ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-01-30, 15:00

Hejhej

Standard Nån som kan berätta lite om Kolobrzeg?
Ska åka en vecka till Kolobrzeg i sommar o undra om nån kunde berätta lite om staden, vad som finns att göra osv..?
Svara med citat

Gammal 2008-02-12, 21:01

Gäst

Exclamation Kolobrzeg
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhej Visa inlägg

Ska åka en vecka till Kolobrzeg i sommar o undra om nån kunde berätta lite om staden, vad som finns att göra osv..?
Att åka ner för att bada och ha trevligt kan jag rekomendera, se till att ställ bilen på bevakad parkering när Ni är där.
Det finns bra hotell men boka i tid.
Åk inte till något så kallat hälsohem eller spa i denna stad för då blir Ni besvikna, dålig mat, ingen talar svenska eller engelska, tvära är de också.
Men åk ner för nöjets skull då blir ni inte besvikna, lycka till.
Svara med citat

Gammal 2008-02-13, 09:35

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Visst ska man vara rädd om bilen, men det är nog inte så stor skillnad mot Sverige. Det viktigaste är att man inte låter väskor och värdesaker ligga fram, för då blir det inbrott oavsett om man parkerat i Stockholm eller Kolobrzeg.

Det åker omkring fler Audi, BMW och Mercedes i Polen än i Sverige så visst finns det gott om dyra bilar för tjuvarna så det är faktist inte så att alla tjuvar kommer börja jaga dig om du kommer med en bil med svenska skyltar. Jag har varit på bilsemester i polen ett 30-tal gånger med ett 10-tal olika bilar och aldrig drabbats av några tråkigheter, men så har jag heller aldrig lämnat väskor eller värdesaker framme.

Annars så har jag inte varit i Kolobrzeg men andra kuststäder både öster och väster om Kolobrzeg brukar vara väldigt mysiga kuststäder så jag tror nog att även Kolobrzeg kan vara helt ok.
Svara med citat

Gammal 2008-02-19, 18:45

Hejhej

Standard
Roligt med lite svar
Ska komma ihåg det där med bilen, men har haft flera inbrott i den även i Sverige så de skulle inte va nåt nytt.
Vi bor i lägenhet som lånas av släktingar och en av oss pratar polska så det lär ju underlätta

Hoppas väl att det ska finnas nån sorts uteliv för skulle va roligt att gå på krogen åtminstone en gång under semester.
Dottern åker med och hon kommer ha fyllt 18 tills dess är det för ungt för att gå på diskoteken där nere eller?
Svara med citat

Gammal 2008-02-24, 14:08

Gäst

Thumbs up Polenresa
När Du nu åker ner till detta ställe så kommer Du att kunna ta del av mycket, det finns mycket att ta sig för och vad gäller din dotter så finns det också ett stort utbud som jag tror till 100% passar henne, många fina uteställe och ett antal diskotek att tillgå.
Såväl dag som nattlivet är på topp här nere och har Ni tillgång till tolk med så får Ni en bra resa. Lycka till.
Svara med citat

Gammal 2008-06-04, 16:44

Gäst

Standard Kolobrzeg
Jag är halv polsk (16 år) och åker till Polen minst tre gånger per år.
Det finns ett hett nattliv, din dotter kommer inte ha svårt att hitta en trevlig nattklubb eller liknande att roa sig i, exempelvis River Pub eller Antidotum.
Sedan hålls årligen en tre dagar lång trance festival som är Polens största och kallas Sunrise Festival.
Jag var där förra sommaren och vad ska jag säga, det var helt underbart!
Det är 18-årsgräns på festivalen men eftersom 15.000 personer ska in så räcker inte resurserna till för att kolla allas legitimation. I år är den mellan 25-27 juli.
Kolobrzeg är helt enkelt en något mindre stad, med sin mysiga atmosfär men ändå med en hög storstadspuls!
LYCKA TILL!
Sofia Blomstergren
sofiaaa_@hotmail.com
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 13:15

Kamillah

Standard Kołobrzeg.
Kołobrzeg Är en jättemysig stad med knappt 50 000 invånare. Under sommaren vistas dock många fler där eftersom det är en stor turistort.

Jag har själv varit där flera gånger och kan bara säga att jag tror du kommer att ha en jättetrevlig vistelse. Stranden är fantastisk (dock brukar vattnet vara aningen kallare än på västkusten, där jag bor). Åk gärna utanför stan längs kusten så kan du hitta strandremsor där du kan vara nästan ensam!

Det finns ett mycket stort utbud av restauranger, kaféer och barer i Kołobrzeg. Överallt längs strandpromenaden säljs rökt och grillad fisk, våfflor, glass, souvenirer och annat. Vid "Port Jachtowy" (ursäkta om det är felstavat) brukar det anordnas dans, uppträdanden och det finns bar och mat etc.

Härligt att ni har tillgång till någon som kankse kan hjälpa till med översättning!
Polska är inte världens lättaste språk men man lär sig fort det flesta "viktiga" orden och uttrycken.

Du har säkert redan hittat till flera platser på nätet om Kołobrzeg, men om inte så får du ett par länkar här, för säkerhets skull:

Kołobrzeg - Wikipedia, the free encyclopedia
Office Center for Promotion & Tourist Information

Trevlig sommar och ha det så bra i Kołobrzeg!

//Kamillah
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 14:35

CharterNisse

Globetrotter
CharterNisse är inte uppkopplad
CharterNisses avatar

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 5

Standard Underbart ställe
Kommer i håg staden fast det var 8 år sedan jag var där.
Fint och mysigt och verkligen genuint trevligt. Var där på klassresa så man hade ju inte så mycket tid att se sig omkring. Kommer i håg en bar/resturant som hette saxofon med den godaste pizza jag ätit någonsin. Undrar om den finns kvar.
Åker gärna dit igen hursomhelst.
Svara med citat

Gammal 2008-08-21, 16:33

Gäst

Standard Saxofon
Citat:
Ursprungligen postat av CharterNisse Visa inlägg

Kommer i håg staden fast det var 8 år sedan jag var där.
Fint och mysigt och verkligen genuint trevligt. Var där på klassresa så man hade ju inte så mycket tid att se sig omkring. Kommer i håg en bar/resturant som hette saxofon med den godaste pizza jag ätit någonsin. Undrar om den finns kvar.
Åker gärna dit igen hursomhelst.
Visst finns Saxofon kvar =)
Sofia
Svara med citat

Gammal 2009-03-24, 18:21

Gäst

Talking Kolobezeg
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhej Visa inlägg

Hej,
Jag brukar åka varge år ditt.Kolobrzeg är en liten stad vid kusten.Ditt kommer många turister från Tyskland och polen.Det finns inte mycke turister från andra länder.Det finns barer,disco,och stränder.Kan man inte polska då är det svår att klara sig eftersom dem är inte alls bra på engelska.Jag klara mig tack vare min fru annars är jag både stum och analfabet.
Svara med citat

Gammal 2009-03-29, 00:08

Gäst

Standard Ingen fara
Jag har varit många gånger i Kolobrzeg och det är ingen fara det är lugnare och finns inte det brottslighet som finns i sverige.Har aldrig råkat ut för nåt å andra sidan det finns idioter överallt.Ni kommer att få problem med språket.coh det kan göra att ni kan känna er lite isolerade.
Svara med citat

Gammal 2009-09-11, 01:31

Gäst

Standard Kolobrzeg - min frus födelsestad.
Min kusin och jag var på genomresa första gången 1979 och bodde några dagar i Kolobrzeg. Därefter åkte vi dit flera gånger under 80-talet. Vi var bl.a. på Nyårsbal (Bal Sylwestrowy) flera år. 1986 bodde vi på Hotel Solny och där träffade jag min fru, som var med sin väninna och åt "kolacja" (kvällsmat) några bord från oss i restaurangen. År 1988 gifte vi oss i Rådhuset och hade vårt bröllopskalas i Hotel Solny. Eftersom jag hade lärt mig älska Polen och min fru bodde ensam i en trea på 86 kvm., så hade jag inte speciellt bråttom att ta henne till Sverige. Jag pendlade i stället till henne var och varannan månad ända tills 1990. Då gick flyttlasset till mig i Sverige. Vi köpte en nybyggd lägenhet på 31 kvm. alldeles intill stranden. 2006 bytte vi upp oss till en nybyggd 2-rums på 49 kvm., som ligger intill Amfiteatern. Jag trivs jättefint i Kolobrzeg på sommaren. Där finns massor av restauranger, massor av händelser för både barn och vuxna. För att inte tala om alla vackra parker med planteringar, fontäner och minnesmärken. Hela polska östersjökusten är fylld av trevliga badorter och massor av turister. Kolobrzeg är nog den allra viktigaste och mest populära badorten utefter kusten. Under alla mina resor till Polen under 31 års tid har jag aldrig blivit av med några tillbehör på mina bilar. Man märker stor skillnad på folks uppträdande jämfört med Sverige. Polackerna är vänligare, mer romantiska, gästvänligare och artiga än vi svenskar i allmänhet är. Inga uppkäftiga unga grabbar som vill bråka. Unga och gamla män respekterar kvinnan, kysser på hand och beter sig som män. Jag tycker det är skönt att komma till en miljö som är vänlig, lugn och mindre kriminell. Om man inte tycker om att vistas bland massor av människor eller inte orkar att stå ut med långsamma bilköer i centrum om sommaren, så skall man fundera på en lugnare ort.
Svara med citat

Gammal 2011-07-02, 11:37

Gäst

Standard semester i Kolobrzeg
Gammal Kolobrzeg , centrum underbart inköpsställe mitt i stan, stranden perfekt fast jäkla kallt vatten. Nya hotel Ikar Plaza , Marina klass Miami eller Italien. Folk pratar tyska med engelska kommer inom kort...hoppas jag. Semester i SPA finns oerhört goda möjligheter. Vill Du veta mer poolspa@comhem.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8