ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-12, 21:45

Wellow

Standard Wroclaw
Halloj,
Ska flytta ner till Wroclaw i höst och tänkte kolla vad det är för slags stad.... Hur tar man sig dit billigast och vad bör man inte missa där? Tacksam för alla info om staden...
Svara med citat

Gammal 2007-07-26, 17:28

Fraku

Standard
www.wizzair.com ta flyg till Poznan eller Katowice och sen tåg. Båda städerna ligger ungefär 150 kilometer från Wroclaw. Annars ta en bil, resa med Skandlines färjan från Trelleborg till Sassnitz och vidare genom Tyskland. (Då kan du använda motorvägar ändo till Wroclaw. www.michelin.com )

Jag vet inte säga vad finns att rekomendera för Jag har mina platser som Jag gillar särskilt (studerar där ett par år). De som finns i alla resehandböcker är:
1. Ratusz (Rådkus) Om du har tur det blir nån fin konstutställning.
2. Stare miasto (Gammal stan) Wroclaw är en studentstad (130 000 studenter) så de säger att man kan studera fem år och trotts allt ska inte erfara alla krogar och restauranger som finns där
3. Hala ludowa\stulecia (Unesco minnesmärke) och en stor park som ligger runt detta)
4. Panorama Raclawicka (Jättestor tavla som finns i en rund byggnad och presenterar viktigt slag. )
5. Wyspa Slodowa Wyspa Piaskowa - Små öarna på Odra flod med många fina promenader att koppla av.

PS: När kommer du precis? Jag bor i ... Stockholm nu men Jakommer tillbaka den 14de september och tror att Jag kan avsätta lite tid för guiding av dig i min stad.
Om du har några frågor skriv på fraczku@yahoo.se
Dessa saker som jag kan inte förklara på svenska då kommer jag att förklara på engelska.
Har det bra!
Svara med citat

Gammal 2009-07-19, 05:22

Gäst

Question Wroclaw
Det går direkt flyg från Skavsta till Wroclaw med Ryanair - Book Cheap Flights to Europe - Cheap Flights from the UK , boäöra i Polenka du tidigt kostar biljetten inte mycket;-).
När det det gäller själva staden Wroclaw så beroende på vad du är intresserat av - finns det väldig många sevärdigheter. Staden är gammal men på senare år har den fått mycket modern tuch och där finns precis allt man kan tänka sig som båda ung som gammal.
Kolla gärna stadens hemsida www.Wroclaw.pl, sidan är även på engelska. Jag vet inte vad du tänker göra där men tråkigt borde du inte ha. Den är lika stor som Göteborg
Fråga gärna elawsverige@hotmail.com
Lycka till!
P.S. Alternativet till flyget är färjan, Ystad - Swinoujscie eller Karlskrona - Gdynia sen tar du tåget ner till Wroclaw, men det blir ganska lång resa (ca 9 timmar på tåget).
Du kan kolla tågförbindelse på Centrum obsÅ‚ugi pasażera | PKP SA
Det ska finnas en direkt buss från Oslo till Katowice som stannar på flera ställen i Sverige och som åkrt bla till Wroclaw. Kolla på netet
Svara med citat

Gammal 2009-07-19, 16:31

fakta

Thumbs up TJO
till wroclaw flyger du tor från 416kr med ryan air.

det bor mellan 900tusen-1,4 miljoner i staden.
student stad!!

nära tjeckiska gränsen.

nästan inga svenskar bor i eller runt staden.

liknar tallin,riga, och paris i centrum,
mycket äldre fina byggnader, men utanför centrum är det bara skabbhus.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8