ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-04-12, 10:49

Aneleh_68

Nykomling
Aneleh_68 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 0

Standard Resa till Krakow
Hej
Jag och min man har funderingar på att åka till Krakow i sommar (har hört att det är fint där) och vill nu ha lite tips på prisvärda ressätt (tåg, buss eller flyg) samt bra hotell. Vill också gärna ha tips på sevärdheter och aktiviteter i Krakow. Är det något man ska tänka på när man reser till Polen?
Svara med citat

Gammal 2009-04-20, 18:11

amely

Nykomling
amely är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Standard Hej
Jag har aldrig varit i Krakow, men däremot har jag varit i Warzawa och i Lublin.
Ni borde absolut flyga med Wizzair (Wizzair.com) riktigt billigt och bra!
Svara med citat

Gammal 2009-04-20, 21:14

fileoscar

Medlem
fileoscar är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Standard Krakow - en pärla
Håller först och främst med Amely om att Wissair är det snabbaste och mest prisvärda sättet att ta sig till Krakow. Annars är tågen i Polen både billiga och trevliga. Oavsett klass på tågen (finns allt från "mjölkatåg" till expressvarianter) så brukar det finnas en bar eller restaurang ombord. Ibland som en ytterst simpel kiosk men ibland med vita dukar och servering vid borden. Landskapet söder om Warszawa är f.ö. vackert. Bil/buss vill jag inte rekommendera. Vägarna i nord-sydlig riktning är visserligen mycket bättre än de som går i öst-västlig men det går ändå ganska trögt. Krakow är defintivt en av Europas finaste städer. Sevärdheter som saltgruvorna i Wieliczka; koncentrationslägret i Auschwitz; slottet Wawel samt de gamla judiska kvarteren Kazimierz hör till de "obligatoriska" målen. Allra bäst tycker jag förstås det stora torget med alla uteserveringarna, Mariakyrkan samt saluhallarna är. Hotellen har jag ingen uppfattning om mer än att Radisson Sas är bra och centralt beläget. Vet dock att de överlag är ganska dyra och uppbokade - särskilt under sommartid då bl.a. en del amerikaner söker sig till stan. Så det är nog hög tid att leta rum!
Svara med citat

Gammal 2009-04-21, 11:40

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Såg att SVD.se har en del tips om Krakow i dagens tidning.
http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_2770897.svd
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8