ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-01-01, 19:29

eilemE

Medlem
eilemE är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Standard Brasilien, Paraguay, Uruguay, Argentina, Chile, Peru
Så var det bara en månad tills jag och min svenska kompis Susan (också snart 21) flyger till Rio de Janeiro.
Kommer spendera 3,5 månad i Sydamerika då vi hoppas får vara med om sol och bad, stor städer, fotboll, party, kultur, historia, natur mm.
Vi vet vilka länder vi ska försöka hinna med att besöka men har inte all för mycket information om vad vi ska se i länderna. Vi har planerat att åka till Foz do Iguazu, Buenos Aires och Cordoba i Argentina, Machu Picchu i Peru och påskön (the Easter Island), men skulle verkligen uppskatta fler förslag på var är värt att åka samt vad vi bör undvika?
Är det också någon som känner till ett flygbolag som flyger till påskön från Argentina eller Chile, vi hittar endast olika paket resor men skulle endast vilja ha flygbiljetter dit och tillbaks?

Uppskattar all form av tips och råd!
Tack i förhand…
Svara med citat

Gammal 2007-01-06, 11:32

Standard
Hej, det var en lång resa och många länder, spännande...

Har inte koll på alla men lite kan jag berätta iallafall...

Tll Påskön - Isla de Pascua - är det bara Lan Chile som flyger dit, vad jag har förstått, avgångar från Santiago de Chile.

aktuella priser han ni hitta på deras hemsida, ww.lan.com. flygplatsen heter Mataveri.

Om ni ska besöka Machu Picchu så kan ni ta er ner till staden Tacna (södra Peru) och därifrån ta en bil -( kostar inte mycket, ni delar på den med andra) och åka till staden Arica (Chile) tar bara en timme.
Väl i Arica kan ni besöka olika platser, det finns olika guidade tourer till Lago Chungará, en sjö med flamencos (4500 m.ö.h) - bada i varmvattenkällorna som finns där på högplatån, detta kräver lite bra kondis, höjden tar på krafterna, när ni ändå är där så kan ni besöka små städerna som Putre som finns på väg till Chungara.
I Arica finns det olika museum med 9 - 10.000 år gamla mumier, ni kan titta på märkena som inkafolket gjorde i bergen - ngt sort trafiksignaler... som kallas "geoglifos" - ni kan googla o läsa lite
Det finns två Valles - ( Valle de lluta och Valle de Azapa ) gröna områden med fina haciendas, guidade tourer till såna finns det också...
Och stränderna är fina, nattliv finns det också... boende, hotel är dyra, så satsa på hotales - enkla och billiga, kallas nog för Recidenciales -

När ni är klara i Arica kan ni ta er till Antofagasta med buss, resan tar ca 9 timmar, ni kan resa under natten och kommer fram till Antofagasta på morgonen, staden är lite rörig, avlång, men det går nog bra, ha den som bas - därifrån kan ni åka till Atacama-öknen, besöka San predo de Atacama - Valle de la Luna (månens dal) - man ser månen x 100 sin storlek, mäktigt, lite dyrt är det i San Pedro de Atacama, ni kan bada i högsaltiga sjöar, där man inte kan sjunka, man bara flyter och samtidigt kan man ta en drink om man tar med sig, det är jättefint!
Antofagasta är Chiles absolut dyraste standen, Arica den billigaste.

Från Antofagasta kan ni ta minibussar till Mejillones - 1 timmes resa - avgångar hel -halvtimme, billigt! Mejillones är en liten trist stad/by, men enligt mig med den bästa stranden, Antofagasta saknar riktiga stränder.

Själv kommer jag att vara i Mejillones från 20/01-07 fram till 12/03-2007 - bara för strandens skull + att det är billigt + finns inget att slösa på.

Från Antofagasta kan ni åka buss (helst under natten - varmt under dagen) till Salta Argentina - det finns flera avgångar under veckan, vågar inte säga dagligen, därinfrån kan ni åka ner genom Argentina och komma fram till Buenos Aires.

Om ni åker ner genom Chile - så stanna vid La Serena - fin stad med oändligt många kyrkor, efter La Serena kan ni åka till Valparaiso/Viña del Mar - där finns det så mycket att göra att listan kan göras långt, men mycket party är det där..

I Bolivia kan ni vara med om några "carnavales", de finns överallt under Februari - bästa städerna enligt bolivianer är Santa Cruz + Cochabamba, de städer som inte gillar varandra på något sätt, olika folkgrupp (Cambas och Collas) + prova på att tugga kokabladet, ofarligt, och massor med örtté, bra för höjden!

Det hjälper mycket om någon av er är spansktalande - men ingen oro - folket gör allt för att hjälpa er till rätta...

kommer det någon med uniform (halv smutsig / gammal ) och hjälper till er vid bussterminaler, så kan ni ge personen motsvarande 5-6 kroner..

lycka till
Svara med citat

Gammal 2007-01-09, 07:43

eilemE

Medlem
eilemE är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Standard
wow, jätte användbar information!
tack för att du tog dig tid att skriva!
ha en jätte bra resa och tack igen...

8)
Svara med citat

Gammal 2007-06-10, 19:22

Nyken

Nykomling
Nyken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jun 2007

Standard
Undrar bara lite, vad är det ni ska göra/se i Cordoba ? Vad jag minns finns det inte mycket att göra där, men det finns många fina vindistrikt i Mendoza.

Skulle starkt rekommendera både södra Argentina och norra, jag har inte varit ända ner i eldslandet men allt norr om det har jag nog sett.

Södra - Valar, pingviner, glaciärer
Norra, bergskedjorna, om man åker upp i bergen, i alla dess färger och skepnader, dock lite långt dit upp, men får både bussar som är fräsha, kanske kan kosta 3-500kr upp till norra argentina (tucuman) eller flyg till tucuman, 3-4000 tur o retur, ifrån tucuman så bör man kunna hyra bil, och sedan färdas upp i bergen, en lång bergstur tar nog ca 4-7 dagar.

Man kan också hyra bil i Buenos Aires och sedan bila runt i Argentina.

Vattenfallen är att rekommendea, Machu Piccu också, och Antofagasta som "Gäst" också tipsade om.

Ang flyg till påskön, så tror jag nog att man får åka till Chile först, för att sedan ta ett flyg därifrån till påskön, dock inte helt säker då jag aldrig åkte dit.

Argentinarna är väldigt vänliga utav sig kan jag också tillägga.
Ska ni sola och bada så är inte direkt argentina något bra land, det finns sol och bad orter söder om Bs As, har inte själv varit där, men vet att de inte är lika fina som de i Brasilien/Mexiko

Vill du ha mera info om framför allt norra argentina, samt södra, så kan du höra av dig
Svara med citat
Svara

« Salvador | Amazonas »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8