ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-07, 10:19

steph

Nykomling
steph är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via Skype™ till steph
Standard Förstagångsresenär till Polen
Hej!

Jag har haft turen och hittat mig en polack och uppmuntrande lånar min blivande svärmor ut sin bil till oss i sommar för att vi ska kunna åka till Polen.

Vad jag undrar är: hur tar man sig billigast till Polen med bil om man är två personer? Och var hamnar man då?

(Min pojkväns familj är från Łódź och han är inte så sugen på att åka dit).

/Steph
Svara med citat

Gammal 2008-06-08, 06:40

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Du skriver inte var i Sverige ni vill åka från, men det finns egentligen 4 sätt ta sig från Sverige till Polen.

Nynäshamn - Gdansk, 18 timmar med Polferries. Jättedyrt.
Karlskrona - Gdynia, 10 timmar med Stena Line. Mindre dyrt.
Ystad - Swinoujscie, 8 timmar med Polferries eller Unity Line. Dyrt.
Åka bil genom tyskland = bränslekostnaden.

Att göra i Polen, det beror nog på vad man är ute, läs mer på Reseforum i gamla trådar. Jag kan lite snabbt dra lite vad man kan göra.

Tysklandsgränsen (Swinoujscie) till Kaliningradgränsen (Gdansk) = Europas längsta sandstrand med massor av små och större bad och turistorter med intensivt liv hela sommaren.
Nordöstra Polen, mycket sjöar och seglande.
Södra Polen, mycket berg där man kan vandra, klättra och många fina turistorter i bergen.
Storstäder typ Warszawa, Krakow, Wroclaw, Trestaden (Gdansk, Gdynia, Sopot) är väl de populäraste, men även industristaden Lodz kan vara värd besöka för sin fina gågata (piotrkowska eller köpcentret Manofaktura som saknar motsvarighet i Sverige).

Oavsett var ni hamnar så tror jag ni klarar er bra för polen för det finns alltid saker att se och göra...
Svara med citat

Gammal 2008-06-30, 14:46

Striiiker

Nykomling
Striiiker är inte uppkopplad
Striiikers avatar

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 0

Standard
Ta stena Line färjan till Polen, Karlskrona - Gdynia.. smidigast enligt mig, har testat de andra alternativen som nämns och fortast är att åka färjan över natten ner, tar ca 10 timmar.. bra att vila upp sig efter den långa bilfärden från Norrköping

Gammal 2010-08-18, 22:09

Gäst

Smile Jastarnia
Är du från Jastarnia Striiker?

Jag har bott där i 15 år
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8