Först angående flygbolag kan jag tipsa om tyska Condor,
Condor - Born to fly.
Jag vet inte vilka delar landet Superfly besökte, men det känns inte som vi vart i samma land. Colombia är ett av de vänligaste och hjälpsammaste länderna jag någonsin besökt. Det är mycket säkrare idag än det vart på väldigt längre, idag är det inte värre än många andra delar av latinamerika.
Faktum är att jag skriver detta i Medellin och jag har aldrig känt mig hotad här, det har jag gjort flera gånger i amerikanska städer som LA och Washington DC. Men vanligtvis är det ingen som avråder resor dit på grund av brott i dessa städer.
Colombias storstäder liksom stora städer i USA och många delar av Latinamerika har problem med brott. Ha inte på dig dyra smycken/klockor, flasha inte med stora sedlar, lämna pass/kreditkort hemma när du går ut och ta taxi kväll som nattetid.
Den största skillnaden här och i Sverige kanske ändå är den utbredda fattigdomen, något som till en början kanske kan vara svårt att vänja sig vid.
Självklart blir man väl också färgad av sina upplevelser, läste om en kille som besökt 140 länder (inklusive pakistan, colombia och papua nya guinea som anses farliga). Den enda gången han blivit rånad var i stockholm, vilket för honom nu var en av världens osäkraste städer.