ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-05-04, 16:54

AmaliaC

Nykomling
AmaliaC är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard Krakow/Auschwitz
Hej!

Jag funderar på att resa till Krakow i några dagar. Undrar nu om någon vet vad det kostar att ta sig från Krakow till Auschwitz och övriga kostnader när man kommer dit?

Jag kommer troligtvis åka ensam, hur "säkert" är Krakow? Någon som har ngt tips på bra men billigt boende?

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2009-05-06, 20:40

luna36

Medlem
luna36 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Skicka ett meddelande via Skype™ till luna36
Standard hej
Hej
Här kommer några länkar,kanske de kan hjälpa dig.
Noclegi, hostele, hotele, apartamenty, kwatery prywatne, mieszkania.
Noclegi - www.urlopwpolsce.pl - noclegi, tanie noclegi - Zapraszamy!
Hostel Warszawa, Kraków, Gdañsk, Wroc³aw, Poznañ. Noclegi - accommodation in Poland
Svarar gärna på dina frågor .Eller om du vill kan du alltid maila mig på
anna@hermesgroup.se
Anna
Senast redigerad av luna36 den 2009-05-06 klockan 20:46.
Svara med citat

Gammal 2009-05-06, 20:56

Micke

Administrator
Micke är uppkopplad nu
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Till Auschwitz kan du åka med buss/tåg eller taxi så klart. Buss rekommenderas, går nog snabbast och oftast. Jag har aldrig åkt den sträckan så jag kan inte ge dig ett exakt pris, men transporter är billiga i polen så jag skulle gissa på ca 10-12zl, d.v.s. max 30 kr.

Inträde till Aushwitz 1, den som ligger i stan kostar högst några zloty, minns ej exakt, sedan har du Aushwotz 2 som ligger nån kilometer utanför (gångavstånd), där är det gratis inträde vill jag minnas.

Mer info finns på www.AUSCHWITZ.org.pl

Krakow och andra storstäder i polen är lika "farliga" som Stockholm, Göteborg eller Malmö, d.v.s det man ska vara mest uppmärksam på är ficktjuvar.
Svara med citat

Gammal 2009-06-07, 02:12

Gäst

Standard
Krakow är en av de finaste av Europas gamla välbevarade historiska städer och man bör minst vara där en lång dag eller kanske två. Dessutom var det länge Polens kungliga huvudstad.

Den före detta tyska militärförläggningen i staden Auschwitz, som blev världskänt efter andra världskriget eftersom det hade använts som koncentrationsläger, ligger i originalskick inne i själva Oświęcim (som är det polska namnet). Där kan man känna igen mycket som man har sett på filmer och på tv samt titta på olika tänkvärda utställningar och butiker etc.

I Brzezinka bara några kilometer bort ligger resterna av dödslägret Auschwitz-Birkenau, med den välkända inkörsporten för godstågen. De få baracker och vakttorn som finns kvar är rekonstruktioner och taggtråden är också utbytt.

Allt kretsar kring turisterna som besöker lägren och det är väl skyltat när man väl börjar närma sig. Taxi och buss är väldigt billigt i Polen om man inte orkar gå från tågstationen.

Mest folk är det alltid i Auschwitz och något inträde har jag aldrig betalat. Alla sorters gudiade turer finns och även dessa kan vara gratis. Man uppmanas att uppträda värdigt på dessa platser och man kan se många som gråter öppet.

Det är alltid fritt att gå in i Auschwitz-Birkenau i Brzezinka men det området är väldigt stort och ödsligt, så de flesta går bara in genom inkörsporten och kollar på en eller två baracker. Men det är dumt att missa en sådan välkänd plats när man ändå är i närheten.
Svara med citat

Gammal 2009-10-23, 18:52

krzni

Nykomling
krzni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Det är statsliga museet och minnesställe (se på www.AUSCHWITZ.org.pl och i detta fall är inträde gratis - kostar bara att åka dit, guidetjänster, resp. finns arrangerade hela paketturer från Krakow - inkl. hämtning resp. från mötespunkt.
Det som gäller Krakow i Polen - det känns ganska tryggt.

Gammal 2009-10-25, 11:12

Trea

Medlem
Trea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard
Hej! Krakow är en fin stad och det känns säkert. Jag skulle inte tveka att åka dit ensam. Det är bara lite sunt förnuft som gäller, dvs hålla reda på sina prylar och inte gå ensam i mörka gränder på kvällen... Men jag skulle inte oroa mig mer än någon annanstans!

Att äta och dricka ute är väldigt billigt i Krakow. Att shoppa i den stora gallerian (Krakowska) är ganska dyrt, men runt omkring kan man göra mer prisvärda fynd. Kika gärna in på vårt blogginlägg från Krakow i somras om du vill:

Krakow och saltgruvan i Wieliczka | Freedomtravel
Svara med citat

Gammal 2009-12-07, 23:29

Bellucci

Medlem
Bellucci är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard Åk ingen gruppresa!
Jag rekommenderar dig att inte ta någon dyr gruppresa då det är enkellt att ta sig till både saltgruvan och Auswitch på egen hand. Det finns mycket prisvärda hotell mitt i centrum på Nazar Nordic - Lyxsemester för alla jättebra sida att boka på då det är inkluderat med moms skatt mm i priset så att man inte får en schock då man ska betala!
Svara med citat

Gammal 2009-12-17, 15:36

mammabella

Medlem
mammabella är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard Auswitch
Det är värt att besöka Auswitch. Det är möjligen inget vackert att se men helt klart värt att se det. åk med en förbestämd resa eller ta bara bussen dit och gå runt i lugn och ro.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8