stad, jätte vackert verkligen. Vi spenderade inte speciellt mycket tid där så har inte så stor koll på vad man kan göra... men gillar du filmen Schindlers list kan du kolla där de spelade in filmen, vart hans fabrik låg och besöka platsen där arbetslägret som är med i filmen (Placow?) låg.
Svara med citat

Gammal 2010-03-09, 16:34

Gäst

Smile Städer i Polen
Hej!

Gdansk är inte så illa som det låter. På våren och sommaren kan man gärna ta en avstickare till den lilla staden Sopot och njuta strandlivet.
Krakow är en känd höjdare, men även Torun, Poznan och Wroclaw är alla värda ett besök.
Svara med citat

Gammal 2010-03-19, 00:16

Gäst

Standard
Om du reser till Gdańsk, Sopot eller Gdynia rekommenderar jag en turistblogg med intressanta tips. Gdansk Gdynia Sopot–Polen Guide, Gdansk Tips, Sopot Resor Där hittade jag flera intressanta ställen och sevärdheter (t ex Dom Whisky – Whisky Huset) som inte beskrivs annars.
Svara med citat

Gammal 2010-05-06, 14:56

Resenar

Nykomling
Resenar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard Tips
Citat:
Ursprungligen postat av nynewe Visa inlägg

Har länge varit sugen, helt utan anledning egentligen, mest något jag fått för mig tror jag, på att resa till Polen. Men jag har dålig koll, vad är värt att se? Vilka städer ska man besöka?
Hej!
Om du vill ha tips på sätt att resa till Polen kan jag rekommendera Unity Lines färjor med avgångar från Ystad. Du kan läsa mer om erbjudanden och priser på Färja till Polen, Ã¥ka till Polen, resa till Polen, spa resa, behandlingar, shoppa billigt, shoppingresa - Unity Line

Mvh,
Adrian
Unity Line
Svara med citat

Gammal 2011-03-31, 21:52

ResAnn

Nykomling
ResAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Standard Bussresa
Citat:
Ursprungligen postat av nynewe Visa inlägg

Hej!
Jag gjorde ett arbete i skolan om Polen och blev sugen på att se landet.
Detta var för ca 10 år sedan och jag fick med min mamma på en bussresa från Göteborg med Rolfs buss.
Köpte även en Polenguide som var jätte bra med mycket historia, information och även stadspromenader.

Vi stannade till i Torun som var en mysig liten stad att göra ett litet stopp i.
Warzawa var en underbar stad. Gick runt i den gamla staden som är uppbyggd ungefär som innan den blev nerbombad under andra världskriget. Nya staden är något helt annat. Häftigt med all historia och alla olika och vackra byggnader. Själv tycker jag att det finns mycket att uppleva i storstaden rent historiskt.

Vidare till Krakow som även är en mycket vacker stad med en borg där vi började stadsvandringen. Vi följde stadspromenaden i boken och fick med mycket historia och vackra hus.

Vi besökte även 2 Auschwich-läger. Som jag absolut tycker man ska se när man är där. Var även på en guidadtur under marken i en saltgruva.

Sen bodde vi i Zakopane och var på en marknad. Detta var häftigt eftersom naturen här var helt annorlunda. Det var mer alperna och kändes mer som Österike. Här gick de med kossan i koppel på promenad och en åsna med släp mötte vi på bensinstationen. Höga berg med snö på toppen. Speciell husbyggnation.

Vi stannade i Chestochova (vet inte hur det stavas) och var in i en populär kyrka med Maria tavla som alla skulle se. Hur mycket turister som helst och vill ni inte jättemycket se just detta tycker jag det är en turistfälla. Det roliga var att se alla som började samlas utanför på en stor gräsplan. För de närmade sig något datum då många vallfärdar dit.

Tror vi var i Wroclow men det var bara hastigt. Tyckte det var mysigt med uteserveringar. Men mer såg jag inte.

Jag gillade verkligen Polen som land och bussresan. Vi fick se det vi ville och hade mycket inkluderat. Det var ingen riktig utmaning eftersom allt är färdigt och bara att följa strömmen. Men ibland är det gott. Dessutom valde vi till lite aktiviteter som hade med deras historia och traditoner att göra. Som middag med Polsk dansuppvisning mm.

Hoppas du fått lite inspiration och att du kommer iväg på din resa.
Svara med citat

Gammal 2011-04-04, 19:27

fileoscar

Medlem
fileoscar är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 5

Standard Polen - bara att instämma
med ResAnn. Med undantag för Chestochova så har jag varit på de orter du berättar om. Alla tillhör höjdarna i Polen. Ska man tillägga några ytterligare så får det bli Gdansk sommartid (dött på vintern). Ett sevärt turistmål är den fantastiska riddarborgen Malbork en bit sydost om Gdansk.

Warzawa är annars en favorit och kanske lite underskattad i mångas ögon - eller kanske helt enkelt okänd. Den är inte genomgående vacker genom sin smått underliga mix av olika kulturer men det tillhör också charmen med staden. Och det är väldigt enkelt att resa dit. Ta Wizzair från Sturup och väl på plats är det bara att ta en taxi som tar dig in till centrum på ca 20 min. Gör dock upp priset i förväg annars blir du oftast lurad.
Senast redigerad av fileoscar den 2011-04-05 klockan 17:04.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8