ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-03, 12:18

dunlope

Nykomling
dunlope är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Smile Peru i Feb-Mars 2011
Halloi alla res kunniga om landet Peru!

Jag läste lite tidigare inlägg om just Macchu Piccu och såg att Inkaleden är stängd varje februari månad?? Stämmer detta? Varför??
Jag och en kompis skall dit i slutet av februari och skulle vilja uppleva detta fantastiska ställe, men att inte kunna gå Inkaleden är :-(

Jag har ju andra frågor också såklart så jag hoppas någon har svar.

1. Om Inkaleden är stängd i hela februari vad rekommenderas då för att nå M-P? Och om det skulle vara så att den är öppen, hur lång tid i förväg bör man boka plats i "ledet"? Redan nu??
2. Anländer till Lima, hur kommer man till Cuzco på bästa sätt eller alt. mest sevärda ( ok, billigaste också, men helst inte så att det tar dagar att nå stället då tiden är lite begränsad).
3. Vilken valuta skall man ha med sig?
4. Vad kostar en måltid på ett ungefär så man vet hur mycket pengar man skall reservera för matkostnader?
5. Hur är hotellstandarden? Rekommendationer i Lima/Cuzco området?

Och som många andra är även jag mycket tacksam för svar!!
Svara med citat

Gammal 2010-08-07, 19:34

Patann81

Standard svar
Inkaleden är stängd för underhåll i Februari och det är även månaden då det regnar som mest i området. Så tyvärr så blir det ingen inkaled för er del. Kolla upp de alternativa vandringarna dock: VANDRINGAR I PERU

1. Jag skulle rekommendera Salkantayvandringen som är en 5 dagarsvandring, eller Laresvandringen. Salkantayvandringen är berydligt tuffare och kallare än Laresvandringen, tänk på det!
Lares: LARES VANDRINGEN
Salkantay: SALKANTAY VANDRINGEN

2. En bussresa Lima-Cusco tar ca 20 timmar. Man kan flyga för ca USD100.00 dock vilket är väldigt överkomlingt. Kolla in Peruvian Airlines och Star Peru. LAN Peru är det främsta flygbolaget men de har speciella priser för utlänningar (som är mycket högre) vilket gör dem väldigt dyra.

3. I Peru använder man framför allt Nuevos Soles, men även dollar fungerar nästan överallt och man kan växla nästan var som helst (dollar till soles eller tvärtom). I bankomaterna kan man ta ut både dollars och soles.

4. EN lunchmeny kostar allt från 12kr-25kr och självklart ännu dyrare på fina restauranger. Så lunch är billigt. Middagar aningen dyrare, räkna med minst 25kr per middag.

5. Här finns en väldigt bra hotellguide för Peru: HOTELL I PERU. En komplett Hotellguide för Peru..
Svara med citat

Gammal 2010-10-08, 12:58

Hallbergskan

Nykomling
Hallbergskan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Rykte: 0

Smile växla till peruanska pengar i sverige?
Kan man göra det? Det verkar svårt att få tag på Nuevos soles i sverige.
Även om man verkar kunna betala med USdollar rätt snart när man kommer fram så vore det ju skönt om man kunde ha med sig lite nuevos soles för säkerhets skull redan från början.
Eller är det helt onödigt? Nån som vet? och nån som vet var man isf i sverige växlar till sig dem?
Svara med citat

Gammal 2011-01-12, 21:30

Gäst

Standard
Tjena

du kan växla till dig soles på vilket ställe som helst, tex Forex. Du kan ta med dig dollar och växla i Peru, du får bästa växlingskursen från privata växlare som oftast finns utanför köpcentrum eller banker, de brukar ha gröna västar.

Lycka till/Micke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8