ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-27, 12:53

Gäst

Standard Myten om brasilien
Ser du ut och beter dig som en blåögd svennebanan, ja du kanske du skall välja ett annat land att resa runt i för att du skall få en avslappnad och trevlig semester.

Brasilien är ingen lek om du inte är i på någon charterort som Ponta Negra som i för sig är lika mycket Brasilien som Visby är Sverige. Skall du åka runt på egen hand så gäller det att vara streetsmart och det inget du kan öva på när du väl landat, antagligen så är du det eller så är du inte det.

Saknar du den förmågan borde du välja att åka i grupp, jag har varit i flera sydamerikanska länder och vet inte om brasilien är "farligare" än andra men det är definitivt inte Thailand vi pratar om här med massa leende falska gulingar.

Brassen är oftast genuin trevlig, och är han inte det så är han genuint otrevlig mot dig, finns knappt något mellanting, vilket jag tycker är bra.

Personligen tycker jag hela nordästra brasilien från Recife upp till Fortaleza ser likadant ut och inte mycket att hänga i granen, sandyner, oändliga stränder och tråkiga städer utan någon att se överhuvudtaget som Ponta Negra, Pipa, Natal etc etc......man dör av tristess efter 5 dagar. Enda attraktionen är typ att köra beachbuggy

Väljer du storstäderna i nordöstra delen så hamnar turister oftast på Cobacabana liknande stränder med smutsigt vatten och nergångna höghus byggad på 70-80 talet, livrädda mellanklass brassar, gatubarn och horor som Boa Viagem i Recife och Beira Mar i Fortaleza.

Skall du prioritera i detta mega stora land så tycker jag du skall södra delen istället, Rio och neråt mot argentinska gränsen, mer att se, snyggare brudar, bättre mat, minst lika bra stränder etc etc.

Vissa svenskar som bara läst vings katalog tror att alla dansar samba och spelar fotboll på dagarna och är ständigt lyckliga och leende, glöm det då det finns en vardag och misär här precis som i alla andra länder i världen.
Svara med citat

Gammal 2009-12-27, 17:21

Gäst

Lightbulb
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Ser du ut och beter dig som en blåögd svennebanan, ja du kanske du skall välja ett annat land att resa runt i för att du skall få en avslappnad och trevlig semester.

Brasilien är ingen lek om du inte är i på någon charterort som Ponta Negra som i för sig är lika mycket Brasilien som Visby är Sverige. Skall du åka runt på egen hand så gäller det att vara streetsmart och det inget du kan öva på när du väl landat, antagligen så är du det eller så är du inte det.

Saknar du den förmågan borde du välja att åka i grupp, jag har varit i flera sydamerikanska länder och vet inte om brasilien är "farligare" än andra men det är definitivt inte Thailand vi pratar om här med massa leende falska gulingar.

Brassen är oftast genuin trevlig, och är han inte det så är han genuint otrevlig mot dig, finns knappt något mellanting, vilket jag tycker är bra.

Personligen tycker jag hela nordästra brasilien från Recife upp till Fortaleza ser likadant ut och inte mycket att hänga i granen, sandyner, oändliga stränder och tråkiga städer utan någon att se överhuvudtaget som Ponta Negra, Pipa, Natal etc etc......man dör av tristess efter 5 dagar. Enda attraktionen är typ att köra beachbuggy

Väljer du storstäderna i nordöstra delen så hamnar turister oftast på Cobacabana liknande stränder med smutsigt vatten och nergångna höghus byggad på 70-80 talet, livrädda mellanklass brassar, gatubarn och horor som Boa Viagem i Recife och Beira Mar i Fortaleza.

Skall du prioritera i detta mega stora land så tycker jag du skall södra delen istället, Rio och neråt mot argentinska gränsen, mer att se, snyggare brudar, bättre mat, minst lika bra stränder etc etc.

Vissa svenskar som bara läst vings katalog tror att alla dansar samba och spelar fotboll på dagarna och är ständigt lyckliga och leende, glöm det då det finns en vardag och misär här precis som i alla andra länder i världen.

inte såg jag fler gatubarn i Fortaleza beriamar på 6månder än jag gjorde i Natal på 3 veckor??

Men som sagt bodde mitt bland loakbefolkningen och besökte bramarie i stors sett dalig dags och olika tider på dygnet.
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 09:52

Gäst

Standard MAN Uppskattar sitt hemland efter ett tag...
Jag skulle inte rek. att åka hit till Brasilien på smekmånad el. dyl. Mycket vettigare att ta en trip till Grekland, Dubai eller Miami. (Jag och min fru tog faktiskt vår honeymoon i Miami, Fort Lauderdale, Orlando m.m. Det var perfekt! Hyrde en bil och körde en roadtrip med många härliga stopp!)
Det är helt enkelt för mycket fattigdom här för att det ska kännas romantiskt o härligt. Visst, åker ni till Natal så är det en annan femma. O Rio är verkligen överrek.! Stränderna Ipanema och Copacabana ligger precis vid vägen, inte som i Miami där hotellen ligger precis vid stranden, utan är är det full trafik precis vid stranden..smutsigt vatten, bögar med stånd i sina tajta små badbrallor...Visst, är man singel och drar dit med några polare så kan man säkert uppskatta det..men är man gift eller håller på o bli gift så är det inget att hänga i granen. Åk till Alanya eller ovannämnda istället.
Jag rek att åka till en strand som heter Baha i Rio. ca 25 minuter från ipanema med bil. Kanon strand, mer vettigt folk och mindre folk, och härliga VÅGOR.
Pao de Acucar är ett måste...otrolig vy över Rio och atlanten.
Kristus statyn är också överrek. Om ni ska välja, välj Pao de Acucar!Kostar 44 reals per person att åka upp till toppen. 22 reals till första anhalten. VÄRT vartenda öre.
Tunnelbanan är super safe i Rio och Sao Paulo. Ingen fara överhuvudtaget. Många vakter, mycket folk m.m. Håll koll på ev. väskor bara..utan att se ut som en likblek turist. Kostar endast ca 3.00 reals enväg.

Det finns en del pizzaställen som erbjuder buffé. Man betalar ca 17 reals och får äta så mcket pizza man orkar...när man efter ca 10 bitar håller på o spricka, ja då kommer de med choklad pizzor som får magen att totalt glömma bort smärtan, så trycker man några sådana bitar också..med jordgubbar på. Rek. varmt!
Dessa finns över hela Brasilien. Barbeque buffé är också något ni bara måste käka. Man betalar, för ett hyfsat bra ställe, ca. 50-60 reals, ca 200 sek per person, och då kommer de och serverar de godaste köttet på denna jord, man pekar och de skär av rakt ner på tallriken. Köttet här är magiskt..det smälter i munnen.

Jag är själv gift med en brasilianska och vi bor för tillfället här i Brasilien. Brasilien är ett härligt land på många sätt och vis..men man uppskattar verkligen sin hemland Sverige när man varit här ett tag...man saknar vardagliga saker som: Räkost, polarbröd, jogga på elljusspåret, bada i en liten sjö naken....ja, sånt som inte finns här. Någon direkt naturupplevelse kan ni glömma att uppleva här...man lever och uträttar allt i staden.
Människorna är mycket trevliga...är man en man så får man faktiskt släppa loss lite och "klappa många händer". Alltså gå inte in för en hälsning som om du var i sverige. Här hälsar man först med ett handskak och sen greppar man handen och klappar varandra på ryggen. Lite mer avslappnat. Tjejerna luftpussar man en gång på vänster och en gång på höger...det finns en del som endast vill skaka hand, då känner man av pulsen och go with the flow. Självklart, när man träffar folk för att prata affärer så är det ett vanligt handskak som gäller, och kanske ett klapp på ryggen. Feel the flow helt enkelt.

Maten blir lite tråkig efter ett tag...samma gammla rätter. Som tur är kan man rulla köttisar och kok potatis..men utan lingonsylten är det fortfarande tomt. Man gör så gott man kan.
Räkna inte med att hitta gott svenskt bröd i affärerna..här är det amerikanskt luft bröd som gäller...så kan ni baka,gör det. Flingorna här är faktiskt ett skämt..det enda de har är frostis med socker och chokladflingor m.m. De har ett paket flingor som heter FIT av Nestelle, men det är en liten förpackning för ca 6 reals. Alltså, inga direkta nyttiga val...så köp havregryn och gör gröt.

Det är fjärde gången jag bor här en längre tid och jag har ALDRIG, jag upprepar ALDRIG stött på något gäng med stiletter som vill ha min guldkejda. Allt snack om att Brasilien är farligt yadayadayada är bara massa skitsnack. har man bara lite vett i skallen och uppför sig lugnt så är det ingen fara överhuvudtaget. Ett tips är dock att alltid röra sig bland folk och inte gå själv efter kl 21.00. Kör man bil på kvällen efter kl 22 så stannar man aldrig vid rödljusen om man inte absolut behöver..som sagt, man måste tänka smart, gör man det så är det a walk in the park.

Få inte för er att ni kan komma hit, köpa en bil och sen köra en roadtrip igenom Brasilien. Det är inte som i USA där de finns mycket att se etc. Visst, motorvägarna är hyfsade, men ni kommer bli besvikna...och för allt i världen ta inte in på ett Motell. Motell är till för, som ni saäkert märker på de flesta namn, sexuellt umgänge, inget annat. Again, inte som i USA där man faktiskt kan ta in på ett motell och det faktiskt är ok.
För det andra skulle jag inte rek. en roadtrip då det faktiskt inte är säkert. Ska man köra bil, som vi tex gjorde från Brasilia till Rio, så gör man den resan på dagen...alltså, börjar köra kl 05.00 så att man är framme kl. 20.00.

Är det någon som behöver veta mer så kan ni maila mig bornsch@gmail.com

mvh
Svara med citat

Gammal 2010-10-20, 16:46

Gäst

Question Brasilien
Fattigdom, horor och etc..
Det ser bara de som besökte stränder som är kända.
Copacabana är fullt av horor och man ser bara utländska där.
Om man åker till stranden RECREIO det är inte samma sak där.
Åk till Búzios, Angra dos reis och alla lokaler som många inte känner till i Rio de janeiro.

Ps: Havet är inte smusigt. Det finns inte farligt där, och man ser inte hemlösa där.

http://simasvendas.no.comunidades.ne...eis_zorate.jpg

Och även om det finns fattigdom, horor och etc..
Folk där är mycket gladare än här i Sverige iaf !!
Svara med citat

Gammal 2010-12-13, 22:49

moriax

Nykomling
moriax är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard Natal och pipa
Har varit i Natal och pipa 2 gånger. Första gången bodde vi två veckor i Ponta Negra och gjorde endast dagsutflykter till pipa. Pipa var underbart.

Året därpå när vi skulle resa så fanns det en charter med delad vistelse, en vecka i ponta negra och andra veckan i pipa. Den tog vi och det var kanon. Gillade känslan av två semestrar i ett. När man packade ihop efter en vecka och slussades på bussen så åkte man inte hem till kalla Sverige. Istället fick vi packa upp igen och bo en vecka på en underbar pousada. Miljöombytet gjorde hela resan intressant och semetsren kändes på nåt sätt längre.

Bäst var pipa, och vi skulle nästa gång tänka oss en vecka i ponta negra och två veckor i pipa.

Jag är en helt vanlig charter-turist utan höga krav. Jag önskar bara flyg, transfer och boende ordnat åt mig. Jag vill inget annat än sola, bada, äta, ta det lugnt och strosa omkring. För det var Brasilien kanon. Bättre än vår resa till Thailand.

Nu finns det inte längre charter till Natal med de stora bolagen vilket är synd. Vet inte om det hade med döds-skjutningarna i pipa att göra för de slutade flyga dit samma år. Nu får man kontakta mindre brasilien-specifika bolag och det känns mindre tryckt, och dyrare tyvärr.

Tråkigt, för jag längtar tillbaka till pipa :-(
Svara med citat

Gammal 2011-04-03, 08:38

Gäst

Smile Åk till Brasilien.
Här läste jag både mycket dystert och glada saker om Brasilien. Personligen kan jag säga att man kan kasta bort de flesta dystra sakerna som ovanstående skribenter har skrivit.

Det finns så många som säger att brasilien är ett farligt land, jag säger att det är som alla andra länder. Ja här finns mer brott, de använder kanske mer droger än många länder i europa, MEN, 90% av det händer i fattiga områden, ställen som du aldrig åker till varken som turist eller boende brasilianare. Alltså behöver man inte oroa sig för sådant varenda gång man går utanför dörren efter klockan 7 på kvällen.

Blir tråkigt att vara i de nordöstra delarna av brasilien efter ett tag? (pipa, natal, recife, salvador etc etc) Då har ni inte kollat ordentligt. Finns HUR mycket som helst att göra och se där, du behöver aldrig ha tråkigt.

Ja av allt jag sett i brasilien så kan jag dra slutsatsen att i stort sett alla bor i städer och jobbar i städer, men, i t.ex. staten Minas Gerais har i stort sett alla ett lantställe eller en familjemedlem som har. Och eftersom folket här är mycket mer sociala är folk i Sverige så ser de till att träffas regelbundet. Har familjen ett lantställe åker de dit nästan varje helg med kompisar och släkt. Även släkten som bor i de större städerna som inte har lantställe ser till att åka till någon i sin släkt som har det åtminstonde 2 ggr i månaden.

Jag har nu bott här i Brasilien i lite över 8 månader, som en utbytesstudent, jag har sett förbannat mycket men vet att jag inte ens sett en tiondel av vad brasilien har att bjuda på och jag har rest MYCKET inom brasiliens gränser under min tid här. Jag kommer definitivt återvända efter att mitt år här är slut för att fortsätta lära känna mitt andra hemland.

Personligen tycker jag, att du som letar efter någonstans att åka på din semester, glöm spaninen/thailand/grekland/cypern, alla åker dit. Välj nåt nytt, välj Brasilien!

Vill du få kontakt med mig? Då finns jag på min mejl i stort sett dagligen, adressen är: b_rodin_93@hotmail.com
Svara med citat

Gammal 2011-04-15, 14:32

Gäst

Standard Fortaleza
Jag och en kompis var i Fortaleza och surfade förra året! Det var helt underbart.. som ett paradis! Vi hyrde bodde jätte bra i en lägenhet precis vid stranden och det var inte alls dyrt. Det gäller att hyra direkt från en privatperson för att få de bästa priserna. Det går att göra mycket där. Som att rida på en öde strand, vattensporter, äta färsk fisk och dricka drinkar i solnedgången!
Svara med citat

Gammal 2011-07-22, 13:23

Rumpdomare i damklassen

Standard Rio = för den mer erfarne
Efter ca en månad i Rio åkte jag kors och tvärs med stans bussar. Var ute om nätterna och raggade på brasilianska skönheter som ofta sov över i min hyrda lägenhet.
Besökte fotbollsstadion Maracana 10 ggr.
Rios tunnelbana upplevde jag som effektiv och säker.

* Dock tog jag taxi sena kvällar och nätter. Bar aldrig ett smycke eller någon klocka annat än en Musse Pigg badklocka för 125 kronor med svart plastarmband. Var alltid vanligt klädd och stack aldrig ut ur mängden. Försökte i alla fall trots att jag är 186 cm och blond med blå ögon. Höll mig alltid till större stråk och avstod upptäcktsfärder där det saknades folk i omlopp.

Mina elva veckor i Rio förflöt helt perfekt och jag hade det så trevligt som man bara kan få det. Men januari kan vara lite väl regnigt!
Lite läskigt var det när jag efter ett Maracana besök en sen kväll tog bussen, vilken råkade ta en liten oväntad väg genom vidsträckt fattigt område och där ganska få passagerare var ombord. Jag tror att det var enda gången jag förbannade min egen dumhet under min tid i Rio på elva veckor. Men jag kom fram utan intermezzon och det var jag riktigt glad för.
Svara med citat

Gammal 2011-09-20, 13:01

henry1

Nykomling
henry1 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Rykte: 0

Cool Natal/Pontanegra
Jag längtar till brasilien, jag åker 11 november, det ska bli så skönt.
Svara med citat

Gammal 2011-10-28, 14:34

Gäst

Smile Brasilien? Javisst!
Var i Sao Miguel de Gostoso (11 mil norr om Natal) 21/9 - 12/10 2011.
Längtar jag tillbaka?
Låt oss säga så här: får vi uppehållstillstånd flyttar vi dit!
Närheten till Amazonas märktes på mer än ett sätt, jordens renaste luft, starkt inslag av indianer i befolkningen, klimatet (klart njutbart). En väldigt lugn laidback livsstil, lugnt på kvällarna, man kan promenera mitt i natten utan risk. Visst är det annan standard på bostäder än vi är vana vid, men helt OK! Enorma stränder där du får vara ifred. Bra prisbild och nästan allt finns i supermarkaderna! Här i norr pratar man en något förenklad form av Brasiliansk Portugisiska, men glöm alla andra språk, de gäller inte här! Man klarar sig utan språket, men det är betydligt tråkigare. Tag en snabbkurs i det mest grundläggande så blir trillvaron i Gostoso betydligt enklare. Ta med kontanter så det räcker, jag hade problem med Visakortet i automaterna. När det fungerade hade jag mycket bättre kurs än på Forex 3,70 mot 4,40.
Våga ta steget att inte göra som alla andra - åk till Nataltrakten, helst norr om! Tänk på att Brasilien är 500 mil långt, det är stor skillnad på områdena, klimat, folket, brottsligheten mm
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8