ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-05-07, 17:02

Standard Vilka här har varit i Brasilien?
Vilka här har varit Brasilien? vad tyckte ni om eran resa? Hur länge stannade ni? vart bodde ni? Hur lång tid tog det innan ni lärde er språket?
Vad är det för något ni gillar bäst med Brasilien? Vad var era största misstag under eran resan?

Själv har jag varit i Rio De Janerio 2 gånger. Sammanlagt 5 månader. Trivs hyffsat bra i stan. Har börjat lära mig språket lite grann och nästa höst hoppas jag kunna snacka ganska hyffsat så att jag kan snacka med vanliga brassar. Ska även resa till Salvador i norr. Brasilia i Öster och Porto algero i Söder. För att komma underfund med vart jag trivs bäst. Tror att städerna skiljer sig väldigt mycket åt. I Rio har man ju vant sig vid att allting är farligt....så man tar det för givet.

Mitt största misstag under mina resor var att jag inte tog mig tid att lära mig språket och att jag tog dom där turist prylarna för seriöst. Typ som det är farligt att åka buss ensam. Ta alltid taxi! Dom nattklubbar som blir rekommenerade är mest ställen där det hänger flest turister....
Svara med citat

Gammal 2007-05-10, 21:07

Vanillaz

Medlem
Vanillaz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 0

Standard
Om du själv har varit där 2 gånger, kan du inte berätta lite själv vad Du tyckte om Brasilien.
Vi har gjort upp en lista på 5 resemål som vi vill ha som smekmånad och Brasilien står som första plats.
Men har bara hört om riktigt sjuk kriminalitet!
Det är då vi har gjort upp en lista på andra alternativ.
Så om du skulle kunna ge mig 5 BÄSTA för att åka dit och 5 SÄMSTA för att inte åka dit!

Tacksam för svar!

Gammal 2007-05-15, 20:54

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillaz

Om du själv har varit där 2 gånger, kan du inte berätta lite själv vad Du tyckte om Brasilien.
Vi har gjort upp en lista på 5 resemål som vi vill ha som smekmånad och Brasilien står som första plats.
Så om du skulle kunna ge mig 5 BÄSTA för att åka dit och 5 SÄMSTA för att inte åka dit!

Tacksam för svar!
Beror sig på vad ni vill ha ut av eran semester i Brasilien? Vet inte om jag skulle rekommendera att man åker dit på smekmånad. Tro mig..det är nog roligare att åka dit som singel. Man uppskattar en semester på olika sätt. Beror sig på vad man vill komma bort ifrån. Personligen började jag uppskatta min vistelse i Rio som mest efter att jag börjat hänga med en tjej och flyttat ut i slummen. Där jag bodde i ett enkelt hus i tegel tillsammans med hennes familj. Vi sov på deras golv och åt brasiliansk mat som för det mesta bestod av ris och bönor.

Roligt också när man börjat lära sig språket en aning. För det mesta upplevede jag det som om det bara var rikemans barn och horor som kunde snacka engelska. Vill man uppleva fina stränder och trevliga människor så finns det säkert fler och trevligare länder att välja mellan. Känndes ju hopplöst i början av semestern då man inte kunde kommunicera med vanliga människor.

Jag har ju ingenting annat att jämnföra med om hur farligt det är. Man har ju aldrig fått lära sig att va "street-wise" i sverige. Vi behöver det liksom inte. Ta inte med mer pengar än vad du kommer göra av med. Ta inte upp alla pengarna ut fickan samtidigt så att folk ser hur mycket pengar du har med dig. Om du är ute och går så kan man ju kolla bakom sig ibland. Ser man några skumma typer på gatan så är det ju bara att gå rätt över och ta andra sidan.

Fick höra av en turist guide att det var enkelt att känna igen turister för dom tittar alltid omkring sig. Min personliga strategi för att inte hamna i dåliga situationer var att alltid gå på en gata precis som om man gått där flera hundra gånger tidigare. Klä sig enkelt, vifta inte med pengar. Ta inte med pengar än vad du räknar att göra av med.

Jag har blå ögon och ljusbrunt hår. Dom gånger försäljare eller turisguider frågade ifall man var brasse eller turist blev jag stolt.

Fick höra att maffian har skapat en lag som innebär att man inte i får skjuta eller skada Gringos. Händer nånting sånt i stan så kommer polisen att mobilisera sina styrkor och hela turist industrin och knarkhandeln kommer att störas. Visst..Jag är nog lite naiv men det här gjorde ialla fall att jag kände mig lite säkrare. Än av dom bästa fester jag hamnade på var som ensam gringo på en favela-fest där det utanför stod beväpnade vakter med maskingevär och väll inne på festen så fanns det flera beväpnade killar. Tjejerna dansade till brasiliansk funk.
(Ser i princip ut som om dom har sex på dansgolvet) Maten var gratis och cannabis röktes helt öppet. Grym fest helt enkelt. Helt i min smak. Har du några fler frågor om Rio så fråga gärna.

Själv har jag en massa frågor om Brasilien. Är det svårt att skaffa uppehållstillstånd? Finns det något jobb man kan få som utläning utan utbildning? Om ni har bott i Brasilien en längre tid berätta gärna om eran vistelse där.
Svara med citat

Gammal 2007-09-14, 12:11

Gäst

Thumbs up Natal
Tjenare
Jag har varit i Natal norra brasilien 11 gånger det är kanon det finns otroligt fina ställen runt omkring Natal trevliga människor jag har många vänner där nere jag åker två gånger per år 4 veckor i stöten
Svara med citat

Gammal 2007-09-25, 00:02

Brasse

Nykomling
Brasse är inte uppkopplad
Brasses avatar

Reg.datum: sep 2007

Skicka ett meddelande via MSN till Brasse
Standard Brasilien som jag älskar
Hej, trevlig att det finns så många som är intresserad av Brasilien.

Jag heter Eric och är föd och uppvuxen i Rio Brasilien, just nu är bosat i Sverige.

Men har lyckats uppfyla min dröm nyligen.

Jag byggde ett litet hotel som man kalar för pousada i Brasilien.

Så jag jobbar 8 månader i Sverige och jobbar 4 månader i Brasilien när det är högsäsong.

Angående smekmånad i Brasilien, ni kommer inte att ångra er, det finns olika sorters miljö i Brasilien för de som vill festa eller ta det lugnt.

Jag själv vill ifrån Rio pga kriminaliteten , men det är inte så i hela Brasilien och sen det gäller att ha lite sunt förnuft.

Alagoas heter det , min egen paradis.

Ang skaffa uppehållstillstånd. är väldigt svårt om du inte gifter sig med en brasilianska.
du får 3 + 3 månader som mest.

Jobb utan utbildning: det finns väldigt många brasilianare som har flera högskola utbildningar och ändå går arbetslösa.

Det finns säkert nånting, men du får räkna med att tjäna ca 1400:- i månaden.

men du måste kuna språket först.

Har ni flera frågor, kan ni höra av er.

Mvh Brasse brasse_@hotmail.com

Praia do Frances Pousada Blue Viking Bem vindo a este paraiso!
Svara med citat

Gammal 2007-10-03, 12:08

Gäst

Wink Att leva i Brasilien
Hej,

jag är svensk men förlovad med en brasilianska. Vi har mest bott i Sverige men rest ganska mycket i Brasilien. Vi har bott i Rio och Salvador men även varit en hel del i Brasilia. Det är stor skillnad på städerna i Brasilien. Rio är enligt min mening världens vackraste stad och det finns hur mycket som helst att se och göra. Salvador är mycket mer genuin. Det är Brasiliens första huvudstad med mycket kolonial bebyggelse som håller på att rustas upp. Brasilia är Brasiliens mest moderna stad och troligen enda staden där gångtraffikanter har förtur vid övergångsställe. Min portugisiska blir bättre och bättre och det är en förutsättning om man skall leva utanför hotellen i de större städerna. Min fästmö och jag mixar engelska och portugisiska hej vilt. Om man skall besöka Brasilien skulle jag rekommendera en rundresa med följande innehåll. Börja med Rio 3-5 dagar. Leta efter ett hotel i Ipanema eller Copacabana så bor ni centralt och har nära till de bästa stränderna. Hyr en privatchaufför, förhandla om priset och hotellen kan hjälpa er. Nu har ni en chaufför som tar er till alla platser värda ett besök som kristusstatyn, sockertoppen etc. Fråga gärna chauffören så kommer han att hjälpa till med tips. Besök gärna Niteroi där ni får en annan vy över Rio. Gå på match på Maracana, ca 140000 sittplatser och se Flamengo spela fotboll. Efter Rio åk till Salvador i ca 3-5 dagar. Besök Historical center (Pelorinho), Tamar project (Världens största sköldpaddscenter) samt ön Morro de Sao Paulo. Maten och kulturen är helt annorlunda med ett mycket större inslag av afrikansk kultur (all slavhandel gick via Salvador). Ni kan med fördel på Sofitel hotel. Ett mysigt hotel med en egen lagun med ödlor och fåglar, alla mycket snälla. Ni kan även hyra en lägenhet eller på på hotel mer centralt i Salvador. Antingen i Barra eller direkt i Pelorinho. Efter Salvador flyg till Manaus, storstaden mitt i amazonas. Spendera minst 4 dagar här. Boka en resort som passar ert tycke, det finns många. Från Manaus gör ni dagsturer längs amazonas eller boka ett paket med övernattning längs floden. Troligen den mest spännande resa ni kommer att göra. Det finns många sätt att lära sig att prata portugisiska. Utanför Salvador finns en språkskola (svensktalande personal) minns inte namnet men ni kan nog hitta det på nätet. Vill ni lära er själv så köp exempelvis "How to say anything in Portuguese". En trevlig bok som även beskriver kulturen i Brasilien.

Jg älskar Brasilien och dess folk. Det skrivs och talas mycket om kriminalitet men detta skall inte överdrivas. Var inte ensam om natten och gå i "fel område". Ta taxi, buss och se er om. Ni kommer att få besöka ett av världens trevligaste folk, en natur som är fantastisk samt städer med otroligt god mat. Det sistnämnda förtjäner egna reportage,

Ha det bra
Svara med citat

Gammal 2008-02-15, 22:54

Gäst

Smile Natal
v har vart i Natal I barsilien och längatar tillbaka skulel gärna tänka mig flytta dit och planera för det trots att det int eär det enkalste. Men önskar mig inget heller än att få bo där och kanske hitta mig en barsse en man att gifat mig med.
Svara med citat

Gammal 2008-02-24, 11:34

Gäst

Standard Natal/Brasilien 19/11-12/12 2007
Jag har vart i Natal Brasilien den 19/11- 12/12 2007 längrtar til baka dit och skulle kunna tänka mig att flytta dit.

Vore dock trevligt om jag träffade em Brasse man skulle inte vara dumt det.
Svara med citat

Gammal 2008-08-13, 12:35

Gäst

Standard Språket
Hej,

Skoj att läsa hur och vad ni upplevt av brasilien, ska iväg till rio i början på året och tänkte se lite mer av brasilien än bara turist stråken.

Har därför börjat plugga brasilianska, vet någon om det är stor skillnad mellan portugisiska (europeisk) och brasilianska?
Tänkte gå en språk kurs i höst i portugisiska men det kanske är stor skillnad mellan dessa språk?
Svara med citat

Gammal 2008-09-23, 11:41

Gäst

Standard
nej men jag skulle vilja lära mig brasilianska!!!! vänta på svar!!
Svara med citat

Gammal 2008-11-21, 11:14

CharterNisse

Globetrotter
CharterNisse är inte uppkopplad
CharterNisses avatar

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 4

Standard Samma språk
Finns inget som heter brasiljanska, utan i brasilien är portugisiska huvudspråket. Sedan finns det ju lokala avikelser i språket beroende på var man åker. I Rio kanske man har en speciell dialekt och så, men i stort sett är det samma språk.
Svara med citat

Gammal 2008-12-06, 22:25

Mikaela

Smile Utbytes
Hej!
Jag bor for tillfallet i Brasilien, i Goiânia i inlandet och gor ett utbytesar. Ar tredje gangen jag ar har, har forut varit i Rio och Natal. Vet precis vad du menar med turistgrejorna... Det ar inte alls sa farligt som det verkar, jag har varit har i fyra och en halv manad nu och tar bussar dagligen, med orhangen pa och iPod i fickan. Gatorna ar hyfsat sakra att ga pa fram till 9-10 pa kvallen och samma sak galler bussar. Med lite vanligt folkvett sa ar det inga problem alls att leva normalt har, jag menar jag ar aldrig radd nar jag gar ut eller sa, och inget har hant mig heller. Jag har flera kompisar som blivit av med vaskor, kameror osv men om man bara tar det lungt, haller en lag profil och inte borjar vifta med mobil, kamera mm pa en gang sa ar det ingen fara. Dock sa ar brottsligheten betydligt lagre har an i Rio och São Paulo da staden "bara" har 2 miljoner invanare... Jag tror att det ar sa farligt man gor det, det ar helt uppenbart att jag ar "gringa" och sadana har betyder pengar, men jag har aldrig ens kant mig hotad. Daremot om man gar ensam med en vaninna i en mork, tom grand och pratar engelska hogljutt sa far man skylla sig sjalv... Nog om det!
Spraket larde jag mig ganska snabbt, troligen for att jag last franska och spanska forut, men jag hade absolut inga forkunskaper i portugisiska innan jag kom, och det ar faktiskt det svaraste av de latinska spraken. Det tog mig lite mer an en manad innan jag kande mig saker pa spraket, alltsa for att typ bestalla mat, kopa bussbiljetter osv, efter tva-tre manader tyckte jag att jag kunde konversera bra, det gar fruktansvart fort om man bara forsoker. Det handlar mest bara om att vaga saga fel tror jag, och att vaga kliva ur engelskan. Men det ar lattare att lara sig har an i Rio tror jag, for myckte farre kan engelska har sa man maste helt enkelt. Aven om de flesta manniskorna man moter som man verkligen maste prata med inte ar sarskilt hjalpsamma alla ganger... Jag har alltid tyckt, sedan forsta besoket har for fem ar sedan att brasilianare ar det mest oppna och hjartliga folket nagonsin, men de kan vara ganska oforskamda ocksa. Man far vara beredd pa att ta att de skrattar och javlas lite med en nar man forsoker prata med dem. Ibland latsas de inte forsta vad du sager aven om du pratar perfekt portugisiska bara for att de ser att du ar utlandsk...
Och sa klart maste man lamna sin "safety zone" har kompisar som varit har lika lange som jag men som knappt vet skillnaden pa "obrigado" och "ogbrigada" (andelsen o om man ar man och a om man ar kvinna, en av de mest grundlaggande sakerna) och det ar helt enkelt for att de inte forsoker, de tycker att det ar mycket bekvamare att prata engelska for att de kan det redan, och nar de ar ute sa ar de helt beroende av vanner som pratar portugisiska. Forsoker man sa gar det illa kvickt, men ett bra tips ar att lasa in sig pa grammatiken forst, sarskilt verbbojningar, lar man sig dem sa kommer man vara flytande i spraket pa nolltid. Det var darfor jag larde mig sa fort, eftersom jag forstod grammatiken da den ar samma som spanska och franska. Och accenterna ar valdigt, valdigt olika... Den jag har lart mig har i Goiânia ar liksom lantig, och jag tycker att den ar otroligt ful men latt att lara sig och alla forstar den.
Accenten i Rio ar lite annorlunda, mycket sche-ljud, det skiljer sig nog fran stat till stat tror jag, i norr i Natal till exempel sa later det ganska mycket som att de pratar spanska och har ett enklare uttal liksom. Och det skiljer sig pa ord ocksa, pratade med en kille fran Rio Grande do Sul haromdagen och jag forstod inte ens vad han menade nar han sade tjej pa sin accent, kommer inte ihag vad ordet var men jag hade verkligen inte en susning! For ovrigt sa ar det helt underbart att bo i Brasilien, men kan vara lite svart med det praktiska. Att fa visum ar lite klurigt, det enklaste sattet ar att gifta sig med en brasse eller skaffa barn med en. Kanner ett gang amerikaner som samlade ihop pengar till att starta ett foretag har, ocksa ett alternativ men fa ar framgangsrika...
Det later har som att det ar fler an jag som blivit foralskade i Brasilien, men ar det inte sa? Har man en gang sett de vackra stranderna, hort sambarytmerna och kant rorelsen och pulsen i landet sa vill man aldrig mer aka hem. Jag vet inte om det bara ar jag, men det ar liksom en speciell kansla i det har landet, det ligger i luften pa nagot satt. Antagligen for att folket ar sa levnadsglada, mmm! Forut var det min drom att bo har, men efter att ha provat pa det och sett alla baksidor sa maste jag saga att jag faktiskt har angrat mig. Jag skulle absolut vilja ha ett hus eller en lagenhet pa stranden och bo i ett par manader om ar, men permanent ar inte for mig.
For det forsta sa ar politiken en enda rora, och ekonomin som blomstrar ar kontrollerad av och hamnar i fickorna pa landets stora ledare. Och folket gnaller over detta, men ar totalt oengagerade, staten utovar bokstavligt talat utpressning mot folket for att de ska rosta, man far till exempel inte resa utanfor staten man ar bokford i, inte ta korkort eller kora bil, eller ga pa universitet om man inte rostar. Om de inte gjorde detta sa skulle ingen rosta, helt otroligt... Den privata sjukvarden (som ar den enda dugliga) ar alldeles for dyr for att jag skulle vilja bli sjuk, nar jag hade problem med myggbett gick jag till min familjs lakare som pratade med mig i femton minuter och gav mig en flaska medicin som jag skulle dricka upp samma kvall och som inte gjorde ett dugg, priset for denna session? 1600 kronor, exklusive medicin... Helt sjukt. En vecka senare gick jag och kopte ett myggnat samt myggmedel, kostade tillsammans inte ens hundra kronor...
Man far helt enkelt tanka till lite sjalv forst.
Svara med citat

Gammal 2008-12-06, 22:26

Gäst

Standard forts...
Och befolkningen, ja, de ar helt underbara, tills man blir for involverad i familjen... Det ar klart att det finns de som paminner om svenska familjer, men for det mesta ar det "Mitt stora feta grekiska brollop" -Brazilian style som galler. Alltid hela slakten involverad, skvaller, utfrysningar, hjarntvatt och allmanna djavulskaper... For det mesta ar det pappan som ar den som bestammer, och familjereglerna ar mycket MYCKET striktare har. Barnen far oftast inte roa sig pa skolveckor, bara ga pa fotbollstraning osv, inte bio eller nagot sadant. De ska alltid vara hemma tidigt och foraldrarna kor dem overallt. Det finns ingen som tar bussen till skolan eller till dansen, alltid skjuts, ungdomarna beror oroande mycket pa sina foraldrar har, och ofta bor de hemma tills de ar 25, ibland hela livet, det ar absolut ingenting ovanligt har.
Sjalv tycker jag att det ar lojligt jobbigt att pojk- och flickvanner inte far vara ensamma nagonstans, inte hemma i vardagsrummet eller pa restaurang. Herregud... Och pa oss utlanningar ser de som barbarer som tycker att sex fore aktenskap ar okej, det ar alltsa inte ett amne man tar upp vid matbordet... Man ar aven valdigt noga med hur man ser ut, man maste alltid vara helt perfekt, fran att ha valmanikyrerade naglar, till perfekt spikrakt har och sa vit hud som mojligt, ja det ar sant. Tack och lov att det finns nagra solalskare, men tillhor man overklassen, eller vill gora det sa ar det vit som galler. Och modet ar hemskt tycker en helsvensk ung dam som jag... Allt ska vara sa flashigt som mojligt, glitter, strass, bootcut, och ALLTID hogklackat, Aj!
Jag tycker att det kan vara valdigt jobbigt med familjerna da de flesta ar valdigt traditionella och till exempel hatar dig om du inte kommer hem till lunchen en dag (aven om du fragar forst om det ar okej) eller om du inte tittar pa "novelas" med dem. Men, om man inte ska bo med en vardfamilj som mig sa ar ju detta inte ett problem. Novelas ar brasilianska sapoperor, det finns otaliga och de visas varje dag, de styr folks liv har. De maste se varje dag, det ar det man gor tillsammans i familjerna har, ater lunch och tittar pa novelas. Det ar visserligen skont tycker jag att alla tar en lunchpaus, aker hem och ater, sover en stund och sedan tillbaka till det man gjorde, eller om man ar utbytesstudent spenderar lite tid i poolen!
Och alla familjer ar forstas inte sahar, men manga. Folket i ovrigt, de ska ju vara glada och oppna, men det finns manga som inte ar sa, det ar overklassen, nivaskillnaderna i landet. Det finns ingenting liknande i Sverige, ingenting. Manga av dem har glomt bort helt att de faktiskt kommer fran samma land, att vi alla ar syskon, hemskt! Det ar nog har i Brasilien, dar folket borde ha som mest forstaende for fattigdom som jag sett de mest hansynslosa personerna. Och ett annat karaktarsdrag som jag verkligen avskyr ar att ingenting sker i ljuset har, folk sager inte saker ratt ut. Gor du nagot fel sa kommer ingen att saga det till dig forran en manad senare nar ni rakar i ett gral eller dylikt. Jag vet inte varfor, men det har folket verkar vara radda for konfrontationer och det ar valdigt svart att fa arligheter ur dem, och for den delen, lita aldrig pa att de ska komma i tid till nagot! Haha, halften av traffarna glommer de bort och den andra halvan kommer de tva timmar sent till, alltid... Det ar sant man far ha med sig i bakhuvudet, de pratar mycket, lite blir gjort, och forsok verkligen att lasa manniskor for tycker de att du gjort nagot fel sa kommer du att fa hora det av nagon helt annat langt efter, och personen som sade nagot i borjan vill inte att du pratar med honom/henne om det. Alla har vill skota saker i morkret, bakom ryggen. Saker man maste vanja sig vid...
Gud, nu later det som att allt ar daligt! Nej, nej! De ar fortfarande det gladaste och mest dansanta folket som finns! Maten forresten, ljuvlig! Man far vanja sig vid ris och bonor varje dag, till varje maltid... Jattegott ris och typ bruna bonor fast inte sota som den svenska ratten. Det med kott, farinha som ar ett slags mjol, och en massa gronsaker ar det man i huvudsak ater har. Pa kusten och sarskilt i norr ater man mer skaldjur an har, och fisken ar inte alltid att rekommendera. Torsken som har mitt i oknen dar jag bor ar importerad fran Argentina maste ha blivit fraktad med cykel for den paminner snarare om tuggummi an fisk.. Sjalv ar jag inte fortjust i kott, men det ar sa gott har att jag ater det anda! Allting har ar helt farskt eftersom de producerar allt sjalva, gronsakerna, frukterna, och aven kottet... Och allt ar bra tillrett! For att inte tala om billigt... Pa de flesta restaurangerna har har de buffé och saljer mat per kilo, helt otroligt! Plockar alltid tallriken overfull men har aldrig betalat mer an 17 kronor for den, helt otroligt! Mm... Ris, sallad, alla gronsaker du kan tanka dig, alla frukter du inte kan tanka dig, stekta bananer... Och alla farska juicer, ljuvliga! Maten ar med andra ord perfekt! Hm... Nagot mer vart att saga? Jag skulle inte kalla infrastrukturen valutvecklad, tag finns enbart i soder, dar man for ovrigt kan misstaga sig och tro att man ar i Tyskland for en stund (arkitekturen ar precis stulen fran mellan-Europa...) tunnelbana har jag for mig finns i alla fall i São Paulo och kanske Rio, bussarna, ja, bussarna. De ar hatkarlek for mig, utan dem skulle jag aldrig ta mig nagonstans men det finns ingen struktur. Vill du veta vart de gar sa maste du hitta nagon vanlig sjal som vet eller helt enkelt hoppa pa och se efter. Varma, langsamma och om busschaufforen kanner sig hungrig, ja da stannar han bussen och gar och koper sig nagot att ata, du som har brattomt far sitta och vanta i 20 minuter medans han ater upp... Ja, Brasilien... Och inrikesflyg ar sa otroligt dyrt! Jag forstar inte, har som de producerar sa mycket olja... Att bensinpriset stiger i Sverige (som det gjorde nar jag akte i alla fall) forstar jag, men har borde det inte vara sa forbannat dyrt... Synd! Men jag tycker att det ar ratt billigt att leva har anda, mat kostar ju ytterst lite (och ar ofta billigare pa restaurang) och boenden vet jag inte, det beror val pa vart precis som i Sverige. Dock fritidsaktiviteter, gym, och klader(!) ar saaa dyrt. Pa gymmet ar det dock nastan vart det da de slanger pa en en eller tva personliga tranare gratis nar du kliver in. Men klader... Klart att man kan fynda pa feiras (marknader) men vill man kla sig europeiskt moderiktigt sa far man punga ut en del... Haha, sa jag har kastat min stil och klar mig som vilken brasse som helst, nastan!Och passa er nar ni ska handla, om ni inte kan prata spraket atminstone lite grand sa kommer ni att bli blasta pa sa mycket pengar... Till och med inne i fina affarer brukar de "glomma bort" att det ar en rea-vara du koper och dylikt... Hm... kreditkort kan krangla en hel del har har jag markt, har ett Handelsbanken Visa och det fungerar bara i halften av affarerna som tar emot Visa... Horde aven innan jag kom hit att det bara ar Visa som fungerar, sa jag bytte ut mitt Maestro, hade inte behovts visade det sig for de tar emot Maestro pa nastan lika manga stallen som Visa. Ta ut pengar kan man gora pa bankerna Bradesco och Banco24horas. I de flesta automaterna tar de ut en avgift pa 8 reais, ca 36 kronor inte sa mycket men det blir det i langden, sa ett tips ar att ta ut mycket pengar nar du gor det. Jag tar ut en gang i manaden och forsoker klara mig pa det, och betalar med kort dar det gar.
Nar det galler turister sa ar folk forresten otroligt serviceinriktade, haha, aven om de ar lite giriga med... Och smoriga, alltsa, tjejer, ge inte erat nummer till nagon ni inte kanner... Har vaninnor som blivit stalkade, for att de ar gringas med blaa ogon skulle jag tro, men alltsa.. Ja, folket du traffar pa gatan och bussen kan verka riktigt trevliga och sa, men jag skulle nog lamna det dar om jag vore ni, battre ar det med folk du traffar pa en trevlig restaurang, nagon du bli presenterad for av en polare osv... Man maste tyvarr vara lite forsiktig. Jag och en kompis traffade till exempel en kvinna nar vi vantade pa bussen en gang, pratade med henne och sa, och hon ville verkligen ha vara nummer, jag sade nej men inte min kompis som tyckte att det skulle bli jattekul att ga ut med en 40-aring. De gick ut foljande helg och min kompis kom hem utan mobiltelefon och planbok efter att "tanten" hallit i hennes vaska en stund innan hon akte hem... Trakigt! Tyvarr kryllar har av lycksokare av olika slag som latt kanner igen en gringo...
Ja, Brasilien ar ett paradis for mig, men precis som det har allting som ar bra och vackert har det allting som ar lika hemskt och fordarvat... De vackraste kvinnorna, manga prostituerade osv... Jag tror inte att jag skulle kunna bo i Brasilien och jobba och bilda familj, eventuellt nar jag ar pensionerad och bara ska dra mig tillbaka i ett strandhus... Men nu, nej. Aven om jag garna kommer tillbaka varje ar for de basta semestrarna! Sa tycker jag i stora drag (som tog manga rader att beskriva) att det ar att bo i Brasilien =)

Beijos, até no Brasil!
Svara med citat

Gammal 2008-12-10, 10:23

Finna

Thumbs up Brasilientips
Rekommenderar verkligen Porto de Galinhas med omnejd.
Kolla gärna in vår reseblogg Robbanna i Brasilien.
/Finna
Svara med citat

Gammal 2009-03-13, 12:05

Erica84

Nykomling
Erica84 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard
Morro de sao paolo, ön utanför Salvador! fantastiskt!
Svara med citat

Gammal 2009-03-14, 16:38

Gäst

Smile bästa resmålet,,
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillaz Visa inlägg

Tacksam för svar!
Hej! har varit i Brasilien några ggr i Natal, ska nu till veckan åka till porto de galinhas, det är ett helt underbart ställe, vänliga människor, god mat och vacker natur, mycket att se och upptäcka,,det är ett ställe med lungnet omkring sig, inget större utbud av nöjen, men finns ett stenkast bort, med taxi,,jag skulle verkligen åka till Brasilien på min bröllopsresa,, inte tex låta Thailand ta över som det nu har gjort,,allt är underbart där ,,
Svara med citat

Gammal 2009-09-20, 19:03

Gäst

Thumbs up uppehållstillstån
Vet ju at man som trurist kan 90 + 90 dagar upehållstillstånd i barslien men om jag är 90 dagar i braslien sen vista en tid ett annat lan di sydamreka fårn jag då sedan bara vara 90 dgara til i Bralisen??

Eller kah jag vista 90 dgar i Braslien sen vara från landet ett tag sen 90 dgar till osv??

Undar också om ni har tips på vart man kan läar sig bralisnaks potugiska?? är inte behörg att läas på univertite kan där med inte kommain på dera språk kurser. Folk univertet på min ort kör ingakurs på porugiska då de litet intersse!

Andra studie förbund kör inte helletporutigiska kureser!
Får ingaet svar då jag anooser efter privat läare!

Att försöka plugga lära sjig själv klara jag inte av har för dålig själv dieplin!

Någon som har andra förlsg och ideer??
Svara med citat

Gammal 2009-09-27, 16:09

Brasil

Standard
Hej,
Som svensk kan vi åka som turist till Brasilien utan Visum du kan vara där som det är skrivet 90+90 dagar men glöm ej att gå till Policia federal innan dem första 90 dagarna är slut.Om man inte gör det får du ej vara kvar och får betala höga böter när du går igenom Polisen.denna regel 90+90 gäller under ett år (365)dagar och spelar ingen roll om du åker ut och kommer tillbaka dem har koll på hur många dagar du har kvar vilket som skrivs på lappen du fyller i vid inträde i landet.Skaffa sig ett jobb utan utbildning ger såklart dåligt betalt,likaså får du ej uppehållstillstånd om du ej har högskola,annan sak om du gifter dig med en Brasilianska.
Lära sig språket tar tid men det måste finnas intresse till det

Se-cuidam e boa sorte no futuro
Svara med citat

Gammal 2009-10-22, 23:18

Gäst

Standard Jag kan varmt rekommendera Jacuma
Jag har varit i Brasilien 3 ggr och jag rekommenderar det starkt. Beroende vad man vill uppleva finns det mycket att välja mellan.

Jag har bott i fiskebyn Jacuma på ett hotell som heter Hotel Viking, deras hemsida är hotelviking.com.br, vilket verkligen var bra. Perfekt för par. Trevlig personal, bra säkerhet och god mat. Jacuma är för den som vill ha det lugnt och njuta. Där finns de absolut finaste stränderna i Brasilien och om man vill hitta sin egna lilla strand så finns det många små vikar och laguner som man kan njuta av ensam. Kriminaliteten är väldigt låg det hände mig aldrig någoting, men man får använda sunt förnuft. 30 min norrut med buss eller bil ligger miljonstaden Joao Pessoa där man kan shoppa och uppleva lite mer stadsliv. På helgerna blir det fullt med folk i Jacuma - alla kommer från de närliggande områdena för att vara på någon av stränderna och festa på kvällen. Ett toppen ställe helt enkelt som jag verkligen rekommenderar. Det ligger precis mellan Recife och Natal.

De andra 2 gångerna har jag varit i Rio och flyttat runt mellan olika små pousadas. I Rio är det mer kriminalitet och mycket mer storstadsliv: många fester och mycket människor - Stockholm ggr 15 typ. Dit ska man åka som singel med ett gäng kompisar och festa loss..
Svara med citat

Gammal 2009-12-20, 17:42

Gäst

Standard Brasilien
Jag har vart i Braslien två gånger första gången var jag i Braslien tre veckor i natal andra gången var jag i Foratleza 6 månder.

Tycker de är ett unbart land trevliga männskor.

Öb nskar dock jag kunne få gå en kurs för at läsa portugiska men de verkar som sagt stört omöjligt.

Undrar om någon vet om man kan läsa portugiska på universtitetn i Braslien? och då på nybörjar nivå? Hur ansökare man? när ska man söka in? vad krävs för att man ska vara behörig och komma in?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8