ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-04-02, 16:06

Eufemia

Standard Poznan igen...
Jag ska till Poznan och typiskt så börjar inte Wizzair att flyga dit från Skavsta förrän i juli. Tänkte ev ta flyg till Warsava och sedan tåg till Poznan. Eller är det någon som vet ett bättre sätt att ta sig dit billigt?
Svara med citat

Gammal 2007-04-02, 21:24

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Dom alternativ som finns är flyg till Gdansk (Wizz/Ryan), Warszawa(Wizz/Norwegian), Katowice(Wizz), Krakow(Norwegian) eller Berlin (Germanwings/Air Berlin) ca. 1-1.5h och därefter ca 30 mil tåg (ca 3-4h). Oavsett hur du åker så hamnar priset på ca 200-400 kr för flyg och 100-200 kr för tåg enkel resa.

Karta: http://maps.google.com/maps?f=q&hl=s...m=1&iwloc=addr

Tågtider: http://bahn.hafas.de
Svara med citat

Gammal 2007-04-04, 10:56

Eufemia

Standard Poznan
Tack!!! Det blir nog Katowice och sedan tåg vidare mot Poznan. Fungerar tåget bra?
Svara med citat

Gammal 2007-04-04, 11:05

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag har för mig att flygen från Skavsta till Katowice går väldigt sent på kvällen så man är framme i Katowice vid midnatt, så min rekommendation är nog att välja resa via gdansk eller warszawa.

Tåg i polen funkar väldigt bra, även om det inte alltid går så snabbt. Biljetter köper du utan problem på stationen 5 min innan avgång.
Svara med citat

Gammal 2007-04-04, 22:07

Eufemia

Standard Poznan
Tack för dina svar! jag har nu bokat flyg till Warsava och tar sedan tåget till Poznan. Två dagar senare tar jag tåg till Katowice och flyger sedan hem därifrån. Det är så spännande, jag har aldrig varit i Polen..... Hoppas allt flyter på...
Svara med citat

Gammal 2007-04-05, 11:38

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag tror det kommer gå bra. Se bara till att inte betala mer än 50 zl (ca 120 kr) om du tar taxi från flygplatsen till tågstationen.
Svara med citat

Gammal 2007-04-25, 09:56

Eufemia

Standard Tåget
Jag har förstått (sent omsider) att den 3 maj är Polens nationaldag. Hur är det då med tågen? Går de som vanligt den 3-4 maj?? Jag ska åka från Warsawa den 3.e till Poznan och till Katowice den 4 maj. Som jag ser det så går inte biljetterna att boka i förväg så man köper väl dem på stationen eller på tågen??
Svara med citat

Gammal 2007-04-25, 10:07

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
3 maj (torsdag) är nationaldag det stämmer. Även 1 maj (tisdag) är röd dag. Det går tåg som vanlig dessa dagar. I och med att tisdag och torsdag är lediga tar många ut måndag, onsdag och fredag som klämdagar och är lediga 9 dagar, så väldigt många är bortresta på kortsemester nästa vecka.

Biljetter ska inte vara några problem att köpa på stationen. I värsta fall får det köpa hos konduktören ombord (som brukar finns längst fram eller längst bak i tåget. Jag är dock osäker på om konduktören tar kort).

Du behöver inte vara orolig för resan och biljetterna, det löser sig på plats. Tänk även på att Polen inte är ett farligt land, men det finns, framförallt runt warszawas centralstation, skumma typer som vet att turister är lättlurade, så var inte rädd, men var på din vakt.

Du kan för övrigt söka tidtabeller för polska tåg på http://bahn.hafas.de om du anger datum när du vill resa.
Svara med citat

Gammal 2007-04-25, 10:41

Eufemia

Standard Poznan
Tack, tack. Drömde lite mardrömmar i natt om att jag inte hann till flyget.... ops: Det blir nog jättebra. Jag ska träffa några den 3-4 maj och de ställer upp på ett möte fast de har ledigt! Visste inte om att det var nationaldag förrän efter att resan var bokad...
Svara med citat

Gammal 2008-05-12, 13:43

Gäst

Standard Poznan
Fr o m torsdag 15 maj kan du resa tre gånger i veckan från Västerås till Poznan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8