ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-31, 15:30

dunlope

Nykomling
dunlope är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard Billiga och "enkla" flyg till Colombia?
Det finns nog billiga flyg till Bogota & Barranquilla ( dit jag tänkte åka till) mm, men det tar nästan 40timmar ( dvs flyg & väntetid mm) att åka dit.
Finns det inget enklare sätt att åka dit eller är det 40 timmar som gäller oavsett hur man gör?
Har kollat på ganska många siter om flyg mm, men inte ser det bra ut just nu.
Tacksam för svar/tips!
Svara med citat

Gammal 2010-04-07, 08:21

IngvarM

Nykomling
IngvarM är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Standard
Dersom du gir meg en dato for når du ønsker å reise til og fra er det mulig jeg kan hjelpe med å finne en billig billett til deg.

Vennlig hilsen

Ingvar
Min nettside: ColombiaReiser
Svara med citat

Gammal 2010-12-24, 00:30

superfly_2000

Nykomling
superfly_2000 är inte uppkopplad
superfly_2000s avatar

Reg.datum: jan 2008

Thumbs down
Tycker det är ett frågetecken för säkerheten i Colombia (eller i alla fall i Cartagena). För många tar chansen att stjäla något eller att lura dig om dom kan....och till råga till allt så är polisen sanslöst korrupt.

Jag vet att det kan vara lite så i hela karibien men jag tyckte det var extremt här. Upplevde att de hade mer respekt för sina egna inhemska turister.

Det kändes säkert ur ett fysiskt säkerhetsperspektiv men att bli av med pengar och saker lämnar en besk eftersmak från det landet. Det finns mycket som tyder på att den organiserade brottsligheten och korruptionen fortfarande är mycket stor.

Det är synd...för det finns så många människor som bara vill vara trevliga...och det är ett ganska fint ställe. Det hade kunnat vara bra...
Svara med citat

Gammal 2010-12-24, 21:03

dunlope

Nykomling

Standard
Hej Superfly2000!
Och tack för ditt svar. Jag har varit i Colombia 1 gång tidigare och besökt Cartagena ( som jag blev mycket förtjust i), Barranquilla samt Santa Marta. Jag upplevde alla ställen som helt ok trots att jag nog har hört talas om det kriminella och farliga ryktet som landet har. Det rekommenderades att man inte skulle röra sig ensam vilket jag inte heller gjorde och tyckte det gick helt ok alltihopa. Det som dock irriterade mig mycket var dessa ständiga försäljare var man än gick som försökte nästan med våld sälja whatever och då man verkligen såg ut som en turist från ett helt annat land så blev ju också priset skyhögt. Tur att man dock lärde sig att pruta fast ok, nog betalade man en liten slant extra för ngt som man uppskattade. Så jepp jag ska nog tillbaka dit bara man skulle hitta ett bra/snabbt/billigt sätt att åka dit.
Men tack ändå för ditt svar och god jul
Svara med citat

Gammal 2010-12-25, 08:54

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av dunlope Visa inlägg

Det finns nog billiga flyg till Bogota & Barranquilla ( dit jag tänkte åka till) mm, men det tar nästan 40timmar ( dvs flyg & väntetid mm) att åka dit.
Finns det inget enklare sätt att åka dit eller är det 40 timmar som gäller oavsett hur man gör?
Har kollat på ganska många siter om flyg mm, men inte ser det bra ut just nu.
Tacksam för svar/tips!
ju mindre timmar destå dyrare tyvärr,smidigas från Sverige är med Iberia med ett byte i Madrid.

Gammal 2011-02-03, 16:49

Flyrib

Medlem
Flyrib är inte uppkopplad
Flyribs avatar

Reg.datum: aug 2009

Standard
Hej, Iberia flyger halvbilligt till Cartagena i norra colombia, därifrån kan du ta inrikes flyg billigt till övriga delar.Barranquilla ligger precis bredvid. Undvik att åka jul och påsk då åker alla workers från europa hem till colombia på semester, då är det extra dyrt.

Gammal 2011-05-19, 10:24

dunlope

Nykomling

Question
Tack för infot! Vet nog att man kan åka med iberia till madrid och därifrån oftast till Bogota. Men nu när jag söker så finns inte den rutten kvar? Är det bara en viss tid under året som Iberia flyger madrid-bogota rutten eller?

Sist jag var i Colombia så tog jag någonslags minibuss ( taxi typ) från Barranquilla-Cartagena-Barranquilla och den släppte av mig precis där jag ville. Så jag tror inte jag flyger den sista rutten.
Svara med citat

Gammal 2011-09-20, 03:56

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard inte samma land
Först angående flygbolag kan jag tipsa om tyska Condor, Condor - Born to fly.

Jag vet inte vilka delar landet Superfly besökte, men det känns inte som vi vart i samma land. Colombia är ett av de vänligaste och hjälpsammaste länderna jag någonsin besökt. Det är mycket säkrare idag än det vart på väldigt längre, idag är det inte värre än många andra delar av latinamerika.

Faktum är att jag skriver detta i Medellin och jag har aldrig känt mig hotad här, det har jag gjort flera gånger i amerikanska städer som LA och Washington DC. Men vanligtvis är det ingen som avråder resor dit på grund av brott i dessa städer.

Colombias storstäder liksom stora städer i USA och många delar av Latinamerika har problem med brott. Ha inte på dig dyra smycken/klockor, flasha inte med stora sedlar, lämna pass/kreditkort hemma när du går ut och ta taxi kväll som nattetid.

Den största skillnaden här och i Sverige kanske ändå är den utbredda fattigdomen, något som till en början kanske kan vara svårt att vänja sig vid.

Självklart blir man väl också färgad av sina upplevelser, läste om en kille som besökt 140 länder (inklusive pakistan, colombia och papua nya guinea som anses farliga). Den enda gången han blivit rånad var i stockholm, vilket för honom nu var en av världens osäkraste städer.
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 19:44

IngvarM

Nykomling

Standard
Det billigste alternativet nå er å reise til London deretter å ta Air France til Bogota.

Priser ned i USD 1000.

Mvh

Ingvar
Min nettside: ColombiaReiser
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 19:57

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Om man skall ta Air France till Bogota är det väl enklast att först flyga direkt till Paris eftersom det är därifrån som Air France flyger!?

Gammal 2011-09-26, 20:01

IngvarM

Nykomling

Standard
Ja, det skulle man tro. Problemet er bare at billett koster USD 500 mer fra Paris til tross for at man har en mindre flygning enn fra London (slipper London - Paris). Denne sinnsyke situasjonen oppstår fordi AirFrance dumper priser i markedet til Bristish Airways (for å kapre kunder)
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 20:33

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard
Via Condor hittar jag biljetter från 750 USD, då flyger du via Frankfurt
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8