|
EL PUENTE - mycket snack, liten verkstad!!!
|

2008-04-16, 23:36
|
Reg.datum: apr 2008
Rykte: 0
|
EL PUENTE - mycket snack, liten verkstad!!!(språkresor,,volontär, utlandsstudier)
Hej alla ni som tänkte ta er väska och dra ut i världen!
Vill bara ger er lite råd så här på vägen. Det är ju bra och så med alla dessa språkreseföretag som finns, men vart tar våra kära pengar vägen, i vems fickor hamnar dom i, men framförallt var får vi för våra pengar???
Oftast så lovas det mycket och ser bra ut i skrift och så, fina hemsidor och lockande bilder!
Jag är inte alls emot att det finns språkreseföretag, men det som gör mig väldigt irriterad är, om man betalar mycket pengar, så förväntar man sig också att få mycket tillbaka. Framförallt när språkreseföretaget i sina papper lovar att vissa saker ska ingå och vara av viss standard, så blir man ju oerhört besviken och känner sig lurad när man väl på plats inser att det inte
stämmer!!!
Vissa akiviteter blev aldrig av eller var inte inräknade, utan skulle visst betalas på plats, fast det stod att jag redan hade betalat för det , i Sverige.
Lektionerna sker där man bor och inte på en skola, ingen kurslitteratur fick man heller! Volontärarbetet var lite si och så med, inte så givande, många dagar som "försvann", pga av det inte fanns plats, personalen inte visste att man skulle komma!!!
Ja...det var mycket som inte var som man hade förväntat sig och det var många med mig, som kände sig lurade. Men tyvärr få som säger något efteråt, för visst vill man ju minnas det bästa!
Och missförstå mig rätt, allt var inte dåligt, utan super! Men inte tack vare språkreseföretaget, utan för alla människor man mötte och lärde känna. För alllt man fick göra och vara med om! Så res gärna, men var kritisk när ni väljer språkreseföretag, se till att få allting på papper och våga klaga, det kan löna sig!
Det bästa är att resa utan språkreseföretag, för de kan i alla fall inte garantera något och det blir betydligt BILLIGARE! Om du vill studera språk i ett annat land, bestäm dig för vart du vill åka. Ta sen kontakt med universitet/skola på orten och kolla ifall de har någon språkkurs att erbjuda.
Eller boka en vecka eller så, på ett lokalt youth hostel, där lär du träffa andra resenärer som kan tipsa dig. Prata gärna med personalen där du bor, de vet säkert något! Om inte, känner de alltid någon som känner någon, som känner någon.... =)!
Klart om du är ung eller ska ut på egen hand, förstår jag ifall det känns lite skrämmande, då kan ju ett språkreseföretag kanske vara något, men var i så fall kritisk! Inte kul när man inser att man skulle kunnat haft råd att stanna 4 månader till ifall man hade ordnat allt på egen hand!
OBS! läs alltid vad andra har skrivit om företaget, men kolla alltid upp VEM det som skrivit inlägget, är det företaget själv eller...?? Kolla även upp hos ARN ifall företaget har någon tidigare anmälan på sig och även om ni inte skulle finna något på dem, så betyder det inte att folk INTE har varit missnöjda, utan inte orkat göra en anmälan eller gjort upp i godo med språkreseföretaget!
(språkresor,språresa,reseföretag, språk, utlandsstudier, volontärjobb, volontär, praktik, utlandspraktik)
Senast redigerad av emelie1985 den 2008-04-17 klockan 22:06.
|
|
|

2008-10-17, 18:57
|
|
|
Hej! har du rest med el puente på språkkurs? Har själv funderat på att åka på språk/surf resa via dom.. Vad var det som sög? Det verkar som att du inte haft nån vidare bra erfarenhet av det.. Berätta mer! Tack på förhand //Maria
|
|
|

2008-11-18, 19:09
|
|
|
jag åker om två veckor
Hej!
Jag åker med el puente om två veckor. Jag reser själv och ser det som ganska billigt faktiskt...iof vet jag ju itne än vad osm kommer att ingå...hmm... Men jag är nog mer rädd för att företaget inte ens existerar och att man betalat in pengar och sen står där ensam på flygplatsen i typ världens farligaste stad Caracas.
/Malin
|
|
|

2009-02-14, 08:52
|
|
|
El Puente i april
Hej!
Jag ska åka med El Puente till Montanita, Ecuador i april. Språk och danskurs. Det var ju inte direkt upplyftande att få ta del av att någon haft en sån här upplevelse av att resa med dem. Hade Emelie bara otur? Eller är det verkligen såhär? Jag känner mig i och för sig lite naiv nu som inte tänkt så mycket i de här banorna, har bara läst så mycket gott om själva platsen i sig. Och vill dit =) Men tack för tipset att be om ordentliga papper som bekräftar vad det är man redan har betalt för innan man åkte från Sverige! Man ska ju verkligen inte behöva betala för nåt man redan betalt för! Låter ju sjukt konstigt...ska söka efter mer kritik...har nämligen inte betalt kursen ännu...eller vad säger du Malin? man blir ju lite orolig, och visst, man kan ju säkert lösa saker på plats...men har tidigare känt att "tänk om man inte få plats på kurser osv". Fast finns det risk att man få betala dubbelt för det så kan man ju lika gärna betala sen...svårt fall... TIPS någon?? Tack =)
|
|
|

2009-02-14, 10:24
|
|
|
Åker du ensam??
Hejsan, jag såg ditt inlägg i min resdagbok och tycker verkligen att du ska åka till Montanita för det är verkligen en mysg liten surf stad där alla backpackers trängs från alla delar av världen. Men om du ska åka genom en sk förmedling är lite upp till dig. Jag åkte ensam och tyckte att det kändes som en lite trygghet att ha allt klart och hela tiden veta vart jag skulle och att någon väntade mig på plats. Men som tidigare skribent nämnde så är det inte alltd det fungrar som det ska. Det var dåligt med intyg om vart exkat man skulle och jag fick vänta några dagar i en närliggande stad och då betala för boende som jag inte hade räknat med enbart för att jag int fått de papper som understrk att jag betalat osv. Även där var jag inte väntad och det var egentligen fullt men det löste sig. Volontär arbetena rekomenderar jag doc inte. Jag gjorde inte mycket nytta alls, utan vi umgick mest och låg och läste och då och då fick vi små uppgifter att göra men inget som inkluderade det jag hade åkt dit för. (Bra sätt att stanna upp utgifterna dock, inte så dyrt att volontär arbeta och man fick mat och boende)
De gångerna de krånglade hörde jag alltid av mig till förmedlingen och fick alltid svar på direkten om att det skulle lösas på en gång. Och det gick faktiskt bra. Så man behövde inte känna sig helt utlämnad. Jag fick även kompensation för detta (en veckas betalda surlektioner)
Tillbaka till Montanita. Är det bara Montanita du sk åka till tycker jag att du kan åka dit utan förmedling. Jag bokade allt hemifrån och väl på plats fick jag bo i ett jätte litet hus som låg lite avlägset vid sidan om stranden. Det kostade även mkt mer än många andra ställen som låg mkt bättre och var mkt fräschare. Skolan var toppen men jag bokade in alldeles för många lektioner på en gång och för många timmar. Så det bästa tror jag är att åka dit och känna efter hur mycket man vill plugga och känna lite på det. Att det skulle bli fullt kan jag inte tänka mig. Det kommer och går folk hela tiden. Så vill du spara in lite pengar och själv välja hu du ska bo och känna dig fram hur tid du vill lägga ner på att plugga tycker jag att du kan åka utan förmedling. Det jag tyckte var en riktigt fördel men en dyr sådan var att bli upp plockad på flygplatsen. Men se till att resa på dagarna och håll i väskan på bussarna. Vill någon lägga upp ditt handbagage på hyllan i bussen tacka snabbt nej. Jag höll på att bli rånad på mitt handbagage på bussen. Köp även en sådan påse till pass och biljett mm att an runt halsen när du reser. Så har du koll på det viktigaste.
Lycka till.
|
|
|

2009-03-20, 15:18
|
|
|
Inte min erfarenhet
Hej!
Jag har rest med El Puente till både Venezuela och Guatemala och håller inte med Emelie1985.
I Venezuela fick vi snarare fler aktiviteter än de som lovades, till exempel paragliding och ett besök till chefens egna ranch med hästridning! Äventyrsresan var det bästa jag gjort och jag träffade sköna folk från överallt som jag fortfarande har kontakt med. I Guatemala läste jag spanska och dansade salsa och det var helt fantastiskt! Jag hade privatlärare i salsa som var grym på olika dansstilar (och söt! Hi hi) så jag lärde mig även lite merengue och samba.
Jag hade bara bra erfarenheter förutom att jag blev magsjuk... Men, det gick ju över.
Lycka till därute allihop!
Kram
Johanna
|
|
|

2009-05-20, 20:38
|
|
|
positivt
Jag reste med El puente till Venezuela, och jag har endast positiva saker att säga om resan..
Det var 3 av de bästa månaderna i mitt liv och jag tycker absolut att det man fick för pengarna var mer än nog. De upplevelser, vänner och erfarenheter jag fick under min tid där var helt otroliga!
Jag vill nog säga att jag fick mer för pengarna än vad som utlovades i programmet.
Mvh Frida
|
|
|

2012-01-05, 14:24
|
|
|
grymmaste resan
Hej, jag vill också bara göra ett inlägg i den här diskussionen! Jag har rest på 3 ställen med el puente, till Guatemala, costa rica och ecuador (gjorde en egen kombo med salsa, surf å mer salsa..) och hade det grymt på alla platser. Jämförde jag priserna så tog de nästan ingentin mellan och det var klart billigare än de flesta andra företag.... Jag rekommenderar alla att dra till sydamerika och det är klart att man kan åka själv och fixa själv men jag tyckte det var skönt att ha hjälp innan jag åkte (eftersom jag reste själv) och fick massa bra tips från el puente. Sen var det även skönt att hämtas på flygplatsen när man kom ner
(språkresor,språresa,reseföretag, språk, utlandsstudier, volontärjobb, volontär, praktik, utlandspraktik)
|
|
|

2012-04-25, 19:41
|
|
|
Håller med Emelie och många andra som var där
Mycket snack och lite verkstad var en bra beskrivelse även på min upplevelse. Priserna blir i slutänden mycket mer än det du först utlovas. Voluntärarbetet gör inte att du känner dig välbehövlig, där finns knappt något att göra.. Cabanasen är slitna med ormar och kacelackor mellan sängraderna. Du kan hamna med åtta personer och behöva byta rumskompisar (eller hus(!!)) ofta. Jag var även med om att någon inte fick plats fast de hade bokat från Sverige, det verkar som att kommunikationen brister totalt mellan skolan och organisationen. Själv så bodde jag med en som knarkade, stal och inte ens gick i skolan där.
Aktiviteterna som annordnas är jättedyra, fast det står att de ska vara gratis. Surflektionerna var visserligen roliga, men även farliga då det fanns en lärare och ibland upp till tio elever i strömt vatten på samma gång (när man på plats kunde köpa privatlektioner för ingenting kostnadsmässigt i jämförelse) De anställer voluntärer till skolan, som jobbar gratis och därför egentligen inte ville hjälpa en eller annordna aktiviteter. Och människor som inte brinner för att få andra att trivas -det blir inte bra. Det fanns eldsjälar - men när en av tio är det, så är det lätt att dra en nitlott.. Utbildningsystemet är upplagt så att du ska lära dig så mycket som möjligt, (glosor, texter) men du får inte göra det i din egen takt. Efter en vecka hamnar du på nästa nivå, som typ innebär att du vecka två ska prata flytande och annars ses som korkad. Detta resulterar i att du lär dig ingenting. Speciellt med tanke på att det fokuseras alldeles för mycket på att skriva och läsa och inget alls på att prata.
Du kanske i början tror du är trygg men om du hamnar i trubbel, så finns det ingen att lita på (jo, alla dina nya vänner och de som bor där). Tre stycken åkte hem tidigare under tiden jag var där, fast de hade betalt i förskott för hela tiden. Många ville ha pengarna tillbaka speciellt för voluntärarbetet, men det gick inte. Denna organisation är bara ute efter pengarna vilket gör att du kan känna dig lurad efteråt. Det blir mycket billigare att fixa på egen hand. Självklart ska du resa, det största resemisstaget man kan göra är att välja att inte resa. Sydamerika är underbart - jag ångrar ingenting - mer än mitt val med organisation.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|