ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-08-08, 23:13

Sofie & Andreas

Standard Förstagångresenärer till Polen
Jag och min sambo har planerat att åka på vår första utlandssemester ihop, därför har vi väldigt dålig koll på hur mycket pengar som verkligen kommer att gå åt. Vi har planerat att flyga med Wizzair för 676 kr 2 per. t/r - jättebilligt och bra! Antingen den 12/9-19/9 eller 12/0-22/9. Men vår oro ligger i den återstående tiden och dess utgifter.
De största frågetecknen rör boendet:
* Hur mycket ska det behöva kosta för att få kunna sova varje natt (troligtvis på olika ställen nästan varje gång)?
* Hur hittar man de billigare ställena? När vi tittat på nätet ex. hotels.com och genom Wizzair:s hemsida, tycker vi att det blir vääldigt mycket pengar! Är det vi som är ovana resenärer?
* Hur långt klarar man sig på polskakunskaper som sträcker sig till "Dzien dobry"? :wink:
Sen mat:
* Hur mycket kostar det att förse sig med mat 2-3ggr/dag? Hur äter man billigt och samtidigt gott och upplever polsk mat?
Övrigt:
* Vad är smartast; att växla till Euro eller Zloty? Ska man göra sånt innan, eller kan man även göra det "på plats" (i så fall vart)?
* Hur mycket kan egentligen hela resan gå på? I runda slängar, vi är helt nollställda och ovetande.. *jättejobbigt* Vi har tyvärr allt annat än obegränsat med pengar dessutom, därför blir oron större.

Utförliga svar är uppskattade - det är två, vädigt reseovana, puckon som sitter på mottagarsidan här! :lol:
Svara med citat

Gammal 2006-08-09, 07:50

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Eran resa låter som en jättekul idée! Var ska ni åka, Gdansk eller Warszawa? Ska ni åka runt eller vara i samma stad hela tiden?

Citat:
* Hur mycket ska det behöva kosta för att få kunna sova varje natt (troligtvis på olika ställen nästan varje gång)?
Ett "riktigt" hotell kostar nästan lika mycket som Sverige, d.v.s uppåt 1000 kr per natt. Men det finns mängder med billigare inkvarteringar som bed and breakfeast, vandrarhem, privat, pensionat, m.m. Ju större turistort dessto mer sånna alternativ. Man hittar dessa oftast via turstbyrån på orten man besöker. Det brukar gå hitta inkvarteringar för under 100kr/dygn. Kommer man till en turistort som t.ex. Wladyslawowo, Leba, Zakopane, Mikolajki, Miedzyzdroje så brukar det krylla av folk med skyltar när man stiger av bussen/tåget som vill erbjuda billiga inkvarteringar. Sök på dessa ortnamn här på forumet eller på Internet om ni vill ha mer info om dessa. Jag misstänker att ni ska till Gdansk och där finns det inkvarteringar på www.gdansk.pl

Citat:
* Hur hittar man de billigare ställena? När vi tittat på nätet ex. hotels.com och genom Wizzair:s hemsida, tycker vi att det blir vääldigt mycket pengar! Är det vi som är ovana resenärer?
Jag vet inte om ni är ovana med dom billigaste hittar man inte på nätet, det är bara dom stora internationnella hotellkedjorna som finns på nätet.

Citat:
* Hur långt klarar man sig på polskakunskaper som sträcker sig till "Dzien dobry"?
Inte långt, men jag tror det går bra ändå. Kombination av polska ord, engelska ord, tyska ord, teckenspråk och om ni frågar flera personer gör att ni klarar är mer än väl. Polen har drygt 40 miljoner utländska turister varje år vill jag minnas och även om många äldre inte kan engelska så går det oftast bra göra sig förstådd.

Citat:
Sen mat:
* Hur mycket kostar det att förse sig med mat 2-3ggr/dag? Hur äter man billigt och samtidigt gott och upplever polsk mat?
Ën måltid på en polsk restaurang kostar 10-20 zl (ta gånger 2,2 för svenska priser), men äter du längs med turistgatorna kan det kosta 2-5 gånger mer, försök helt enkelt unvika mat på turiststråken. Återigen om ni kan berätta var ni ska kan ni få en del tips på mat.

Citat:
Övrigt:
* Vad är smartast; att växla till Euro eller Zloty? Ska man göra sånt innan, eller kan man även göra det "på plats" (i så fall vart)?
Det spelar ingen roll vad ni har för valutor, alla valutor funkar bra och växlingskontor (KANTOR) samt bankomater finns överallt. Men har du med Zloty slipper du bli blåst under första taxiresan.

Citat:
* Hur mycket kan egentligen hela resan gå på? I runda slängar, vi är helt nollställda och ovetande.. *jättejobbigt* Vi har tyvärr allt annat än obegränsat med pengar dessutom, därför blir oron större.
När polackerna sjävla turistar i sitt eget land så klarar dom sig ofta på långt under 1000 kr/vecka... Beroende på lite vilken standrad ni vill ha tror jag att ni kan klara boende för 100-200kr/dag, mat 100-200kr/dag och resor under 100kr/dag.

Lycka till och återkom gärna med frågor
Svara med citat

Gammal 2006-08-09, 11:44

Sofie & Andreas

Standard Vi hade tänkt oss följande:
Vi landar i Gdansk 18.15, så första dagen är det tyvärr inte mycket tid kvar på. Så där måste vi hitta någonstans att sova. Vi har kanske varit lite överambitiösa med vår resa - vi vill egentligen se ALLT!
Från början, innan vi blev avskräckta främst av alla dyra hotellpriser, hade vi tänkt oss:
* Gdansk (Lite sevärdheter och kanske lite sol och bad om det fortfarande är möjligt i mitten av september).
* Warzawa (Mest för att det är huvudstaden..)
* Kutno (Andreas morfar kommer från den staden, och det är ett måste, om inte den här gången så en annan!)
* Krakow (Med sina äldre byggnader etc som faktiskt fick någorlunda stå kvar under kriget.)
* Auschwitz (Ett ont måste...)
* Saltgruvan i Wieliczka (Har hört att den ska vara enastående och den ligger väl runt Krakow/Auschwitz-området?)
* Poznan (Vi har blivit bekanta med några polacker från Poznan, som är här i Sverige och jobbar som byggarbetare. En av dem vill så gärna visa upp sin stad etc - och vi är inte sena att tacka ja till ett sånt exklusivt erbjudande! Troligtvis är han hemma under den tid/en del av den tid vi är i Polen.)

Vi hade tänkt att resa runt med framförallt tåg, men också buss om det är det som krävs. Det blir trots allt väldiga avstånd, och vi har börjat fundera om det blir så att vi kommer att få bo i en tågvagn hela semestern. Kanske vi tar bort Warzawa, Kutno och saltgruvan i Wieliczka från listan - i alla fall den här gången. Vi är rädda för att pengarna inte räcker om vi stannar från den 12-22 september. Kanske mest för att vi inte litar på oss själva och vår förmåga att hitta till de billigare boendena/maten.. :?

Eftersom vi är så oerfarna på att resa hade det kanske varit bäst att ta en sån där paketresa, med färdmedel/boende/mat/upplevelsedestinationer redan fixade, bara att hänga med liksom. Men vi är inte så sugna på att åka på vår första semester i en grupp med 30 andra okända personer runt en. Det blir lite stelt..

Men som du beskriver, med mat-, boende- och resekostnader och att polackerna själva klarar sig på 1000 kr/vecka - det är SÅ vi hade målat upp en bild av det hela. Inte 1000 kr/dag för att sova och kanske äta lite.. Den bilden har vi istället fått nu, och det är därför vi blivit så osäkra på om det kommer att fixa sig rent ekonomiskt sett.

Som du märker - väääldigt oerfarna! :wink: ALLA tips och ALL hjälp som vi kan få innan vi åker ner är oerhört uppskattat!! Till och med ner på en detaljnivå med direkta adresser till ställen som du kan rekommendera. Det blir så mycket enklare då - tanken med resan är ju att se oss omkring och njuta av polens sevärdheter och kultur, inte att jaga land och rike runt för att hitta nåt billigt ställe att bo på.. (Den biten vill vi helst ha klar för oss redan innan..)

Tacksam för din tid och engagemang!
Svara med citat

Gammal 2006-08-09, 12:13

Sofie & Andreas

Standard Flygfråga
Vi har planerat att flyga med Wizzair - det är ju så billigt! Men jag kollade just på Ryanairs hemsida mest för skojs skull, och insåg att även de är väldigt billiga. Vad rekommenderar du? Nån som är bättre än den andra? Kan man åka med ena flygbolaget dit och det andra hem (för att exempelvis få mer tid över på hemresedagen)? Eller blir det bara krångligt?

Angående vårt boende, även om vi inte har några direkta krav för att få sova så vill vi nog helst ha ett eget rum. Och kanske även en toalett/dusch på rummet, men det är eventuellt diskuterbart. :wink:
Svara med citat

Gammal 2006-08-09, 16:10

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag återkommer med svar på första inlägget lite senare, tänkte bara svara om ryanair. Jag skulle rekommendera wizzair, med ryanair tillkommer avgift för bagage vilket gör att slutsumman blir lite högre. Fast nån krona hit eller dit spelar inte så stor roll, men wizzair är en uppstickare som vågar ta fight med ryanair så jag skulle välja dom Föredelen med Ryanair är att man kommer fram tidigare.

Du ska nog inte vänta så många dagar till med att boka eftersom jag tror 1 kr biljetterna kommer vara slut snart.
Svara med citat

Gammal 2006-08-09, 22:36

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Det var inte lite ni hade planerat in Alla stora "turistfällor"... men visst är det så, åker man första gången vill man se dom kända sakerna, personligen skulle jag hålla mig till ett område i polen och koncentrera mig på det, men så har jag varit där 100 gånger Hur som helst, var inte rädda göra avstickare eller stanna till på vägen, polen är så mycket mer än gdansk, warszawa och krakow.

Ok... När ni landar har ni trestaden, gdansk, sopot och gdynia som är ihopväxta till en stad. Gdansk har gamla stan, sopot har nöjes och utelivet och gdynia är shopping. Även längs med ringleden (obwodnica) finns köpcentrum med shopping. Mitt tips är även åka (buss eller tåg) upp till havet t.ex. staden wladyslawowo eller den långa halvön hel (mycket mycket fina sandstränder, fast mitten av sep kan vara lite sent för bad).

Sedan tåg ner till warszawa tar 4 timmar. Personligen tycker jag warszawa är en tråkig stad. En huvudstad i mängden. Stanna inte för länge här.

Kutno har jag aldrig besökt så jag kan inte uttala mig om det. Väster om Kutno har ni en stad som heter Lodz. Ingen turiststad men polens andra största stad som kan vara värd ett kort besök på genomresan. Här finns en gågata i city som heter "piotrkowska" som kan vara mysig samt en del köpcentrum.

Sedan ner till krakow borde ta ca 4-5 timmar. Krakow är en fin stad och det finns mycket intressant att se i området. Stanna mer tid här än i warszawa. Wieliczka och Auschwitz (oswiecim) är 2 givna turistmål. Är ni intresserade av berg åk ner till Zakopane, tar ca 2 timmar från krakow (buss eller tåg).

Poznan är inte heller nått stort turistmål men är ni bjudna ska ni självklart åka.

Som ni skriver så kan boende bli det största problemet. Det är inte alltid så enkelt hitta billigt boende, men i gdansk och krakow ska det inte vara några problem. Polska turistorter som wladyslawowo och zakopane kryllar som sagt av billiga sovställen, även om säsongen egentligen slutar 1 september när skolan börjar. Men visst finns det folk som vill tjäna pengar året om. Ni kan även testa söka vandrarhem på http://www.flygbilligt.com/hostel/

Vad gäller mat så kolla in ställen som heter BAR, det kan betyda både BAR som på svenska men även MAT. Och är det mat så är det ofta självbetjning och lägre priser än på en restaurang. Mat som du köper i butik är mycket billig. En limpa bröd kostar under 2 kr, bananer 8 kr/kg, tomater 6 kr/kg, mjölk 2 kr/liter, chokladkaka 3 kr, o.s.v.
Svara med citat

Gammal 2008-03-03, 21:13

Heena

Smile Billiga flygbiljetter
Citat:
Ursprungligen postat av Sofie & Andreas Visa inlägg

Vi har planerat att flyga med Wizzair - det är ju så billigt! Men jag kollade just på Ryanairs hemsida mest för skojs skull, och insåg att även de är väldigt billiga. Vad rekommenderar du? Nån som är bättre än den andra? Kan man åka med ena flygbolaget dit och det andra hem (för att exempelvis få mer tid över på hemresedagen)? Eller blir det bara krångligt?

Angående vårt boende, även om vi inte har några direkta krav för att få sova så vill vi nog helst ha ett eget rum. Och kanske även en toalett/dusch på rummet, men det är eventuellt diskuterbart. :wink:
Har själv åkt några gånger till Polen med Norwegian air för mycket billigt. Helt utan problem.
Boende som är värt att kolla upp är Hostel. Vi bodde på Hostel i Krakow, ett dubbelrum för 50 zloty per natt. Rent frächt och absolut värt priset.
Frukost ingick liksom lån av cykel, internet,tvättmöjlighet och super trevlig personal.
Vårat Hostel hette Travellers In, men det finns många att välja mellan.
Lycka till
Svara med citat

Gammal 2008-03-24, 23:15

Sharon

Nykomling
Sharon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Standard
Hej.
Det ÄR inte billigt i Polen (storstäderna), vilket är den största missupfattningen. Att äta ute är billigare än hemma men fortfarande får du räkna men ca 100kr för en huvudrätt. Skall ni åka till Gdynia kan ni äta på "Kwadrans" (betyder en kvart). Där får man supergod hemlagad mat med allt från pizza till fläskfile med potatismos eller pommes. Där kostar en maträtt ca 30PLN och det är jättestora portioner. Vi äter där ofta. Förutom kan ni äta Zapiekanka (en pizza gjord på baguette istället för pizzadeg) som värms på i ugnen RIKTIGT SMASKENS! Den kan ni få tag på precis överallt. Innan MC´s kom till Polen var det den enda snabbmaten som fanns.
Jag skulle kunna tipsa er om att ringa Polska Statens Turistbyrå i Sthlm. Fråga efter Monika så får ni den bästa hjälpen utan kostnad. Hon har kolla på var man kan sova osv...
Trevlig resa.
Jo, ska ni växla gör det på växlingskontoren "KANTOR". Dessa små vx.kontor är pålitliga. Jämför kurser, det ser ni lätt på en tavla bredvid varje växlingskontor.
Det räcker att ha svenska kronor. Tar ni ut pengar på bankomaten är det inte heller en större förlust... så gardera er med ett Visakort istället för att dra med er pengar.

hälsn och lycka till!!
Svara med citat

Gammal 2008-03-24, 23:33

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Billigt och billigt... Beror nog på lite hur man ser på det och vilka produkter man räknar på. Polen har varit billigt, framförallt inhemska produkter och mat. Men EU och en stark valuta har gjort det dyrare för utlänningar. För 2 år sedan kostade en polsk zloty lite drygt 2 kr, idag får man betala 2,80 kr för en zloty. En valutförlust för svenskar på nästan 40%.

Hotellpriserna är ganska höga och det är inte ovanligt att man får betala över 1000 kr/natt för ett mellanklasshotell i en storstad. Men det går hitta vandrarhem för under 100 kr/natt.

Maten har blivit mycket dyrare för polackerna och priserna börjar närma sig svenska priser, men fortfarande kan man hitta kap, och även en centralt belägen dygnet-runt butik kan ha priser som är i klass med en svensk stormarknad.

Att äta ute är fortfarande billigt. Ofta får man betala matråvarorna + lite till, om man inte går på en exklusiv restaurang. Det finns fortfarande gott om ställen som säljer en lunch för 10-20 zloty inklusive dricka. BigMac meny kostar ca 11 zl vill jag minnas, d.v.s. ca 30 kr.

Kläder finns i stort sett samma kedjor och märken som i Sverige och till liknande priser. Man kan ofta se själv på prislappar i Sverige i olika internationella kedjor att förutom svenska priset brukar man även kunna se norskt, danskt, europris samt zloty och ser då snabbt och priset är ungefär lika. Däremot kan det skillja på rea, dels när det är rea och dels hur stora rabatterna är. Jag skulle vilja påstå att Polen har större utbud av kläder med många märkesklädesbutiker och internationella kedjor. Polska kläder/märken går fortfarande köpa väldigt billigt.

Transport är oftast billigare i Polen. Tåg Gdansk - Warszawa kostar drygt 100 kr, en bussresa på samma sträcka kanske lite mindre. En taxiresa kostar ca 5kr/km.

Arbete och tjänster är nog sådant som fortfarande är klart billigare i Polen eftersom lönenivåerna är lägre, t.ex. tryckeri, bilverkstad, målare, o.s.v. kan oftast vara lönsammare att få utfört i Polen än i Sverige.

Bensinen kostar idag ca 4.20 zl/liter vilket vid en valutakurs på 2,8 ger ett literpris på 11,70 kr/liter. Disel är lite billigare. För att ha råd att köra bil drivs väldigt många polska bilar med gas som kostar ca hälften av bensinen, d.v.s ca 2.10 zl.

Böter för fortkörning är även det billigare i Polen. Man får betala mellan 100 och 500 zl för trafikföretelser, men 500 zl är absolut maximum om man gjort bort sig ordentligt och det är en bra bit billigare än i Sverige.

Mobilsamtal om man har polskt abonnemang eller kontantkort är klart billigare i Polen, för där finns ingen idioti som öppningsavgifter och debitering per minut. Pratar du 3 sekunder, betalar du för 3 sekunder. Pratar du 65 sekunder, betalar du för 65 sekunder. Enkelt och billigt!
Svara med citat

Gammal 2008-04-21, 11:49

Gäst

Standard Fortkörningsböter
Körde igår 42 km för fort på 90 väg.
600zl på plats rök fort som en västanvind.
Billigt dock i jämförelse med vad som skull ske här hemma.
Tror att detta är max-tarifen för fortkörning i Polen.
Svara med citat

Gammal 2008-04-21, 13:20

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag är 99.9% säker på att 500zl är maxtariffen i Polen. Fick du betala mer så kan du ha åkt på nån slags blåsning. Fick du kvitto på beloppet? Polska polisen har varit väldigt korrumperad förut men det har blivit mycket mycket bättre senaste åren.
Svara med citat

Gammal 2009-04-17, 02:22

Disa

Standard billiga restauranger
nu vet inte jag om någon kommer svara på detta. ser på kommentarerna att detta forum skrevs för ett år sedan.

det är nämligen så att jag och en vän åker till warszawa nu i slutet av april. vi ska bo på vandrarhemmer Hostel Lemon, som ska ligga i hjärtat av warszawa. det jag undrar är om någon vet/känner till billiga restauranger i närheten då vi inte vill slösa massa onödiga pengar på att äta dyr mat och istället fokusera oss på shoppingen och utelivet
Svara med citat

Gammal 2009-04-17, 08:27

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Det jag skrev 2008 gäller fortfarande:

"Att äta ute är fortfarande billigt. Ofta får man betala matråvarorna + lite till, om man inte går på en exklusiv restaurang. Det finns fortfarande gott om ställen som säljer en lunch för 10-20 zloty inklusive dricka. BigMac meny kostar ca 11 zl vill jag minnas, d.v.s. ca 30 kr."

Vill man äta riktigt sjysta kötträtter så kan jag rekommendera "sphinx" (SPHINX). Ger intrycket av att vara ett mycket dyrare ställe, men det kan få en stor sjyst maträtt för 15-20 zl. Men annars som sagt finns det snabbmat överallt för under 20 zl/måltid.

Växlingskursen är idag 2,50 mot 2,80 för ett år sedan, så det har blivit ca 10% billigare för Svenskar att resa till Polen mot förra året.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8