ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-09-15, 18:42

Tänger

Standard Byggvaror i Polen
Hej!

Vi överväger att åka till Polen för att inhandla klinkel, badrumsinredning, blandare, vitvaror och kringprodukter för kakling i badrum och hall.

Vi surfar runt för att kunna hitta priser och jämföra men det är knepigt.

Finns det någon som kan tipsa om webbplatser samt om vilka butiker i Polen (Gdansk-området) som har produkter med samma märken som vi hittar här.

Tack på förhand.
Svara med citat

Gammal 2006-09-17, 15:02

Luuq

Standard Byggvaror
Jag avråder från inköp av VVS - varor ,dvs blandare,varmvattenberedare etc. Dessa produkter uppfyller i allmänhet inte svenska normer.
Som ett exempel kan jag nämna, att den svenska tillverkaren NIBE har en fabrik i Polen.De varmvattenberedare som tillverkas där är provtryckta och godkända för 6 bar,vilket skall jämföras med 10 bar för de som är tillverkade vid fabriken i Markaryd.För övrigt är produkterna utseendemässigt förvillande lika.Reservdelar kan också vara hopplöst att få tag på.Det kan också vara lika hopplöst att få tag på en seriös rörmokare som är villig att ta installationsansvar för denna typ av material.

Lasse
Svara med citat

Gammal 2006-09-17, 16:04

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Stena Line har ganska mycket information på sin sida om shopping i Trestaden (gdansk, gdynia, sopot). T.ex. denna broschyr.

http://media.stenaline.com/Media_SE/...20semester.pdf

Dom har även startat en sajt helt inriktad på shopping i Polen.

http://www.e-compass.se/
Svara med citat

Gammal 2006-09-17, 20:41

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Reg.datum: jan 2004

Rykte: 9

Skicka ett meddelande via MSN till Tom
Standard
hej lasse rätta mig om om ja har fel men rörmokaren tar väl aldrig något ansvar om han/hon installerar vvs artiklar som han inte själv sålt till kunden? spelar väl då ingen roll om kunden köper vvs artikeln som är svenskt eller utlänsk,FM mattson eller ikea,o.s.v
jobbade en tid i den branchen och fick själv installera ikea blandare,mm.
och reservdelar går väl att få tag i men om 1-2 år så är det nog kört då dom inte vill ligga på ett stort lager åt produkter dom slutat sålt
/Tom
Svara med citat

Gammal 2006-09-18, 16:19

Luuq

Standard
I och med att installatören går med på installation, medför detta automatiskt ett installatörsansvar - såvida friskrivningsklausul inte föreligger.
Det finns otaliga exempel, där speciellt anslutningsrör till den här typen av disk- och tv.ställsblandare havererat.Installatören har då gjorts ansvarig.Detta är nu mera ett ständigt diskussionsämne i branschen, då det florerar ett stort utbud av den här typen av material utanför fackhandeln.De VVS- företag jag känner till, vid sidan av mitt eget, avstår hellre från den här typen av jobb än att utsätta sig för risken för framtida problem.
Lasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8