ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-11-06, 14:53

Halgan

Nykomling
Halgan är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Talking Resekompis/ar sökes 2010 mars - april!
Hejsan alla !

Är en 21-åring tös som har tagit ett sabbats år från Högskolan Kristianstad för att jobba och resa. Jag bor i Kristianstad för att mina studier och jobb är här. Flyttade hemifrån 08' augusti och då bodde jag i Malmö!

Jag vill under mars månad 2010 åka iväg till Rio de Janeiro och njuta i tre- fyra veckor! Jag har ingen resekompis och min kära mor är inte förtjust i att jag åker iväg själv till Rio som är (enligt många) en världens farligaste städer men även en av dem vackraste städer i VÄRLDEN! Jag har studerat Rio på egen hand där jag bland annat har fiskat information på nätet och bland människor som har rest dit och är därifrån. Bilden jag har fått av Rio är en storstad där allt kan hända (både gott och ont) och många som har varit där har haft "the time of their life". Vilket passar mig perfekt!

Jag söker en/fler positiv resepolare som är partypinglor men samtidigt inte är rädd för att lära sig olika kulturer, upptäcka saker och ting, lite äventyrsfylld och vågar utmana sig själv, genom att prova nya grejer!
Visst vet jag att alla människor inte är perfekta och att alla kan gräla men min/a resepolare ska inte vara långsiktig och ska vilja kompromisa och ha lätt för att lära känna nya männsiko, det viktigaste vara att POSITIVA!

Lite om mig;

Jag började läsa Ekonomprogrammet - Revisor/Controller direkt efter gymnasiet och kände för ett halvår sen att det är dags för mig att upptäcka världen på egen hand och utanför min utbildning!

Jag har väldigt lätt för att lära känna nya människor och älskar att lära mig och uppleva nya saker. Jag är glad och positiv och sällan rädd för nya utmaningar. Att resa till brasilien kommer att bli det största någonsin för mig men jag bangar inte!!!!!
Jag är väldigt duktig på att kompromissa och ta hänsyn till andra individers behov och vilja. Jag har bott i korridor nu i ett halv år och lärt mig många nya saker om kollektivt boende. Vi kommer bra överens och det är här jag har tagit beslutet om att resa och uppleva världen. Som min korridors vän sa; Du levere bara än gång! Du måste sluta leva på den säkra sidan! Uptäck världen! Sköna typer!

Lite mer praktisk info som jag har hittat (obs. att utresa runt 3 till 10 mars. hemresa runt 28mars - 2april)

Genom reseguiden.com kan man leta efter biljetter till rio som kan gå på från 6500-8000 ungefär. Självklart att man säkert kan hitta billigare biljetter men har inte gjort det än.

Jag har hittat ett vandrarhem i Copacabana som ägs av en svensk man som har flyttat dit. Här är information som han har skickat över via mail.

Här är lite priser och övrig information:

2-bäddsrum(våningsäng med fläktar):
27 reais/dygn/person.

4-bäddsrum(våningssängar med fläkt/AC):
27 reais/dygn/person.

8-bäddsrum(våningssängar med fläktar):
22 reais/dygn/person.

Foto 1 är på "sitthörnan" som är i 8-bäddsrummet.
Foto 2 är på 8-bäddsrummet.
Foto 3 och 4 är på 4-bäddsrummet.

Priserna är inkluderad:
*Gratis internet.
*Gratis caipirinhas/caipivodkas.
*Gratis användning av tvättmaskin(tvättmedel och mjukmedel inkluderad).
*Gratis sängkläder/handduk.
*Gratis dricksvatten, kaffe, te, kryddor till matlagning mm.

Det finns också:
*Fullt utrustad kök med spis, kylskåp, mikrovågsugn, kaffebryggare, brödrost mm.
*Hang out area med kabel-tv och dvd.
*Säkerhetsskåp, spel, darts och bokväxling.
*Fotboll, volleyboll/nät, racketspel och parasoller att ta med till stranden.

Vandrarhemmet är bra lokaliserad i den livligaste delen av Copacabana med:
*200 meter till stranden.
*200 meter till tunnelbanan.
*10 minuters gångavstånd till Ipanema.
Om ni undrar något kan ni själv maila honom;
Han heter Magnus --> nonamestay@hotmail.com

Min fråga var då hur mycket pengar man ungefär behöver!

Mat och dryck:
Lagar du mest mat själv med lite pasta, ris och någon köttbit/kyckling + olika mellanmål ca 10-15 reais/dag.
Om du äter det mesta ute ca 15-20 reais/dag om du går till bland det billigast ställen som har en helt ok lunchtallrik för 6-8 reais med ris, svarta böner, sallad kött eller kyckling.
Går du till en bättre restaurang räkna med minst det dubbla.
En burk öl(33cl) kostar ca 1 real i mataffärerna.

Nöjen:
Om man går på en billigare klubb gör man av med ca 60-70 reais om man har förfestat lite innan.
Inträdet kan gå på 20-40 reais beroende på vilket område det är i, en caipirinha ca 10 reais.
Man brukar få dricka för det värde man har betalat in sig på, t.e.x om du går på en klubb som tar 40 reais i inträde så får du dricka för motsvarande 40 reais d.v.s ca 4 drinkar.
En dyrare klubb kan ta 80 reais och uppåt i inträde.

Transport, exempel:
Om du åker till Salvador från Rio(ca 24-timmar bussfärd) kostar en enkel 220-240 reais.

Turistsaker, exempel:
Jesusstatyn ca 40 reais.
Maracana ca 35 reais(för bra biljetter och du tar dig dit och hem själv).
Sockertoppen ca 45 reais.
"Favela-Tour" ca 65 reais.

Är det några funderingar eller att ni helt enkelt är sugna på Rio så skicka ett mail!

Sweet_hanitta@hotmail.com

Tack för mig =)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rio-de-janeiro.jpg (42.2 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg rio_de%20janeiro.jpg (282.1 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg brazil.jpg (22.5 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg 2000sa-009-07s-w.jpg (20.2 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg 2363847-Copacabana_beach-Rio_de_Janeiro.jpg (40.6 KB, 0 visningar)
Senast redigerad av Halgan den 2009-11-06 klockan 15:08.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8